רגע ההצבעה על התקציב הולך ומתקרב, ודווקא עכשיו נראה כי ההרמוניה היחסית של הממשלה מופרת שוב ושוב, וישנן חריקות רבות בין מרכיבי הקואליציה השברירית. סגן שרת הכלכלה והתעשייה, חבר הכנסת יאיר גולן (מרצ), קרא היום (שני) לחברי הקואליציה להתנהל באופן אחראי, ועקץ: "חבל לי מאוד שחברים מתוך הקואליציה עוסקים במקום ביציבות הממשלה בגישוש לגייס תמיכה של בייס דמיוני כזה או אחר, בייס שלחלק מהאנשים בכלל אבד ולא קיים".
גולן התייחס להחלטת שר הביטחון בני גנץ להכריז על שורת ארגונים פלסטיניים כארגוני טרור - מה שגרר גינוי אמריקני - ולהחלטה לבנות כ-1,300 יחידות דיור ביהודה ושומרון. "כל החלטה שנויה במחלוקת במסגרת ממשלת אחדות לא תורמת ליציבות הקואליציה", אמר גולן. "האחריות על יציבות הממשלה הזו מוטלת על כל הסיעות שמרכיבות אותה ואני קורא לכל חבריי לקואליציה להתנהל באופן אחראי".
2 צפייה בגלריה
יאיר גולן
יאיר גולן
יאיר גולן
(צילום: קובי קואנקס)
2 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"למה לא להביא את ההחלטה לקבינט?". בני גנץ
(צילום: מוטי קמחי)
-אז ההחלטה של שר הביטחון גנץ אחראית? "אני לא נבהל מסגירת פעילות של ארגונים שאולי כלפי חוץ נראים כהומניטריים אבל בפועל עוסקים בטרור. אבל מה הבעיה להביא את ההחלטה הזאת בפני הקבינט המדיני-ביטחוני, ולהציג את הנתונים בפני ועדת החוץ והביטחון שמפקחת ממילא על עבודת הממשלה?".
-גנץ לא מהאגף הימני בממשלה, אתה לא סומך עליו שיקבל החלטה על סמך הוכחות ונתונים של ממש? זו הרי אחריות שלו. "כן, אבל כל מי שעסק שעה בפוליטיקה - ולגנץ כבר יש יותר משעה בפוליטיקה - צריך להבין את רגישות המצב, לקרוא את חבריו לקואליציה ולנהל את המהלך בצורה מסודרת. הרי תסכימי איתי שלא חלה שום דחיפות לצעד. אפשר היה להגיע להסכמות וכל העסק הזה לא היה בכלל עולה לסדר היום הציבורי. דבר אחד ברור לי לחלוטין – כל מרכיבי הקואליציה, ולא רק מרצ, רוצים בקיומה של הממשלה הזאת. זה נכון לאלקין ולשקד ולבנט ולהורוביץ. בואו נתנהל באופן אחראי, נעשה עבודת מטה מסודרת, נשכנע אחד את השני, נתנהל כמו דמוקרטים אמיתיים ולא נציב בפני חברינו עובדות מוגמרות שרק מעלות את המתח".

גולן עקץ את חלק מחברי הקואליציה, ורמז שלא נשארו להם תומכים. "כל אחד מאיתנו איש הגיוני שיודע בדיוק איזה נושאים אפשר להעלות את הממשלה הזאת על מוקש, ואפשר להימנע מהמוקשים האלה. חבל לי מאוד שחברים מתוך הקואליציה עוסקים במקום ביציבות הממשלה בגישוש לגייס תמיכה של בייס דמיוני כזה או אחר, בייס שלחלק מהאנשים בכלל אבד ולא קיים, אין לי ספק שראש הממשלה בנט לא רוצה שמרכיבי הממשלה שלו יעמידו אותו בפני מבוכות חדשות לבקרים".
-באילו מקומות לא תסכימו לבנות ביהודה ושומרון? אני חושב שבנייה בגב ההר היא לא אחראית אנחנו צריכים לקדם סדר יום שתומך בהיפרדות מהפלסטינים. סיפוח של מיליוני פלסטינים למדינת ישראל זה מעשה לא ציוני ולא אחראי, זה ישנה את אופייה של ישראל כביתו הלאומי של העם היהודי. אני חושב שזה פשוט עיוורון מתמשך של הימין ואני חושב שהוא צריך להימנע מזה. יש אנשי ימין שכבר הגיעו למסקנה הזאת לפני שנים, מאריאל שרון דרך אהוד אולמרט, ציפי לבני, דן מרידור ואחרים. איך הם הגיעו למסקנה הזאת? איך הם הפכו מאנשי ימין לכאלה שרוצים להיפרד מהפלסטינים? איך הם הפכו למתנגדי סיפוח?".
למרות הביקורת, גולן היה זהיר מאוד כשנשאל מהו הקו האדום של מרצ בממשלה. "לא רוצה להגדיל את המתח המיותר הזה ולצאת באיומים, אני חושב שזה דבר הרסני ואנחנו רוצים לבנות את יציבות הממשלה ולא לחבל בה".

גם שרת האנרגיה קארין אלהרר (יש עתיד) התייחסה היום בריאיון לאולפן ynet למחלוקות בקואליציה וביקשה להרגיע את הרוחות. "טוב יעשו השרים אם יבינו שאי אפשר לממש את כל האידאולוגיה בממשלה כזאת", הסבירה השרה. "צריך להבין שאי אפשר תמיד לקבל את הכול. זו ממשלת אחדות, זה לא פשוט - וכל אחד רוצה להביא את מלוא השאיפות שלו. זה טבעו של עולם פוליטי - אי אפשר לצאת תמיד עם כל תאוותך בידיך, לא כל שכן כשמדובר בממשלה שיש בה דעות מגוונות".
למרות המחלוקות אלהרר העריכה שהתקציב יעבור. "תמיד יש מחלוקות. אגב גם בממשלות שהיו מאוד הומוגניות יש מחלוקות, זה טבעו של עולם פוליטי". על החלטתו של גנץ בנוגע לארגונים הפלסטיניים אמרה אלהרר: "אני לא מכירה את המידע, אני סומכת ידיי על כוחות הביטחון ובטוחה שהדברים ילובנו בתוך הקבינט המדיני-ביטחוני. בסופו של דבר, מה שבאמת אולי היה חסר זה תיאום עם כל הצדדים בממשלה".