שידור ישיר מוועידת "האנשים של המדינה". צילום: סנטרל הפקות

נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר כי מדובר ב"בוקר קשה, יש תחושות של תוגה" - אבל שר המשפטים יריב לוין, אחד ממובילי המהפכה המשפטית, מכנה זאת "בוקר של תקווה גדולה, של נחישות להמשיך ברפורמה". בזמן דבריו בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות" התחוללה סערה באולם הוועידה, כאשר חלק מהנוכחים מחאו לו כפיים, ואחרים בחרו להפגין נגדו, צעקו וקראו בוז בזמן הריאיון. הוא הגיב למפגינים: "למה אתם צועקים בוז? לא תרתיעו אותנו ולא תשתיקו אותנו. אתם רוצים להשתיק אותנו? זו הדמוקרטיה שלכם?".
בתגובה לדבריו של הנשיא, שהגיעו לאחר אישורו בקריאה ראשונה של החוק הראשון במהפכה, אמר לוין: "הייתי נותן לנשיא את הטלפון כדי לתת לו את ההודעות שאני קיבלתי. האנשים בישראל מודאגים בגלל מה שהם שומעים, בגלל האופן שבו מתווכים להם את הרפורמה. אבל יש בעם ישראל גם המוני אנשים, רוב אזרחי ישראל, שקמו לבוקר אחרי לא הרבה שינה, כי הם צפו בדיון בכנסת ולא יכלו לעזוב את הטלוויזיה - כדי לראות שהשינוי הזה שהם כיוונו אליו ויחלו לו עשרות שנים אכן מתרחש. עבורנו זה בוקר של תקווה גדולה, של שמחה, ושל נחישות להמשיך ולהשלים את הרפורמה הזאת".

6 צפייה בגלריה
ועידת "האנשים של המדינה"
ועידת "האנשים של המדינה"
לוין נגד המפגינים בוועידה. "לא תשתיקו אותנו"
(צילום: יואב דודקביץ')
6 צפייה בגלריה
ועידת "האנשים של המדינה"
ועידת "האנשים של המדינה"
(צילום: יואב דודקביץ')
הוא חזר על דבריו בנאומו בלילה. "את ההפיכה המשטרית האמיתית שהייתה פה עשה כבוד נשיא בית המשפט העליון בדימוס, השופט אהרן ברק, שאני מכבד אותו מאוד גם אם אני חולק עליו", טען. לוין הכחיש שחבילת חוקי המריבה קשורה למצבו המשפטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנאשם בעבירות של שוחד מרמה והפרת אמונים: "התשובה היא כמובן לא. אני נאבק על הנושא הזה כבר 23 שנים, אני לא מייחס לעצמי יכולת ניבואית שידעתי שיבוא יום ויהיה משפט כזה או אחר".
נזכיר כי בחודש שעבר הודה לוין במליאת הכנסת כי לקח לו שנים לשכנע בצורך ברפורמה: "שלושה כתבי אישום תרמו לזה". בצהריים בוועידת "האנשים של המדינה" טען: "לא יישמתי כי לצערי לא היה לי רוב. אני אומר לך בדיוק, כי לא היה לי רוב אז, כי היה לנו בממשלה פעם אחת את לפיד וציפי ליבני, פעם אחת את גנץ, פעם את כחלון, ולא היה לנו רוב. עכשיו ברוך השם יש לנו רוב ואנחנו נממש את הרוב שיש לנו". על ניגוד העניינים של ראש הממשלה הוא אמר: "נתניהו מנוע מלעסוק בה כך שהוא לא בעניין".
6 צפייה בגלריה
ועידת "האנשים של המדינה"
ועידת "האנשים של המדינה"
תקף גם את התקשורת, ויצא נגד השער ב"ידיעות אחרונות". "את ההפיכה עשה נשיא העליון ברק"
(צילום: יואב דודקביץ')

6 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"נתניהו לא קשור. הוא מנוע מלעסוק ברפורמה". לוין ורה"מ, מתחבקים במליאה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
6 צפייה בגלריה
הנשיאה אסתר חיות בראש הרכב בית המשפט העליון
הנשיאה אסתר חיות בראש הרכב בית המשפט העליון
"בית המשפט לא יוכל לבטל את החוקים"
(צילום: עמית שאבי)
6 צפייה בגלריה
בני גנץ ויאיר לפיד במליאת הכנסת
בני גנץ ויאיר לפיד במליאת הכנסת
"מכבד את גנץ ולפיד מאוד. זה לא אויבים, זה אחים. בואו נשב ונדבר"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
- מה יקרה אם בית המשפט יבטל את הרפורמה המשפטית, אם הוא יגיד "מדובר בחוק לא חוקי"? "בית המשפט לא יוכל לבטל את זה משום שקבענו כאן, ואמרתי קודם, אנחנו קובעים ועושים סדר. אם חוקי היסוד הם במעמד חוקתי שמאפשר לפסול חוקים, בחוקה שאותה קובע רק הפרלמנט, כמו בכל דמוקרטיה, אף בית משפט לא יכול להתערב, ולכן לא תהיה התערבות, לא יכולה להיות התערבות כזאת. לאימפריאליזם השיפוטי שהורגלנו בו יש גבול".
הוא שלל אפשרות לעצירת החקיקה בתמורה להידברות וטען: "אני, ידי, באמת להידברות. אפשר להגיע להבנות. ודאי שלא נקפיא חקיקה. לא צריך, זה לא נעשה אף פעם". לדבריו, "מעולם בתולדות הכנסת לא הייתה דרישה לעצור הליכים של חקיקה להידברות. ולמה? משום שמה מטרת הליכי החקיקה בכנסת? הם נעשים לתפארת הפרוטוקול? הרי זאת בדיוק הגישה, שבית המשפט הוא מעל הכנסת והכנסת לא קיימת".
- האם אתה חושש לחייך? אין לך שום חשש מאלימות שתתפרץ בעקבות פחד וחרדה? "אני קורא כאן גם ליאיר לפיד וגם לבני גנץ. תפסיקו לפחד מהקיצונים אצלכם. מי שמנהיג את המחאה הקיצונית, לא אותם אנשים טובים שמפגינים, אבל הקיצונים שמנהיגים אותה. בוגי יעלון שהקים מפלגה וברח מהבחירות. רון חולדאי שהקים מפלגה וידע שלא יעבור את אחוז החסימה. אני אומר ללפיד ואני אומר לגנץ, שאני מכבד את שניהם מאוד, בואו נשב, בואו נדבר, בלי תנאים מוקדמים. זה לא אויבים, זה אחים. בואו נדבר, ננסה, לא נפסיד כלום מזה, אבל דבר אחד לא יקרה - לא תרתיעו אותנו, לא תשתיקו אותנו, ושום אלימות לא תמנע מאיתנו לעשות את הדבר הנכון".
- מערכת היחסים בינך לבין נתניהו היא עדיין טובה? "הכול שקרים. אל תאמינו לשקרים האלה שמופצים כל הזמן. לא לגביי, לא לגבי הרפורמה, לא לגבי ראש הממשלה נתניהו. אני חושב שהעשייה שלנו מדברת בעד עצמה. היא חזקה מהכל, והיא תנצח".