רב-סרן (במיל') איתי זיידן (42) ורב"ט ליהוא בן-בסה (19), מדריך ופרח טיס מבית הספר לטיסה של חיל האוויר, נהרגו היום (שלישי) בהתרסקות מטוס קל מסוג "סנונית" בשטח פתוח בדרום הארץ. בעקבות התאונה, הפסיק חיל האוויר את אימוני בית הספר לטיסה במטוסי הסנונית עד להשלמת החקירה - ולא בפעם הראשונה: רק לפני חודשיים החליט מפקד חיל האוויר לקרקע את המטוסים בעקבות תקלה טכנית שהתגלתה באחד מהם וגרמה לו לנחות נחיתת חירום, אך הדבר לא בהכרח קשור להתרסקות המצערת שאירעה היום.
7 צפייה בגלריה
ליהוא בן בסה ז"ל, איתי זיידן ז"ל
ליהוא בן בסה ז"ל, איתי זיידן ז"ל
רב"ט ליהוא בן-בסה ורב-סרן (במיל') איתי זיידן
מטוסי הסנונית (גרוב G-120A), שנכנסו בשנת 2002 לשימוש בבית הספר לטיסה של חיל האוויר, משמשים בין היתר לשלבי האימון הראשוני ולמיון פרחי הטיס במהלך לימודיהם באקדמיה. 27 המטוסים אמנם משרתים בחיל האוויר, אך כדי להוזיל עלויות הם נרכשו על-ידי חברת אלביט שגם אחראית על תחזוקתם. חיל האוויר מממן אך ורק את שעות הטיסה על המטוסים, ולא את רכישתם או תחזוקתם.
ה"סנונית", מתוצרת גרמניה, החליף ב-2002 את מטוס הפייפר הוותיק - ששימש כמטוס המיון של בית הספר לטיסה של חיל האוויר במשך קרוב ל-55 שנה - ובהמשך גם את מטוס ה"צוקית" (פוגה CM.170 מגיסטר), בשלב "צ'ק קרב" שנערך לאחר כשנה בקורס הטיס.
אחד היתרונות של ה"סנונית", שנקלט לפני 18 שנה בחיל האוויר, הוא שבניגוד למטוסי הדרכה אחרים - המדריך והחניך יושבים בו זה לצד זה ולא אחד מאחורי השני, מה שמאפשר למדריך לדבר ולסמן באמצעות הידיים ולאתר טעויות של החינוך בשלבי הטיסה המוקדמים, כגון תפעול בתא הטייס, אחיזת סטיק, כיווני מבט ומעקב מקרוב אחרי תגובות החניך למצבי קיצון.

7 צפייה בגלריה
דגם המטוס שהתרסק
דגם המטוס שהתרסק
נכנס לשימוש בחיל האוויר לפני 18 שנה. מטוס האימונים "סנונית" מהדגם שהתרסק בדרום
7 צפייה בגלריה
זירת ההתרסקות
זירת ההתרסקות
חיל האוויר החל בחקירה. זירת ההתרסקות
7 צפייה בגלריה
זירת ההתרסקות
זירת ההתרסקות
"שאריות של המטוס היו מפוזרות על הקרקע, חלקן בערו". זירת ההתרסקות
( צילום: דוברות איחוד הצלה)
7 צפייה בגלריה
מטוס התרסקות כלי טיס משמר הנגב רהט
מטוס התרסקות כלי טיס משמר הנגב רהט
מטוס התרסקות כלי טיס משמר הנגב רהט
דובר צה"ל, תת-אלוף הדי זילברמן, אמר היום כי "אני לא מכיר תקלות טכניות שהיו על הסנוניות בחודשים האחרונים". למרות דבריו, ב-13 בספטמבר החליט מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, לקרקע את מטוסי הסנונית מפעילות אימונים בעקבות תקלה טכנית באחד המטוסים, שעבר נחיתת חירום וניזוק בחלקו הקדמי.
המטוס אמנם משמש את בית הספר לטיסה של חיל האוויר, אך נחשב ככלי טיס "לבן" (אזרחי). אורכו 8.1 מטרים, מוטת כנפיים 10.2 מטרים וגובהו 2.57 מטרים. המהירות המרבית שלו היא 235 קמ"ש, עם סייג רום (גובה מקסימלי) של 18,000 רגל.
7 צפייה בגלריה
התרסקות מטוס קל במשמר הנגב
התרסקות מטוס קל במשמר הנגב
"עוד מהשמיים ראינו את השריפה הגדולה". המסוק שהוזנק למקום
כוח של חיל האוויר אסף את חלקי המטוס והרכיבים הטכניים מהזירה, לפיענוח סיבת ההתרסקות, ופתח בחקירת התאונה. בינתיים, הפסיק חיל האוויר את אימוני בית הספר לטיסה במטוסי הסנונית עד להשלמת החקירה. מהתחקיר הראשוני עולה כי השניים המריאו בסביבות השעה 11:00 לטיסת אימון שגרתית מבית הספר לטיסה שבבסיס חצרים. הראות הייתה טובה מאוד, ולפי צה"ל, השניים טסו ברצועת שטח מוכרת ורגילה בטיסות אלו. גם אם חרגו ממנה מעט, מדובר בחריגה קלה שככל הנראה לא השפיעה על התוצאה הקטלנית.
בסביבות השעה 11:35 התרסק המטוס של השניים על שדה ליד קיבוץ משמר הנגב. צוות של יחידת החילוץ 669, בפיקוד מפקד היחידה, קפץ למקום עם כוחות הצלה אזרחיים שנאלצו לקבוע את מותם של השניים. ההתרסקות הייתה כנראה פתאומית, ובצה"ל עדיין בודקים אם כשל טכני או טעות אנוש גרמו לתאונה.
בתיעוד מזירת ההתרסקות נראו חלקים שונים של המטוס כשהם מפוזרים על הקרקע וחרוכים. הפרמדיק רפי שבע, שהגיע לזירה במסוק מד"א, אמר כי "קיבלנו קריאה על כלי טיס שהתרסק ומיד הוזנקנו למקום במסוק. עוד מהשמיים ראינו את השריפה הגדולה ואת העשן הסמיך. כשנחתנו סמוך למקום ראינו את המטוס הקל עולה באש ובתוכו שני גברים מחוסרי הכרה. מדובר בטרגדיה גדולה ולצערנו לא נותר לנו אלא לקבוע את מותם במקום".
רב-רשף אריק אלימלך, משירותי הכבאות, סיפר כי "קיבלנו הודעה על התרסקות מטוס באזור נחל גרר. הזנקנו כמה צוותי כיבוי וראינו מטוס קל על הקרקע, שהיה בוער כליל. לצערי במקום נמצאו שני הרוגים. ראינו שאריות של המטוס מפוזרות על הקרקע, חלקן בערו".
פורסם לראשונה: 17:15, 24.11.20