"לעצור את מנהיגי חמאס לפני שיברחו": ארגון שורת הדין הגיש לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג תלונה בשם תושבי עוטף עזה נגד ארגון חמאס בגין ביצוע פשעי מלחמה. במכתב ששוגר אתמול (יום ד') בדחיפות לתובעת הכללית פאטו בנסודה, צוין כי חמאס, ששולט ברצועת עזה, שיגר בהסלמה הנוכחית יותר מ-3,000 רקטות וטילים בכוונת מכוון לעבר ריכוזי אוכלוסייה אזרחית בישראל מתוך מטרה לרצוח ולפגוע באזרחים חפים מפשע.
עוד צוין במכתב כי מתחילת מבצע "שומר החומות" נהרגו תשעה ישראלים חפים מפשע, בהם הילד עידו אביגל משדרות. פרט לישראלים נהרגו מתחילת הסבב גם שלושה עובדים זרים - שניים מהם אזרחי תאילנד ואחת אזרחית הודו.
5 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר מוחמד דף אימעיל הניה
יחיא סינוואר מוחמד דף אימעיל הניה
סינוואר, דף והנייה
(צילום: EPA, gettyimages)
5 צפייה בגלריה
פגיעה ישירה במכולת בנתיב העשרה
פגיעה ישירה במכולת בנתיב העשרה
פגיעה ישירה במועצה האזורית חוף אשקלון (ארכיון)
5 צפייה בגלריה
עידו אביגל
עידו אביגל
הילד עידו אביגל שנהרג מפגיעת רקטה בשדרות
בשמם של תושבי עזה וקורבנות הטרור, דורשים בארגון שורת הדין לראשונה מבית הדין לבצע צעד תקדימי ולהוציא צווי מעצר בינלאומיים נגד ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה, מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר וראש הזרוע הצבאית של הארגון מוחמד דף.
במרכז התלונה המשפטית "ההודעות הרשמיות של חמאס, שבהן הוא מודיע מראש בריש גלי כי בכוונתו לירות טילים ורקטות לעבר אוכלוסייה אזרחית בערי ישראל - דבר המהווה פשע מלחמה באופן מובהק לפי 'אמנת רומא' והדין הבינלאומי". עוד הוזכר בתלונה כי "אין מדובר במאבק מזוין או צבאי לגיטימי מאחר שברור לכל כי מדובר בירי לעבר מטרות אזרחיות ושאינן צבאיות".

"הרג אזרחים ישראלים חפים מפשע"

נשיאת ארגון שורת הדין, עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, כתבה לבית הדין בהאג: "מנהיגי חמאס מבצעים פשעי מלחמה נגד אזרחים ישראלים בגאווה ובצורה גלויה למול עיניהם של שופטי בית הדין בהאג והקהילה הבינלאומית. להתקפת הרקטות הרצחנית לעבר ערי ישראל אין כל מטרה מלבד הרג אזרחים ישראלים חפים מפשע.
"כל מטרת קיומו של בית הדין הבינלאומי בהאג היא לייצר הרתעה ולהעמיד לדין פשעים אלימים כמו אלה שמבצע חמאס נגד אזרחי ישראל. זהו אבסורד שבזמן מקביל הפלסטינים, כולל חמאס, מתעקשים על ביצוע חקירה פלילית של ישראל, בזמן שהם מבצעים בכוונה פשעי מלחמה אלימים נגד המדינה היהודית ללא מאמץ להסתיר את מעשיהם. בהתבסס על ראיות מוחצות אלו אנו דורשים כי בית הדין יוציא באופן מיידי צווי מעצר תקדימיים לראשי חמאס, לפני שיוכלו לברוח מעזה ולחמוק מהעמדה לדין".
5 צפייה בגלריה
נשיאת ארגון שורת הדין ניצנה דרשן לייטנר
נשיאת ארגון שורת הדין ניצנה דרשן לייטנר
"להוציא צווי מעצר לפני שיוכלו לברוח מעזה". עו"ד דרשן-לייטנר
עם פתיחת מבצע "שומר החומות", הזהירה התובעת בנסודה כי גורמים המעורבים בסבב הלחימה הנוכחי בין ישראל לפלסטינים בעזה עלולים למצוא עצמם נחקרים על ידי בית הדין במסגרת החקירה שהוא כבר מנהל בנוגע למעשי הצדדים בסבבי לחימה קודמים.
בריאיון בשבוע שעבר לסוכנות הידיעות רויטרס, הדגישה בנסודה כי תמשיך לקדם את החקירה גם אם ישראל - המאשימה את לשכתה בהטיה על בסיס אנטישמי ואינה מכירה בסמכותו של בית הדין - תסרב לשתף פעולה.
5 צפייה בגלריה
תמונתה של השופטת פאטו בנסודה
תמונתה של השופטת פאטו בנסודה
התובעת בנסודה
(צילום: EPA)
במרץ השנה, אחרי חמש שנים של בדיקות מקדימות, הודיעה לשכתה של בנסודה כי היא החליטה לפתוח בחקירה בחשד לפשעי מלחמה שבוצעו באירועי לחימה בין ישראל לפלסטינים. בהודעה אז נטען כי יש בסיס סביר להניח שהחוק הבינלאומי הופר הן על ידי צה"ל והן על ידי ארגונים פלסטיניים ובכללם חמאס.
"זו רק אזהרה לאנשים בשני הצדדים שלא להסלים את המצב, ולהיזהר מאוד להימנע מנקיטת פעולות שיגרמו לביצוע פשעי מלחמה", אמרה בנסודה בשבוע שעבר בהתייחס לסבב ההסלמה הנוכחי. היא שבה ודחתה את האשמות ישראל, בין השאר מפי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמשרדה מוטה ונוקט אפליה נגד ישראל: "מצער שאלה התגובות שראש ממשלה נוקט. זה רחוק מהאמת". היא טענה שההחלטה לפתוח בחקירה נובעת מהחוק ולא משיקולים פוליטיים.