מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי התראיין היום (ב') באולפן ynet והתייחס תחילה למצב התחלואה בארץ מול תחילת היציאה מהסגר המלא. "אני בהחלט מודאג, תחילה מכך שהסגר לא הביא לירידה בתחלואה הקשה ובתמותה בקצב שבו רצינו ושאותו למדנו בסגר הקודם", אמר לוי.
פרופ' לוי ציין גם כי "התחלואה לא פוסחת על ילדים, ואף שרובם במצב קל - יש לקחת זאת בחשבון בהיערכות לפתיחת מערכת החינוך שכולנו רוצים", וחזר על המלצתו: "לעמדת משרד הבריאות אין לחדש לימודים בערים כתומות ואדומות".
3 צפייה בגלריה
חזי לוי
חזי לוי
"השוליים צרים מאוד". פרופ' חזי לוי
(צילום: שמוליק דודפור )

- יפה בן דויד אמרה באולפן שהמתווה הזוי, ששוב אין תוכנית אמיתית. מה דעתך? "מערכת הבריאות המליצה על פתיחה מדורגת רק לגיל הרך, כלומר בגנים וכיתות א'-ד', במתכונת שהייתה לפני כן, חלקם בקפסולות וחלקם לא, ורק בערים ירוקות וצהובות עם תחלואה נמוכה יותר. מערכת הבריאות לא ממליצה לפתוח את הלימודים בערים הכתומות והאדומות על אף שאנחנו יודעים שיישובים רבים נמנים על צבעים אלה, ועדיין אנחנו לא ממליצים. הדבר נמצא בדיונים בין שר הבריאות לבין שר החינוך בראשות רה"מ, זה יובא לדיון בממשלה ונראה כיצד ייפול דבר".
- מהן ההשלכות של פתיחת מערכת החינוך בערים אדומות וכתומות? "ההשלכות יכולות להיות הידבקויות ועלייה בתחלואה, יאמרו אשר יאמרו שהילדים נדבקים בבית וברחוב - יכול להיות, חלקם ללא ספק נדבקים גם בבית, אבל הם באים לכיתה, חלקם לא בקפסולות, ומדביקים זה את זה. מהדבקה כזאת אנחנו חוששים".

- שמענו לאחרונה גמגום מצד אדלשטיין לגבי הערים האדומות. אתה יכול לומר בוודאות שבערים הללו לא יתקיימו לימודים בגנים וכיתות א'-ד'? "לא שמענו גמגום, שמענו עמדות שונות והתדיינות. במצב כזה שהוא כל כך מורכב זה בסדר להתלבט ולשמוע עוד דעות. כולנו רואים את חשיבות החינוך והרצון להחזיר אותו. ועדיין, למרות הדעות וההתדיינות שהן לגיטימיות, משרד הבריאות סבור שאין לפתוח כרגע את הלימודים בערים אדומות וכתומות ויש לנהוג בזהירות. ייתכן שבדיונים תימצא איזושהי גרסה לפתיחה מאוד זהירה ומדורגת בערים הללו, תוך כדי נטילת סיכונים. נכון לשעה זו אין החלטה על פתיחה בערים האדומות והכתומות".
מנכ"ל משרד הבריאות נשאל על עמדותיו בנוגע לעובדי הוראה שלא התחסנו או יתחסנו בהמשך. "אנחנו סבורים שעליהם להתחסן, אם החליטו שלא, כיום לא ניתן לחייב בחוק אנשים להתחסן או לנקוט צעדים נגדם. הפעולות הן ברמה של הסברה ושכנוע, גם ברמת בית הספר".

"גם אם לא יהיה סגר ולא נגביל התקהלויות, חגיגות פורים המוניות, מסיבות, מקומות סגורים - אסור שיתחוללו השנה. גם אם הוא יחוג בקרב המשפחה הגרעינית ולא לא במסיבות ענק ברחוב, אני סבור שהשנה לא נוכל לעשות את זה עם תחלואה שאינה נמוכה. אנחנו נדון ונעדכן בדיוק מה מותר יהיה ומה אסור, אבל אני חושב שמוקדם עדיין לתכנן חג פורים רגיל. אנחנו לא שם".

