סגן הנשיא היוצא של ארה"ב מייק פנס יגיע להשבעת הנשיא הנבחר ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס ב-20 בינואר, זאת בניגוד לנשיא היוצא דונלד טראמפ שהבהיר כי לא יגיע לאירוע. כך אישר הלילה (בין שבת לראשון) גורם בכיר בממשל האמריקני. בימים האחרונים עמד פנס במרכז הסערה בבירה וושינגטון ואף ספג איומים לחייו. ביידן התייחס בליל שבת להודעתו של טראמפ שלפיה לא ישתתף בהשבעתו: "זה טוב שהוא לא יגיע. הוא לא מתאים לתפקידו", אמר. לגבי פנס ציין ביידן: "הוא מוזמן להשתתף".
6 צפייה בגלריה
הצבעה אישור תוצאות בחירות ארה"ב
הצבעה אישור תוצאות בחירות ארה"ב
פנס יגיע להשבעת ביידן והאריס
(צילום: EPA)
בשעות שלפני המהומות בגבעת הקפיטול, שבשיאן פרצו תומכי טראמפ לקונגרס, הבהיר פנס שאין בסמכותו לערער על בחירת האלקטורים - הנשיא היוצא לא היה מרוצה מכך ושלהב את המפגינים נגד סגנו. "למייק פנס לא היה האומץ לעשות את מה שהיה צריך כדי להגן על ארצנו ועל החוקה", צייץ בטוויטר.
מאז הספיקה טוויטר לחסום לצמיתות את חשבונו של טראמפ ברשת החברתית, לא לפני שהודיע באמצעות הרשת החברתית כי לא יגיע להשבעת ביידן: "לכל מי ששואל, אני לא אהיה שם". טוויטר הסבירה את החלטתה: "לאחר בחינה מדוקדקת של ציוצים מחשבון המשתמש realDonaldTrump וההקשר סביבם, השענו לצמיתות את החשבון בשל סכנה להמשך הסתה לאלימות".
בטוויטר ציינו כי הודעת טראמפ על כך שלא ישתתף בהשבעת ביידן ב-20 בינואר התקבלה על-ידי חלק מתומכיו כעוד ערעור על לגיטימיות הבחירות וכסימן לכך שהאירוע יהיה "מטרה בטוחה" עבור תומכיו שאולי מתכננים מתקפה, משום שהוא עצמו לא יהיה שם ולכן לא יוכל להיפגע. טראמפ, דרך אגב, יהפוך לנשיא הרביעי בלבד בהיסטוריה שמחרים את ההשבעה של מחליפו, ולראשון שעושה זאת זה יותר מ-150 שנה.
6 צפייה בגלריה
 פנס וביידן
 פנס וביידן
פנס וביידן
(צילום: AP)

