נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וסגנו מייק פנס נפגשו הלילה (בין שני לשלישי) בבית הלבן לראשונה מאז המהומות בוושינגטון בשבוע שעבר. מלשכותיהם נמסר כי השיחה בין השניים הייתה "טובה" וכי הם הסכימו "להמשיך לעבוד לטובת המדינה בזמן שנותר לסיום כהונתם". לפי ההודעה, טראמפ ופנס הסכימו כי "אלה שפרצו לקפיטול בשבוע שעבר אינם מייצגים את תנועת 'אמריקה לפני הכול' (תנועת התומכים של טראמפ), הנתמכת על-ידי 75 מיליון מצביעים". מאוחר יותר הכריז טראמפ על מצב חירום בבירה לקראת השבעת ביידן, צעד שאמור להקל לאבטח את אירועי ההשבעה בצל המתיחות הביטחונית.
4 צפייה בגלריה
טראמפ ופנס באירוע ללא מסכות
טראמפ ופנס באירוע ללא מסכות
טראמפ ופנס. סגן הנשיא לא צפוי לממש את האפשרות להכריז על אי כשירות
(צילום: gettyimages)
היחסים בין טראמפ לפנס היו מתוחים בשבוע האחרון, בין היתר בשל הציוץ של טראמפ נגד סגנו בעת הישיבה בקונגרס על אישור תוצאות הבחירות. בשעות שלפני המהומות בגבעת הקפיטול, שבשיאן פרצו תומכי טראמפ לקונגרס והפסיקו את ישיבת אישור התוצאות, הבהיר פנס שאין בסמכותו לערער על בחירת האלקטורים, והנשיא היוצא לא היה מרוצה מכך ושלהב את המפגינים נגד סגנו. "למייק פנס לא היה האומץ לעשות את מה שהיה צריך כדי להגן על ארצנו ועל החוקה", צייץ בטוויטר ממש במקביל לפריצה ההמונית לקפיטול.
בסוף השבוע שאחרי המהומות פורסם כי במהלך הפריצה קראו חלק מהמתפרעים לתלות את פנס על עץ ולהוציאו להורג. במחאה מחוץ לקפיטול הוצבו עמוד תלייה וחבל, כאילו מוכנים לביצוע של עונש מוות. פנס ומשפחתו שמעו חלק מהקריאות להרוג אותו, ובליל המהומות בקפיטול הם פונו לבונקר בשל חשש לביטחונם. לפי דיווחים ב-CNN וב"פוקס ניוז", מקורב לפנס סיפר כי בזמן שזה שהה בבונקר, טראמפ לא טרח לדרוש בשלומו או לגנות את הקריאות נגדו. בתגובת הבית הלבן שנמסרה אז נכתב: "אנו מגנים בתוקף את כל הקריאות לאלימות, כולל קריאות נגד כל אחד מחברי הממשל".
אחרי הפגישה עם פנס הלילה אישר טראמפ להכריז על מצב חירום בבירה שיימשך עד 24 בינואר, על רקע אירועי השבעת הנשיא הנכנס ג'ו ביידן ב-20 בחודש. כך נמסר מהבית הלבן. הנשיא הכריז על מצב החירום אחרי שה-FBI הזהיר כי חמושים מתכננים לקיים הפגנות בוושינגטון ובערים נוספות ביום ההשבעה. לפי הדיווחים, קבוצת חמושים מתכוונת להגיע לוושינגטון כבר ב-16 בינואר, והבטיחה להתקומם אם ייעשו ניסיונות להדיח את טראמפ מתפקידו.