- אפשר למנוע מהם להגיע לבתי הספר? יש הורים שאומרים שלא ישלחו את הילדים למסגרות אם המורים לא יתחסנו. "במקום שבו לא ניתן לחייב בחוק אנשים להתחסן, לרבות מורים, אז גם קשה 'להעניש' אותם בגין כך שלא התחסנו. הדברים נידונים ברמה המשפטית, נכון לעתה לא ניתן לחייב".
- מבחינה בריאותית זה מסוכן לדעתך? "מבחינה בריאותית זה פחות טוב, ללא ספק, שאנשים שאינם מחוסנים ושפתחנו בפניהם את החיסון, מסתובבים בקרבנו. אנחנו מעודדים ומתעדפים אותם לבוא ולהתחסן".
3 צפייה בגלריה
בית ספר גן ילדים סגר קורונה
בית ספר גן ילדים סגר קורונה
"לא לחדש לימודים בערים כתומות ואדומות"
(צילום: AP, שחר גולדשטיין, מוטי קמחי )
- לו היית הורה לתלמיד במערכת החינוך, היית שולח את הילדים שלך לבתי הספר וגני הילדים? "מדובר כאן בנטילת סיכונים, וזה לא רק המורים. ילדי הגנים נמצאים בגן ללא קפסולות עם כ-30 ילדים שלא מחוסנים מטבע הדברים, וייתכן שחלקם הביאו את המחלה מהבית ויכולים להדביק. אישה אם אמא כבת 30 שהתחסנה במנה הראשונה עדיין לא מוגנת על ידי החיסון ולכן יש צורך להמשיך ולשמור על עטיית מסכות וריחוק. במקרים כאלה, כשההורים לא מחוסנים, עליהם לקחת את ההחלטה.
"האם יש בזה סיכון? כן. ילדים מגיל 0 עד 16 אינם מחוסנים ויכולים להיות גם מעבירי מחלות", המשיך לוי, "לגיטימי שההורים ישקלו זאת".
- נראה שאחרי ההתלהבות יש האטה של ממש במבצע החיסונים. צעירים לא מגיעים להתחסן? "הם מגיעים להתחסן והתורים מלאים, ונראה עלייה בחיסונים השבוע. קצב החיסונים אכן מושפע מהיענות הציבור אבל הוא מושפע גם ממלאי החיסונים שנמצא בארץ וצפוי להגיע. אנחנו יודעים בדיוק את סדר הגעתם ויודעים שתוך כדי נטילת סיכון אנחנו שומרים על מנות חיסון שניו ולכן יש תנודות בקצב החיסון, חלקו יזום אבל חלקו גם כן נובע מהיענות".
לוי הסביר את העלייה שהוא מצפה לה: "השבוע נעלה בהיקף החיסונים כי יותר אנשים הגיעו למועד קבלת החיסון השני. זו תמונת מראה של אלה שחוסנו לפני 21 יום ואילך, ואנחנו עושים ככל יכולתנו".

הוא סיפר על תוכניות נוספות בנושא: "נגיע לחסן קבוצות כמו למשל במקומות עבודה. אנחנו עובדים על זה כרגע עם מעסיקים ועם ההסתדרות, אנחנו מגיעים גם ליישובים שלצערי לא התחסנו בהם מספיק, במגזרים שונים, בפריפריה. אנחנו עושים מה שאפשר כדי להגיע לאנשים ולחסן אותם, לא רק להמתין להם במאות האתרים שפתחו קופות החולים".
על מתן חיסונים לאנשים המרותקים לביתם אמר לוי: "עד עכשיו חיסנו יותר מ60% ממרותקי הבית על ידי הבאתם למקומות החיסון. המבצע הזה נמשך עם הבאתם של עוד מרותקים, גם אפשרנו לוגיסטית להגיע אליהם הביתה עם הציוד ולחסן אותם, את בני ביתם ואת המטפלים בהם על מנת לא להשליך חיסונים לשווא. אנחנו בהחלט רואים בהם קבוצה מועדפת. הגענו בקבוצה הזאת להישגים יפים".

"האם יש סיכון בשליחת ילדים למסגרות? כן. ילדים מגיל 0 עד 16 אינם מחוסנים ועלולים להיות מעבירי מחלות. לגיטימי שההורים ישקלו זאת".

לפי ההנחיות החדשות, מאתמול הותר איסוף עצמי ממסעדות (טייק אווי), אך לא מחנויות. לוי התייחס לכך: "אנחנו נמצאים בתחלואה מאוד גבוהה, מקדם ההדבקה קרוב ל-1. אם הוא יעלה ל-1.2, 1.3, והוא יכול לעלות לשם מהר, במקום 6,000-8,000 מאומתים נראה הכפלה שלהם תוך כשבועיים. וזאת לצד ההכפלה בכמות החולים הקשים בבתי החולים. אנחנו נמצאים על שוליים מאוד צרים, אנחנו לא יכולים להמר. וכל סטייה יכולה להעלות את התחלואה, אנחנו צריכים להיות מאוד זהירים ואם אנחנו תעדפנו בזמנו בממשלה את נושא החינוך, ומתבלטים איך בכל זאת לפתוח משהו לטובת הגיל הרך, הרי שבנושא המסחר והחנויות ברור לנו הקושי הכלכלי והנפשי, קושי כואב מאוד, אבל אנחנו לא יכולים להסתכן בחוסר שליטה מוחלט בקצב התחלואה ובקצב החולים בבתי החולים. הזהירות פה היא ממש ראויה".

