החלטתו של שר הביטחון בני גנץ להקים ועדת בדיקה לפרשת הצוללות ממשיכה לחולל סערה במערכת הפוליטית. בליכוד וגם במפלגות נוספות סבורים שהוא מקרב את ישראל למערכת בחירות רביעית תוך פחות משנתיים. ראש הממשלה בנימין נתניהו האשים את גנץ בניצול פוליטי של מערכת הביטחון: "אני חושב שזו בושה שגנץ משתמש בצה"ל ככלי לניגוח פוליטי". יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר בישיבת סיעתו כי "אנחנו בשעת נעילה של הממשלה".
נתניהו הזכיר כי "לפני ארבעה חודשים הוא הסתפק בכך שהיועץ המשפטי לממשלה אמר שלא צריך לפתוח חקירה. עכשיו הוא מינה ועדה תפורה בראשות השופט שאמר לפני שנה שראש הממשלה צריך להתפטר. מעניין מה תהיה מסקנתו".
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ בישיבת הסיעה: "אני חושב שזו בושה שגנץ משתמש בצה"ל ככלי לניגוח פוליטי"
בנימין נתניהו בני גנץ בישיבת הסיעה: "אני חושב שזו בושה שגנץ משתמש בצה"ל ככלי לניגוח פוליטי"
בנימין נתניהו בני גנץ בישיבת הסיעה: "אני חושב שזו בושה שגנץ משתמש בצה"ל ככלי לניגוח פוליטי"
(צילום: ערוץ כנסת)
נתניהו השתמש בדבריו של בני גנץ בריאיון ל"ידיעות אחרונות": "שהוא יתעשת מהפאודה הזאת ויחזור לדבר שאזרחי ישראל מצפים מאיתנו - להמשיך לעבוד יחד לטובת המאבק בקורונה, השיפור בכלכלה שלנו והרחבת מעגל השלום".
יו"ר הכנסת יריב לוין הוסיף כי "מה שקרה כאן זה גם חמור וגם חסר תקדים. אני חושב שהקמת הוועדה הזאת, שהיא למעשה פוליטית לחלוטין, היא בעיניי שיא של ציניות. אני חושב שגם לרצון לקושש קולות במצב שאתה יורד למצולות צריך להיות איזשהו גבול".
זמן קצר קודם לכן, יו"ר כחול לבן תקף בישיבת הסיעה את ראש הממשלה בנימין נתניהו על הפרסומים בדבר פגישתו עם יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן. "הדלפת הטיסה החשאית של רה"מ לסעודיה הינה צעד חסר אחריות. לא כך אני נוהג, ואתם יכולים לדמיין לעצמכם כמה דברים חשאיים עשיתי במהלך חיי, כולל בשליחותו של ראש הממשלה נתניהו. מעולם לא נהגתי כך ומעולם לא אנהג כך, ואני חושב שבהקשר הזה אזרחי ישראל צריכים להיות מוטרדים". במקביל, שר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן, הכחיש את נוכחותו של נתניהו בפגישה ואמר כי רק האמריקנים נפגשו עם בן סלמאן.
גנץ אמר היום ל"ידיעות אחרונות" כי הוא שוקל להקים את ועדת הבדיקה לצוללות כבר חודש וחצי-חודשיים. בישיבת הסיעה שערך בצהריים אמר כי נתניהו עודכן על כך מבעוד מועד.
"לכאורה, רה"מ היה צריך להיות מעוניין יותר מכל אדם אחר בוועדת הבדיקה הזו, שבראשה עומד שופט בעל מוניטין ולצידו מפקד חיל הים לשעבר ומובילת הרכש במשרד הביטחון", אמר גנץ. "הרי אם כפי שטוענים הוא ואנשיו הנושא נסרק במסרקות ברזל ואין בו רבב, הרי כל אדם שמשוכנע בחפותו היה שמח על ההזדמנות להוכיח לעיני כל".
על איומי הבחירות אמר יו"ר כחול לבן כי "מה שמדינת ישראל צריכה זה ממשלה מתפקדת, מגובה בתקציב ומתבססת על שתוף פעולה. אני לא חושש מבחירות, אני פשוט לא חושב שהן הדבר הנדרש לישראל, ואמשיך לפעול ככל שאפשר וככל שאוכל לשרת את הממשלה הזאת. לא בוויתור על העקרונות שלי, בטח לא ויתור על סדר העדיפויות של ישראל ובוודאי ובוודאי שלא בהעמדת הצרכים האישיים שלי לפני הצרכים של מדינת ישראל".
חודש לפני פיזור הכנסת בשל אי-העברת תקציב, ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, הודיע בפתח ישיבת סיעתו שיעלה את הצעת החוק לפיזור הכנסת כבר ביום רביעי הבא - הצעה שאם תיכשל, לא ניתן יהיה להגיש הצעה דומה לה במשך חצי שנה אלא באישור של יו"ר הכנסת.
לדברי לפיד, "ב-2 בדצמבר, יום רביעי הבא, נעלה להצבעה את החוק לפיזור הכנסת. לא נמשוך אותו ברגע האחרון. לא ננהל על זה משא ומתן, החוק יעלה להצבעה. הגיע הזמן לבחירות. מהממשלה הזו לא ייצא כלום. מדובר באוסף פוליטיקאים שעסוקים רק בעצמם, בג'ובים שלהם ובמריבות העלובות שלהם. הם לא עובדים בשביל אזרחי ישראל, רק בשביל עצמם. הכסא לפני הכל".
לטענת לפיד, "בשיאו של משבר בריאותי וכלכלי, יש לנו ממשלה בהפרעה. מושחתת, מקולקלת, לא מצליחה לטפל בכלום. כל היום מריבות, השמצות וג'ובים למקורבים. פוליטיקה מהסוג הכי מביש. את זה באנו לשנות. אנחנו צריכים ממשלה אחרת, של 18 שרים, אנשים ישרים וטובים שבאו לעבוד. אנחנו צריכים ממשלה שהציבור יאמין לה, שאפשר לסמוך עליה שתחזיר את אמון הציבור בהנהגה ותוציא אותנו מהבוץ".
"נתניהו רוצה בחירות ביוני, אז הוא מושך זמן", טען לפיד. "אין סיבה לתת לו לצאת לבחירות במועד שהכי נוח לו. האינטרס הלאומי הוא ללכת לבחירות מהר. אני קורא לכל סיעות הבית: זה רגע המבחן שלכם: 2 בדצמבר, יום רביעי הבא. אם מדינת ישראל חשובה לכם, נשים סוף לממשלה הגרועה בתולדות המדינה. נשים סוף לכהונתו של נתניהו".
יו"ר ש"ס אריה דרעי תקף בחריפות את שר הביטחון על הקמת ועדת הבדיקה לפרשת הצוללות: "גנץ חצה קו אדום בגלל שיקולים פוליטיים. אני קורא לך לחזור בך". הוא אמר גם הוא כי למרות שדחף להקמת ממשלת האחדות, הוא מאמין שימיה ספורים. "חשבתי שממשלת אחדות תהיה טובה לעם ישראל, בעיקר בתקופת משבר הקורונה, אך לאור ההתנהלות בזמן האחרון - אני בספק אם יש הצדקה ותועלת להמשיך בשותפות הזאת", אמר דרעי. אני פונה מכאן לרה"מ ולשר הביטחון - הגענו לשעת האמת, אנחנו בשעת נעילה של הממשלה".
פורסם לראשונה: 14:39, 23.11.20