טראמפ כבר הודיע באחד מציוציו האחרונים בטוויטר, לפני שנחסם לצמיתות, כי לא יגיע להשבעה של ביידן. לעומת זאת, פנס צפוי לנכוח. ביידן עצמו התייחס לכך ואמר כי "זה טוב שהוא (טראמפ) לא יגיע. הוא לא מתאים לתפקידו". לגבי פנס ציין ביידן כי "הוא מוזמן להשתתף".
מוקדם יותר הלילה הודיע ממלא מקום השר לביטחון המולדת צ'אד וולף כי הוא מתפטר מתפקידו, על רקע הביקורת שמתח על טראמפ לאחר המהומות בוושינגטון. וולף כיהן כשר בפועל מאז שמונה לממלא מקום לפני כשנה, והוא היה אמור להתמנות לשר קבוע, אך לפני כמה ימים משך טראמפ את הבקשה למנותו. וולף קרא לטראמפ לגנות את האלימות בגבעת הקפיטול, וטראמפ משך את המינוי שעתיים אחרי קריאתו.
אמש הציגו הדמוקרטים בבית הנבחרים את סעיף ההדחה שגיבשו נגד דונלד טראמפ בשל חלקו בהתפרעויות של תומכיו בגבעת הקפיטול בשבוע שעבר: "הסתה למרידה". הדמוקרטים מאשימים את טראמפ באחריות ישירה למהומות וב"סיכון חמור של ביטחון ארה"ב ושל מוסדותיה הממשלתיים".
4 צפייה בגלריה
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
המהומות בגבעת הקפיטול לפני כשבוע
(צילום: רויטרס)
האישום שגיבשו הדמוקרטים כולל ציטוטים מטענותיו החוזרות ונשנות של טראמפ שלפיהן הוא ניצח בבחירות בנובמבר; מנאומו בוושינגטון ביום שבו פשטו המתפרעים על הקונגרס, שבו קרא לתומכיו "להילחם" למענו; ומהקלטת השיחה שבה ניסה לשכנע את מזכיר המדינה של ג'ורג'יה "למצוא" מספיק קולות כדי להפוך את ההפסד שלו במדינה לניצחון.
אמש ניסו הדמוקרטים לבקש באמצעות בית הנבחרים מסגן הנשיא מייק פנס ומהקבינט להפעיל את התיקון ה-25 לחוקה, המאפשר לסגן הנשיא ולשרים להכריז כי הנשיא אינו כשיר למלא את תפקידו וליטול ממנו את סמכויותיו. הרפובליקנים חסמו את המהלך, והצבעה על חוק הקורא לפנס לעשות זאת תיערך בבית הנבחרים היום. הדמוקרטים שולטים בבית הנבחרים ולכן הם צפויים לאשר את החוק. עם זאת, אישורו אינו מחייב את פנס ואת הקבינט לפעול. לאחר פגישתו עם טראמפ, סביר להניח כי סגן הנשיא לא יעשה זאת.

פומפאו יחשוף מידע על הקשר בין איראן לאל-קאעידה

בתוך כך, מזכיר המדינה מייק פומפאו צפוי לנסות היום להנחית מהלומה דיפלומטית אחרונה על איראן, תשעה ימים לפני סיום תפקידו בממשל טראמפ, ולחשוף מידע מודיעיני שסיווגו הביטחוני הוסר. באמצעות המידע הזה יאשים בפומבי את איראן בקשרים עם ארגון הטרור אל-קאעידה. כך מסרו שני מקורות לסוכנות הידיעות רויטרס. ככל הנראה פומפאו יחשוף כי איראן סיפקה מקלט למנהיגי הארגון ותמכה בו.
4 צפייה בגלריה
מייק פומפאו ב בנמל תעופה של סעודיה
מייק פומפאו ב בנמל תעופה של סעודיה
צפוי לומר שאיראן נתנה מקלט למנהיגי אל-קאעידה. פומפאו
(צילום: AP)
עדיין לא ברור לגמרי כמה מהמידע שברשותו יחשוף פומפאו בנאומו בפני מועדון העיתונות הלאומי של ארצות הברית היום. גורם מסר לסוכנות הידיעות רויטרס כי ייתכן שהוא ימסור מידע לגבי חיסולו של מספר 2 בארגון עבדאללה אחמד עבדאללה, שאירע בטהרן באוגוסט.
עבדאללה, שהיה ידוע גם בשם אבו מוחמד אל-מסרי, נורה למוות יחד עם בתו מרים, בת 27, בטהרן ב-7 באוגוסט, יום השנה למתקפות הקטלניות על השגרירויות האמריקניות בקניה ובטנזניה ב-1998 שבהן היה מעורב. הם נמצאו מתים במכונית לבנה ברחוב בשכונת פסדרן שבצפון הבירה האיראנית, סמוך לביתם, אחרי שספגו לפחות ארבעה קליעים. לפי הדיווח, שני מתנקשים על אופנוע ירו בשניים, והם השתמשו במשתיק קול.
4 צפייה בגלריה
עבדאללה אחמד עבדאללה
עבדאללה אחמד עבדאללה
עבדאללה אחמד עבדאללה. חיסול עם משתיק קול
(צילום: AFP)
ביום רביעי הקרוב יערוך פומפאו את ביקורו האחרון בחו"ל כמזכיר המדינה, והוא יעשה זאת בבלגיה. פומפאו צפוי להיפגש שם עם בכירי הברית הצפון אטלנטית (נאט"ו). הוא ייפגש גם עם שרת החוץ של בלגיה וסגנית ראש הממשלה, סופי וילמס.
קודם לכן הלילה הודיע פומפאו כי ארה"ב, באחד המהלכים הבינלאומיים הגדולים האחרונים של מזכירות המדינה תחת הנהגתו, החזירה את קובה לרשימת המדינות התומכות בטרור. לדבריו, הסיבה לכך היא שקובה נותנת מחסה לגולים אמריקנים ותומכת במנהיג ונצואלה ניקולס מדורו. במחלקת המדינה אמרו כי קובה גם מסרבת להסגיר מנהיגים מארגון "צבא השחרור הקולומביאני" האחראים לפעולות טרור. במאי 2020 צירפה מחלקת המדינה את קובה לרשימת המדינות שאינן משתפות פעולה עם התוכניות של ארה"ב למניעת טרור.