סמנכ"לית חטיבת הממתקים של שטראוס, טל בן פורת, התייחסה הבוקר (ג') בריאיון לאולפן ynet לשרשרת האירועים לאחר הריקול הגדול בתולדות המדינה שהוכרז אתמול על ידי החברה, וטענה כי "ייקח זמן לאסוף את כל המוצרים - זה המון סחורה. נעלה היום לרשתות אמצעים נוספים דיגיטליים שיעזרו לאנשים להכניס ברקוד ולקבל תשובה האם הפריט נמצא בתוך הריקול או לא".
עוד טענה בן פורת, כי ייתכן שפריטים נוספים ייכנסו לריקול בימים הקרובים: "כרגע המוצרים שהכנסנו לריקול הם אלו שיכול להיות שיתגלה בהם סלמונלה ואולי נקבל תשובות במהלך הימים הקרובים שאכן יש בהם סלמונלה. עד כה אין שום אינדיקציה שיש בשוק מוצרים שלנו עם סלמונלה. זה אירוע מתגלגל ומורכב, אולי במהלך הימים הקרובים נקבל תוצאות נוספות". בהקשר זה יצויין כי ביומיים הקרובים צפויות להגיע תוצאות הבדיקות גם על מוצרים שיצאו לצרכנים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
איסוף שוקולד עלית מהמדף
איסוף שוקולד עלית מהמדף
איסוף שוקולד עלית מהמדף
(צילום: איתן גליקמן)
באשר לטענות כי החברה ידעה על החשש להימצאות הסלמונלה שישה ימים טרם הכריזה על הכרזת המוצרים, אמרה בן פורת: "ביום שלישי קיבלנו בדיקה על כך שבחומר הגלם שלנו במפעל שוקולד נוזלי יש סלמונלה. כשקיבלנו קודם כל עצרנו את השימוש בחומר הזה, חסמנו מיידית את כל המוצרים שלנו לשיווק ולייצור ומיד הודענו למשרד הבריאות.
"חשוב להבין שיש פרק זמן בין בדיקת אינדיקציה ועד תשובה וודאית. באמצע יש חג, בו אנחנו לא מוכרים ולא משווקים. לא הייתה שום אינדיקציה או עלייה בתלונות. אני חושבת שעשינו את כל הצעדים הנדרשים, ביחד עם משרד הבריאות ומתוך הסתכלות קודם כל על בריאות הציבור ועל אמון הצרכנים בנו, בדיוק כפי שהיינו צריכים לעשות".
מנכ"לית חטיבת הממתקים התייחסה גם לסוגיית המפעל שבו נמצא החשד לזיהום, וטענה כי "לא נחזור לייצר עד שלא נוודא שהמפעל בטוח ונקי. זה ייקח כמה שבועות". יחד עם זאת, טענה בן פורת כי אינה חוששת שהאירוע יפגע באופן מתמשך על מכירות המותגים: "המותגים שלנו חזקים והמוצרים שלנו נכנסים לכל בית בישראל. הצרכנים אוהבים אותם".
באשר לפיצוי הצרכנים, אמרה בן פורת: "אנחנו נפצה את הצרכנים. אני בטוחה שנמצא דרך להוציא כל לקוח עם שביעות רצון גדולה".
לבסוף התייחסה בן פורת גם לסוגיית הריקול הבינלאומי ששטראוס נאלצת לעשות, מה שנחשב לפעילות הרבה יותר מורכבת מריקול מקומי: "יש מעט מוצרים ואנחנו בתהליך איסוף. גם שם אנחנוו עובדים מול הרשויות כמו שהרגולציה מנחה אותנו".

הריקול התרחב: מגנומים, גלידות, ארומה ועוד

אמש, הזיהום החיידקי שהוביל להודעה על ריקול ענק של מוצרי שוקולד של חברת שטראוס-עלית אתמול (שני) התרחב הערב עוד יותר, עם הודעה של חברת יוניליוור ישראל על איסוף יזום של מספר רב ממוצרי גלידת שטראוס. החברה הסבירה כי אף שהשוקולד שסופק לה כחומר גלם נמצא תקין, במסגרת משנה זהירות התקבלה החלטה על ריקול בעקבות מה שאירע עם מוצרי השוקולד של שטראוס-עלית. במקביל, גם רשת בתי הקפה ארומה הודיעה כי תאסוף את קוביות השוקולד שהיא מחלקת עם כוסות הקפה שלה, שכן גם הן מיוצרות על ידי שטראוס.
האיסוף היזום מגיע לאחר שבקו הייצור של השוקולד הנוזלי של מוצרי השוקולד של שטראוס עלית התגלו בסוף השבוע דגימות עם סלמונלה, אשר עלול לגרום למחלת מעיים המתבטאת בחום, שלשול, בחילה, הקאות וכאבי בטן. לאוכולוסיות רגישות החיידק עלול לגרום למחלה קשה.
עם מוצרי השוקולד הרבים שלגביהם קיים החשש לסלמונלה נמנים "רבע לשבע", "פסק זמן", "פרה", "בלונדי", "עד חצות", "אגוזי", "כיף כף", "פריכיות", "אנרג'י" ו"מילקי עם טופ מיני עדשים". משרד הבריאות עודכן בפרטים, המפעל נסגר וחברת המזון ביקשה שלא לצרוך את המוצרים. החברה עדכנה שצרכנים שיש ברשותם את המוצרים יכולים להחזיר אותם לרשתות ולקבל שובר פיצוי, ולקוחות שהתקשרו למוקד נתבקשו למסור מספר ברקוד כדי לקבל שובר, ולזרוק את המוצרים לפח.
בחברה ציינו גם אתמול כי נעשות פעולות נרחבות לאיתור מקור הבעיה והיקפה, במטרה לתקנה ולהפיץ מוצרים באופן מלא מיד כשקווי הייצור יהיו בטוחים. סמנכ"ל הטכנולוגיות של קבוצת שטראוס, אייל שמעוני, ענה אמש בשידור חי בעמוד הפייסבוק של שטראוס לשאלות הלקוחות, שחלקם שאלו מה לעשות אם מרגישים כאבי בטן לאחר שאכלו ממוצרי השוקולד בימים האחרונים. "למי שיש כאב בטן או שלשול, אני חייב לומר, אנחנו לא יודעים מה הסיבה וגם לא יכולים לתת המלצה רפואית", אמר שמעוני. "אם אתם מרגישים לא טוב פנו לרופא כדי להתייעץ. אנחנו רק יכולים לקוות שזה לא מהמוצרים שלנו".
על פי נתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בין השנים 2016 ל-2019 ביצע משרד הבריאות 26,811 בדיקות במוצרי מזון לזיהוי סלמונלה. בשנים אלו היו 14,372 מקרי תחלואה, 1,365 אשפוזים ושמונה מקרי מוות.