- סגר רביעי הוא עניין של זמן? נראה שאין כלים בארסנל חוץ ממנו. "אנחנו עדיין לא סיימנו את הסגר השלישי, יש לנו תוכנית יציאה. לפני שמדברים על סגר רביעי בואו נראה מה קורה שלב אחרי שלב, בזהירות, ולאורך זמן מספיק בין השלבים כדי לנתח ולהבין מה ניתן להוסיף. לצערי אין כרגע תרופה למחלה הזאת מלבד החיסונים, חוץ מאשר מגע מבוקר מאוד בין אנשים".
- למה אתם לא אומרים בישיבת הממשלה בקול ברור שאסור לפתוח את מערכת החינוך עד אפריל? "כי לא סברנו כך. חשבנו שניתן לקחת את הסיכון המחושב ולפתוח מערכת חינוך לגיל הרך בערים שהתחלואה בהן נמוכה. שוב, סברנו שלא נכון לפתוח את החינוך בערים עם תחלואה גבוהה מאוד".
- ואם יחרגו מכך, אתה שותף לתרחישי האימים שהוצגו על ידי ד"ר אלרעי פרייס ופרופ' וקסמן על המוני מתים ותחלואה מטורפת? "אני שותף לעמדה הזאת והבעתי אותה, שבשוליים המאוד צרים שאנחנו מהלכים בהם כל חריגה שתביא להתקהלות של אנשים אקראיים, ובמצב שלא השלמנו לחלוטין את ההגנה עם החיסון השני, עלולה להביא לתחלואה רבה ובשל כך גם לעלייה בחולים קשים ולירידה בטיפול האופטימלי בבתי החולים - שכבר כעת מאותגרים עד קצה הגבול - וחלילה גם בתמותה".
3 צפייה בגלריה
פורים וקורונה בירושלים
פורים וקורונה בירושלים
חוגגים פורים בצל הקורונה, מרץ 2020
(צילום: AFP)
- מה צפוי לנו בחג הפורים בבתי הספר? "אנחנו דנים בכך. הסכנה האפידימיולוגית-התברואתית בחג הפורים, במסיבות הפורים ובהתקהלויות, ידועה לנו. אנחנו מדברים בנושא מתוך מגמה להקל על הציבור ככל שניתן, אבל בלי ליטול סיכונים מיותרים שיעלו בתחלואה ובתמותה".
לגבי חגיגות ליל הסדר בחג הפסח בחיק המשפחה אמר לוי: "נחכה לראות מה יהיו מגמות התחלואה. ייתכן שבמגמה גבוהה מאוד לא נעשה זאת, שנה שנייה ברציפות לצערי". הוא ציין אף אפשרות להטלת מגבלות נוספות במועד זה, במידה שמצב התחלואה ידרוש זאת.
לוי פנה לציבור לקראת החגים המתקרבים: "גם אם לא יהיה סגר ולא נגביל התקהלויות, חגיגות פורים המוניות, מסיבות, מקומות סגורים - אסור שיתחוללו השנה. גם אם הוא יחוג בקרב המשפחה הגרעינית ולא לא במסיבות ענק ברחוב, אני סבור שהשנה לא נוכל לעשות את זה עם תחלואה שאינה נמוכה. אנחנו נדון ונעדכן בדיוק מה מותר יהיה ומה אסור, אבל אני חושב שמוקדם עדיין לתכנן חג פורים רגיל. אנחנו לא שם".
- יש לך הערכה בנוגע למועד פתיחת נתב"ג? "הגעת אנשים למדינת ישראל באופן לא מבוקר עלולה לייבא מוטנטים שמסתובבים בעולם, זנים שעלולים להיות מסוכנים יותר ולאתגר את כל מבצע החיסון המדהים שנערך בישראל. אני מעריך שנאריך את ההגבלות בשילוב המוצא של טיסות מבוקרות להיתרים הומניטריים וחילוץ אזרחים תושבי ישראל, עם הגבלות ובידוד, בדיקה ומלוניות כדי שנימנע ככל שניתן מייבוא הזנים הללו שעלולים לשנות את פני הדברים בצורה שלילית מאוד".
בנושא זה לוי נשאל אם אותו אזיק אלקטרוני שעליו דובר מתקדם לכדי מימוש, והשיב: "לא בשלב זה".