רק בשבוע שעבר זומן שגריר אוקראינה בישראל יבגן קורניצ'וק לשיחה נזיפה במשרד החוץ על קמפיין ממומן שמותח ביקורת על כך שהמדינה לא מטפלת בחיילים אוקראינים שאיבדו גפיים במלחמה, וכבר מייצרת סערה נוספת. בפוסט שפרסמה היום (שלישי) ברשתות החברתיות תקפה השגרירות את הממשלה בישראל פעם נוספת על יחסה לפליטים האוקראינים.
3 צפייה בגלריה
ציוץ טוויטר של שגרירות אוקראינה בישראל
ציוץ טוויטר של שגרירות אוקראינה בישראל
"ההחלטה הזו מסכנת חיים". הציוץ של שגרירות אוקראינה בישראל
במודעה, שהתפרסמה תחת הסמל הרשמי של השגרירות, נכתב "אין כניסה לנשים וילדים אוקראינים בלי ויזה אלקטרונית, אבל לאוליגרכים רוסים - הכניסה חופשית". השגרירות צייצה בטוויטר את המודעה, וכתבה בנוסף "ממשלת ישראל החליטה באופן חד-צדדי, בניגוד להסכמים בינלאומיים, לאסור כניסה של נשים וילדים אוקראינים שאין ברשותם ויזה אלקטרונית. ההחלטה הזו מסכנת חיים".
המודעה חדשה באה על רקע הריאיון שנתן השגריר קורניצ'וק לכלי תקשורת בארצו ובו אמר כי קייב שוקלת להשעות זמנית את הפטור מוויזה לישראלים שמגיעים למדינה - בתגובה, לדבריו, ל"מגבלות הלא-מוצדקות שמטילה ישראל על כניסת אזרחים אוקראינים לשטחה".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד,  יבגן קורניצ'וק
יאיר לפיד,  יבגן קורניצ'וק
לפיד וקורני'צוק. השגריר האוקראיני זומן לנזיפה במשרד החוץ
(צילום: אלכס קולומויסקי, שגרירות אוקראינה בישראל)
לדברי השגריר, "ישראל מאפשרת לאזרחים רוסים כניסה ללא מגבלות, וגם בלארוסים. לעומת זאת, לאזרחי אוקראינה הישראלים המציאו ויזה אלקטרונית. זה מאוד כואב לנו. משרד החוץ האוקראיני ולשכת הנשיא אומרים לי שזה בלתי מקובל, וכעת אנחנו שוקלים אם להשעות את הפטור מוויזה לישראלים בתגובה. אולי עכשיו זה לא יורגש, אבל לפני ראש השנה (התקופה שבה טסים אלפי חסידים לאומן, א"א), ממשלת ישראל תרגיש את זה".
קורניצו'ק אמר ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" כי "משרד החוץ האוקראיני שוקל את המהלך כי פנינו למשרד הפנים הישראלי בבקשה לבטל את הוויזה האלקטרונית. אם תבדקו את המספרים, תראו שאין לזה בסיס, כי חצי מהפליטים שהגיעו לישראל כבר עזבו. אנחנו עומדים על כך שתהיה הדדיות מוחלטת - אם אוקראינים נדרשים לוויזה אלקטרונית, גם ישראלים יידרשו לוויזה כזו". קורניצ'וק הבהיר כי הכוונה היא שישראלים לא יוכלו להגיע לאומן בראש השנה ללא ויזה מראש, בשונה מהמצב כיום, שבו נהנו מפטור מהוצאת ויזה.
ואם לא די בכך, השגריר האוקראיני טען בריאיון גם ש"היחס הבלתי-נאמן של הרשויות בישראל" גרם לאזרחים אוקראינים לעזוב את הארץ. מתחילת המלחמה הגיעו לישראל יותר מ-38 אלף אוקראינים, מתוכם 13 אלף קיבלו אזרחות ישראלית מכוח חוק השבות, ויותר מ-14 אלף אוקראינים עזבו, מתוכם כ-5,000 בחודש שעבר.
עם זאת, פליטים אוקראינים רבים חוזרים לארצם בעקבות סיום הקרבות באזורים רבים במדינה, כשכעת המוקד של המלחמה נמצא במזרח אוקראינה. ישראל, נדגיש, הטילה הגבלות על כניסת פליטים מאוקראינה בעקבות חשש שרבים מהם יישארו בארץ שלא כחוק.
