השר בני גנץ, חבר קבינט המלחמה, שוחח היום (ו') עם ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס, אחרי שהאשמותיו ורמיזותיו שישראל מבצעת פשעי מלחמה בעזה עוררו זעם בירושלים וגרמו למשבר דיפלומטי בין המדינות. מלשכתו של גנץ נמסר כי בשיחה הוא הדגיש בפני ראש הממשלה הספרדי כי בעוד ישראל עושה מאמץ להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים ככל הניתן, חמאס מבצע פשעים נגד האנושות, ומשתמשת בילדים ובנשים כמגן אנושי.
2 צפייה בגלריה
ספרד פדרו סנצ'ס פדרו סנצ'ז ראש ממשלה
ספרד פדרו סנצ'ס פדרו סנצ'ז ראש ממשלה
פדרו סנצ'ס. "הכיר בזכותה של ישראל להגן על עצמם, קרא לעשות זאת בהתאם לחוק הבינלאומי"
(צילום: EPA)
מלשכתו של גנץ נמסר כי בשיחה היום הוא דיבר עם סנצ'ס על ההתקדמות במערכה מול חמאס והדגיש כי ביטחון ישראל, תחושת הביטחון של אזרחיה והשבת היציבות האזורית מחייבים את הסרת האיום של חמאס בעזה.
לפי גנץ, ראש ממשלת ספרד הדגיש בפניו כי הוא מכיר בזכותה של ישראל להגן על עצמה ולהילחם בטרור, וכי יש לעשות זאת באופן שמגן על אוכלוסייה אזרחית ובהתאם לחוק הבינלאומי. "השניים סיכמו להמשיך ולעמוד בקשר", נמסר מלשכת השר.
המשבר עם ספרד החל בשבוע שעבר: זמן קצר בלבד אחרי שסיים ביקור הזדהות בישראל, שבמהלכו נפגש עם ראש הממשלה נתניהו ואף סייר בקיבוץ בארי וצפה בחלק מסרטון הזוועות של דובר צה"ל, נסע סנצ'ס למצרים, וממש בשעה שעמדה להתחיל הפעימה הראשונה בהחזרת חטופים נאם במעבר רפיח והאשים את ישראל בהפרת החוק הבינלאומי ובהרג חסר הבחנה בעזה.
2 צפייה בגלריה
גנץ יוצא בחריפות נגד הצעת התקציב שאושרה - אך מבהיר שלא יעזוב את הממשלה
גנץ יוצא בחריפות נגד הצעת התקציב שאושרה - אך מבהיר שלא יעזוב את הממשלה
השר גנץ. "סיכמו להישאר בקשר"
(צילום: לע"מ)
סנצ'ס כינה אז את המתרחש ברצועה "הטרגדיה הגדולה ביותר בעידן המודרני", וקרא להפסקת אש קבועה. בעקבות דבריו הנחה שר החוץ כהן לזמן את שגרירת ספרד בישראל אנה סלומון לשיחת נזיפה חריפה, וזמן לא רב אחר כך הגיבה ספרד בזימון שגרירת ישראל במדריד רודיקה רדיאן לשיחת נזיפה משלה.
אתמול שב סנצ'ס ותקף את ישראל, כשאמר כי בהתחשב במספר הקורבנות בקרב האזרחים בעזה הוא מפקפק בכך שהיא מצייתת לחוק ההומניטרי הבינלאומי. "הצילומים שאנחנו רואים והמספר הגדל של ילדים שמתים – יש לי ספק רציני בכך שישראל עומדת בדין הבינלאומי", אמר סנצ'ס לערוץ הטלוויזיה הממלכתי TVE. "מה שאנחנו רואים בעזה אינו מתקבל על הדעת".
בעקבות דבריו אתמול הנחה ראש הממשלה נתניהו הנחה לזמן את שגרירת ספרד לשיחת נזיפה בפעם השנייה בתוך שבוע. במקביל הוחלט להחזיר לארץ להתייעצויות את שגרירת ישראל בספרד רודיקה רדיאן.