6 צפייה בגלריה
ארה"ב וושינגטון פריצת תומכי טראמפ ל קונגרס גבעת הקפיטול מדרגות
ארה"ב וושינגטון פריצת תומכי טראמפ ל קונגרס גבעת הקפיטול מדרגות
המפגינים התפרעו, פנס הובהל לבונקר: "טראמפ לא דרש בשלומו"
(צילום: רויטרס)
מאז הבחירות היחסים בין פנס לטראמפ מתוחים מאוד בעקבות החלטת סגן הנשיא שלא לשתף פעולה עם טענותיו חסרות הבסיס של טראמפ על "גניבת הבחירות". החוק הפקיד בידי פנס, מתוקף תפקידו כסגן הנשיא, את ניהול הישיבה שבה סופרים את קולות האלקטורים ומאשרים אותם רשמית.
טראמפ דרש מפנס לנצל את התפקיד הזה כדי לדחות את קולות האלקטורים מכמה מדינות מפתח שהצביעו לביידן וכך לבטל את הניצחון הדמוקרטי, אלא שלפנס לא הייתה סמכות לעשות זאת, והחוק התיר לו רק לשמש כמשקיף על ההליך.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב מהומות וושינגטון קונגרס קפיטול חבל תלייה בהפגנה בחוץ
ארה"ב מהומות וושינגטון קונגרס קפיטול חבל תלייה בהפגנה בחוץ
חבל תלייה מחוץ לקפיטול. המפגינים קראו: "לתלות את פנס"
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וסגנו מייק פנס
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וסגנו מייק פנס
טראמפ מאוכזב מפנס, רק כי העז להיצמד לחוק
(צילום: ABACA)
כשפנס דבק בעמדתו, תקף אותו הנשיא בטוויטר, כשבמקביל המוני תומכיו כבר פורצים לקפיטול. בסוף השבוע פורסם כי במהלך הפריצה קראו חלק מהמתפרעים לתלות את פנס על עץ ולהוציאו להורג. במחאה מחוץ לקפיטול הוצב חבל תלייה, כאילו מוכן לביצוע של עונש מוות. פנס ומשפחתו שמעו חלק מהקריאות להרוג אותו.
בליל המהומות בקפיטול הם פונו לבונקר בשל חשש לביטחונם. לפי דיווחים ב-CNN וב"פוקס ניוז" מקורב לפנס סיפר כי בזמן ששהה בבונקר, טראמפ לא טרח לדרוש בשלומו או לגנות את הקריאות נגדו. בתגובת הבית הלבן, שנמסרה במהלך הלילה, נכתב: "אנו מגנים בתוקף את כל הקריאות לאלימות, כולל קריאות נגד כל אחד מחברי הממשל".

פרלר הוסרה גם מאפל

אפל השעתה את פרלר - אפליקציית הרשת החברתית הדוגלת במינימום התערבות בתכנים ומזוהה עם חוגי הימין. אתמול הודיעה גוגל כי הסירה את האפליקציה מ-Google Play. ביממה האחרונה הודיעו תומכי טראמפ רבים כי יעברו להשתמש בשירותי פרלר, בתגובה להשעיית החשבון של טראמפ בטוויטר לצמיתות. בהודעה צוין כי האפליקציה פעלה בניגוד לכללים של אפל.
לפני שנקטה בצעד, הציבה אפל אולטימטום לרשת. במכתב ששלחו לפרלר, כתבו נציגי ענקית הטכנולוגיה כי משתמשים ברשת החברתית דנו ביניהם בנסיעה לוושינגטון הבירה עם כלי נשק, בעקבות האירועים בבניין הקונגרס ביום רביעי.
6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ וטוויטר
דונלד טראמפ וטוויטר
חשבונו של טראמפ הושעה, תומכיו עברו לפרלר
(עיבוד תמונה. צילום: EPA, Shutterstock)
מנכ"ל פרלר, ג'ון מאצה, אמר לוול סטריט ג'ורנל כי הוא מאמין שהכללים הנוכחיים של הרשת החברתית נגד אלימות עומדים בסטנדרטים של אפל. "לארגון של מהומות, אלימות ומרידות אין מקום במדיה החברתית", אמר מאצה. הוא טען כי ארגונים פוליטיים עומדים מאחורי הצעדים נגד פרלר: "הם רוצים לשים סוף לחופש הביטוי וליריבים הפוליטיים שלהם".
פרלר ("לדבר" בצרפתית) הוקמה בשנת 2018 כאלטרנטיבה לפייסבוק וטוויטר, ומייסדיה הצהירו כי הם דוגלים בחופש ביטוי כמעט מוחלט. הרשת החברתית הפכה ללהיט בארה"ב סביב הבחירות לנשיאות 2020, כאשר תומכיו של הנשיא טראמפ עברו אליה בהמוניהם לאחר שהרשתות החברתיות הגדולות הסתירו, סימנו וצינזרו פוסטים של הנשיא האמריקני בגלל הפצת מידע מוטעה והאדרת אלימות.