3 צפייה בגלריה
קמפיין של שגרירות אוקראינה נגד ממשלת ישראל
קמפיין של שגרירות אוקראינה נגד ממשלת ישראל
המודעה הקודמת של שגרירות אוקראינה נגד ממשלת ישראל
כאמור, זו לא הפעם הראשונה שאוקראינה מפנה טענות קשות לישראל. לפני כשבוע, השגרירות השיקה בצעד חריג קמפיין ממומן שבו היא מבקרת את הממשלה בירושלים על "העיכוב המתמשך" במתן טיפול לחיילים אוקראינים שאיבדו גפיים במהלך הלחימה נגד רוסיה.
כחלק מהקמפיין, השגרירות פרסמה ברשתות החברתיות תמונה של חייל אוקראיני בן 19 בשם דליל, שאיבד את שתי רגליו בהתקפה רוסית, וכעת זקוק להשתלת פרוטזות בדחיפות. "ממשלת ישראל לא מוכנה לטפל בו רק כי הוא אוקראיני", זועקת המודעה שהתפרסמה עם הלוגו הרשמי של השגרירות האוקראינית.
עוד נכתב במודעה: "אוקראינים רבים איבדו חלקי גוף במתקפות הרוסיות. ישראל היא מעצמה בינלאומית בתחום הפרוטזות, ולכן אנחנו מצפים מהממשלה שתעשה את הדבר המוסרי הנכון ותסייע לדליל ולעוד אוקראינים רבים אחרים לחזור ללכת. אין שום הצדקה לעיכוב המתמשך של הסיוע בתחום הומניטרי זה".
גורמים בממשלה זעמו על הקמפיין וחשבו שמדובר בצעד שחורג מהכללים הדיפלומטיים, לפיהם נציגות דיפלומטית זרה לא מבקרת את הממשלה במדינה המארחת. "הסגנון הזה לא מקובל. יש דרך להעביר בקשות ולא נהוג ששגריר זר מלבין את המדינה שבה הוא לא יותר מאורח", אמר גורם מדיני. ואכן, בעקבות אותו קמפיין, זומן קורניצ'וק לשיחת נזיפה במשרד החוץ.
עוד לפני הקמפיין, קורניצ'וק תקף בחריפות את הממשלה במסיבת עיתונאים לפני כשלושה שבועות, ואמר כי "אנחנו מבקשים מישראל לקבל חיילים לשעבר שגפיהם נגדעו כדי להתאים להם פרוטזות – והיא מתמהמהת. אין סיוע יותר הומניטרי מזה. מדינות באירופה כבר קלטו 250 חיילים. למרות שכאן המלחמה כבר לא מסוקרת כמעט בתקשורת - היא עדיין נמשכת בכל העוצמה והסוף אינו קרוב כלל. הממשלה בירושלים צריכה לשקול את ההיבט המוסרי ולהחליט אם היא תצטרף לצד הצודק כמו דמוקרטיות אחרות בעולם".

מלבד המודעות ברשתות החברתיות שמבקרות את היחס לפליטים ולחיילים אוקראינים, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי האשים בשבוע שעבר את הממשלה בישראל בכך שהיא נמנעת מלהטיל סנקציות על רוסיה. "אנחנו מבינים שזה לא מצב פשוט עבורכם, אבל נרצה שהעזרה תהיה נרחבת יותר", אמר זלנסקי, שדיבר בפני קהילת האוניברסיטה העברית בירושלים. "גם פולין מאוימת על-ידי רוסיה, אבל הם בכל זאת עוזרים לנו וקולטים פליטים אוקראינים. מדובר בעיקר בנשים וילדים שמחפשים להימלט מהמלחמה, והרשויות בישראל הפסיקו לתת אשרות לאזרחים אוקראינים וסגרו את השערים.
"מדינות דמוקרטיות ברחבי העולם עוזרות לנו, גם מדינות ללא קשר קרוב אלינו כמו שיש לישראל. זה לא עניין של כסף, אלא של ערכים. מדינות אירופה מאחדות כוחות נגד התוקפנות הרוסית, אבל ישראל עוד לא הצטרפה למשטר הסנקציות נגד רוסיה".