1 צפייה בגלריה
יצחק גולדקנופף, משה גפני, בנימין נתניהו
יצחק גולדקנופף, משה גפני, בנימין נתניהו
יצחק גולדקנופף, בנימין נתניהו, משה גפני
(צילום: מוטי קמחי, יואב דודקביץ')
המשבר עם החרדים עולה שלב: במכתב ששלח הבוקר (חמישי) שר השיכון, יו"ר אגודת ישראל יצחק גולדקנופף, ליו"ר דגל התורה משה גפני - הוא דרש שעד שלא יסודר התקציב שהובטח בהסכם הקואליציוני, קרי, תוספת של חצי מיליארד שקלים עבור מוסדות הפטור שלא מלמדים ליבה, סיעת יהדות התורה כולה תתנגד לתקציב במליאת הכנסת.
• לקריאת המכתב המלא לחצו כאן
המכתב הדורש מגפני להתייצב למאבק מגיע אחרי ישיבה שהתקיימה אמש, ובמהלכה החליטו הרבנים שלא לסגת מהדרישה. כעת מבקש גולדקנופף מגפני להשמיע את קולו בנושא.
"במשא ומתן שהתנהל מול סיעת הליכוד דנו במשותף במספר נושאים מרכזיים כמו מעמדם של בני הישיבות, חוק הגיוס שעד כה לא הוסדר, תקציבי הישיבות והכוללים רטרואקטיבית, מוסדות מוכש"ר, מוסדות פטור ותשלומי שכירויות", נכתב.
עוד נכתב כי "מדובר בהפרה ברורה וכואבת של ההסכם הקואליציוני שנחתם אך לפני מספר חודשים בין יהדות התורה לליכוד. הסכם שאמור להעניק לציבור הבוחרים את מה שהבטחנו להם בערב הבחירות". גולדקנופף ציין כי נרשמה הצלחה בכמה נושאים, אך אין זה מספק עבור יתר הנושאים שלא הושגו.

"אנחנו מתריעים מראש כי אי יישום ההסכם המלא הנוגע לתהליכי הישיבות והכוללים, יפגע חלילה ביכולת הפיננסית של עולם התורה ועלול להשפיע ישירות על מאות אלפי עמלי ולומדי תורה בכוללים ובישיבות. על כן, בקשתנו ודרישתנו הנחרצת שכולנו - סיעת יהדות התורה - לא ניתן ידנו לתקציב כזה", נכתב.
"עד לתיקון המצופה של כלל הסעיפים הנ"ל, הרי שנאלץ להצביע נגד התקציב", הוסיף גולדקנופף. "עלינו להבהיר לראש הממשלה שאין לו מנדט להתעלם מההסכם הקואליציוני".
ביום ראשון אישרה הממשלה את הכספים הקואליציוניים, למרות התנגדותם של שרי יהדות התורה ועוצמה יהודית. האישור כולל גידול נוסף של הכספים הקואליציוניים שיועברו למפלגות החרדיות בכ-1.1 מיליארד שקל מעבר להסכמים שנחתמו עם הקמת הממשלה. על התוספת שמעוררת רוגז רב במשרד האוצר פורסם לראשונה ב-ynet לפני כשבועיים, כשדווח כי התוספת החדשה תחייב גם קיצוץ תקציבי נוסף מעבר ל-3% המתוכננים כבר לסוף חודש זה, בצמוד לאישור תקציב המדינה הדו-שנתי ל-2023-2024.
הקיצוץ התקציבי ייעשה בכל משרדי הממשלה, כולל ברווחה, בבריאות, בחינוך, בביטחון ובתקציב המשטרה, ויצמצם מתן שירותים לאזרחים. במשרד האוצר מתחו ביקורת קשה על ההיענות לתביעות הנוספות של החרדים, מה שהביא את ראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס, להזהיר בשבוע שעבר כי המיליארדים שיתווספו לתקציבי המפלגות החרדיות יגרמו לפגיעה קשה בכלכלת ישראל בשנים הקרובות.