לאחר הסערה סביב דבריו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שאמר שלשום במהלך נאום בברלין כי "ישראל ביצעה 50 שואות בפלסטינים", שגריר ישראל בגרמניה רון פרושאור אמר בריאיון לאולפן ynet כי אמירותיו זכו לגינוי מכל קצוות הקשת הפוליטית בגרמניה. לדבריו, הדבר המרכזי שנגדו יש לפעול הוא ההסתה במערכת החינוך הפלסטינית: "אסור לנו לעשות הנחות למדינות העולם על כל אמירות ההסתה נגד ישראל. האירוע בברלין הציג את 'רוח המפקד'".
"הסיפור עם אבו מאזן בברלין לא התחיל רק כשהוא אמר את דבריו על '50 שואות', אלא עם זה שהוא אמר שישראל היא מדינת אפרטהייד", אמר פרושאור. "אחרי זה הוא לא היה מוכן להתנצל על רצח הספורטאים במינכן לפני 50 שנה. בשאלה האחרונה במסיבת העיתונאים הוא אמר את מה שאמר, שזו בושה וחרפה, והדובר - שכנראה לא האזין כמו שצריך לתשובה שלו - סיים את מסיבת העיתונאים. יש המון ביקורת על התקשורת הגרמנית בעקבות הכותרת שסיימה את מסיבת העיתונאים. הקנצלר היה די מופתע מהאמירה הזאת ולא הייתה לו הזדמנות להגיב".
2 צפייה בגלריה
אבו מאזן ואולף שולץ
אבו מאזן ואולף שולץ
"הקנצלר היה מופתע מהאמירה". הבעת פניו של שולץ למשמע אמירותיו של אבו מאזן בברלין, שלשום
(צילום: EPA)

"מה שחשוב זה שכל קצוות הקשת הפוליטית מגרמניה – משמאל לימין - יצאו בשצף קצף נגד האמירה הזאת", המשיך השגריר הישראלי. "מלבד הקנצלר אולף שולץ, גם אנגלה מרקל, שלא מתבטאת כמעט על שום אירוע בגרמניה מאז פרישתה, יצאה בהצהרה ברורה מאוד נגד האמירה, כמו גם הנשיא הגרמני פרנק-וולטר שטיינמאייר".
לדברי פרושאור, הדבר המדאיג ביותר הוא ההסתה במערכת החינוך הפלסטינית. "מה שאנחנו באמת צריכים לחשוב עליו זה שעומד בראש הרשות הפלסטינית מישהו שהוא מכחיש שואה, שלא מדבר על נושא ההסתה שקיימת בספרי הלימוד ובכל התהליכים במערכת החינוך הפלסטינית. גרמניה עצמה תורמת כמעט 180 מיליון יורו לאונר"א, שמתוך זה כמעט 40% הולכים לספרי הלימוד המסיתים. גם אירופה וגם גרמניה צריכות לבחון היטב את הנושא, וזה מה שאנחנו מבקשים כבר שנים.
"לא יכול להיות שדלאל מוגרבי, המחבלת שרצחה 38 ישראלים ב-1978, נמצאת בספרי הלימוד במסגרת תרגילים להבנת הנקרא. לא יכול להיות שבספרי הלימוד ברשות, שמדברים על מלחמת העולם השנייה, נשמט באופן מפתיע כל סוגיית השואה. אני חושב שאסור לנו לעשות הנחות, לא למדינת ישראל ולא למדינות העולם - במיוחד לאלה באירופה - על כל אמירות ההסתה לדור החדש. האירוע הזה בברלין, שהוא באמת חסר תקדים, הציג את 'רוח המפקד', ובזה צריך להתמקד. על זה צריך לעבוד כדי שיהיה לנו עתיד טוב יותר".
2 צפייה בגלריה
המחבלת דלאל מוגרבי, שרצחה 38 ישראלים, בספר להבנת הנקרא
המחבלת דלאל מוגרבי, שרצחה 38 ישראלים, בספר להבנת הנקרא
המחבלת דלאל מוגרבי, שרצחה 38 ישראלים, בספר להבנת הנקרא
"לא צריך את אבו מאזן כדי שיהיו פעולות ותקריות אנטישמיות בגרמניה ובאירופה", הדגיש פרושאור. "לצערי התופעה הזאת הולכת וגוברת. צריך להילחם בה בכל המערכות, אבל כמו שאמרתי על דברים אחרים - הכול מתחיל בחינוך, ובסוגיה הזאת צריך לנקוט באפס סובלנות. אפס סובלנות להכחשת שואה ולאנטישמיות, ובעניין הזה הדרך עוד ארוכה וצריך לעבוד קשה".
השגריר הישראלי התייחס גם לכך שמשפחות י"א חללי מינכן צפויות להחרים השנה את הטקס לציון 50 שנה לטבח הספורטאים באולימפיאדת 1972, בעקבות "הצעה מעליבה", כלשונן, לפיצויים. "נשיא המדינה יצחק הרצוג ונשיא גרמניה פרנק-וולטר שטיינמאייר עובדים כדי לנסות למצוא פתרון", אמר פרושאור. "אני חושב שהמשפחות צודקות ויש צדק רב בטענות שלהן, ואני מאוד מקווה - גם עבור המשפחות וגם עבור זכר הספורטאים - שבאמת הסוגיה הזאת תבוא על פתרונה. הגיע הזמן לעשות את זה אחרי 50 שנה".