משרד החוץ הגיב על האשמות דרום אפריקה נגד ישראל, דקות לאחר שהסתיים הדיון הראשון מבין שניים בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. "חזינו היום באחד ממופעי הצביעות הגדולים ביותר בהיסטוריה ובשורה של טענות חסרות בסיס ושקריות", נכתב בתחילת ההודעה.
4 צפייה בגלריה
בית הדין לצדק ב האג הולנד
בית הדין לצדק ב האג הולנד
התובעים הדרום אפריקאים בהאג, היום
(צילום: EPA/REMKO DE WAAL)
במשרד החוץ כינו את דרום אפריקה, "הזרוע המשפטית של חמאס", וטענו כי נציגיה הציגו "באופן מעוות את המציאות בעזה מאז טבח 7 באוקטובר, תוך התעלמות מהעובדה שמחבלי החמאס חדרו לישראל, רצחו, הוציאו להורג, טבחו, אנסו וחטפו אזרחים ישראלים, רק בשל היותם ישראלים, בניסיון לבצע ג'נוסייד".
בהודעה תקפו את התובעים הדרום אפריקאים וקראו להם "נציגי חמאס". "‏דרום אפריקה מבקשת לאפשר לחמאס לחזור ולבצע את פשעי המלחמה, הפשעים נגד האנושות ופשעי המין שבצעו בשבעה באוקטובר שוב ושוב כפי שהצהירו מנהיגיו. ‏נציגי החמאס בבית הדין, עורכי הדין הדרום אפריקאים, מתעלמים גם מהעובדה שהחמאס משתמש באוכלוסייה האזרחית בעזה כמגנים אנושיים ופועל מתוך בתי חולים, בתי ספר, מחסות של האו"ם, מסגדים וכנסיות בכוונה לסכן את חייהם של תושבי רצועת עזה.‏
הכותרת
המלחמה בחמאס עוברת לזירה המשפטית
26:27

‏"136 חטופים נמצאים בידי מחבלי החמאס ללא גישה לנציגי הצלב האדום ולטיפול רפואי. ‏מדינת ישראל תמשיך להגן על אזרחיה תחת הדין הבינ״ל ותוך הבחנה בין מחבלי החמאס לאוכלוסייה האזרחית, ולפעול לשחרור כל החטופים ולחיסול ארגון הטרור חמאס, ארגון טרור גזעני ואנטישמי הקורא באמונתו להשמדת מדינת ישראל ולרצח יהודים".
מספר חברי קואליציה לא המתינו לסיומו של הדיון והבהירו את עמדתם התקיפה ברשתות החברתיות. "ב-7 באוקטובר ביצע חמאס סדרת פשעים נגד האנושות במסגרת מתקפת טרור חסרת תקדים כנגד אזרחי ישראל", כתב השר עמיחי שיקלי. "מתקפה שתכליתה הייתה רצח המוני חסר הבחנה של ילדים, נשים וטף, התעללות, קטיעת איברים וחילול גופות, מעשי אונס, ביזה, חטיפה של כמאתיים אזרחים חפים מפשע, שלמעלה ממאה מהם מוחזקים גם בשעה זו בתנאים מחרידים כשמצבם הרפואי לא ידוע. הדיון היום בהאג הוא שפל חדש בדברי ימי מוסדות האו"ם, ארגון שהוקם כברית אנטי נאצית והפך ברבות הימים למעוז האנטישמיות העולמי. ארגון שהוקם כדי לקדם זכויות אדם וממנה את נציגי משטר הרשע של הדיקטטורה האיראנית להיות ממובילי מועצת זכויות האדם, ספק אם יש עוד זכות קיום מוסרית לקרקס הזה".
4 צפייה בגלריה
 יאיר לפיד וטלי גוטליב
 יאיר לפיד וטלי גוטליב
יאיר לפיד וטלי גוטליב
(צילום: שאול גולן, מוטי קמחי )
ח"כ טלי גוטליב זעמה: "איזו בושה! אסור היה להתייצב בטריבונל אנטישמי, שם יושבים בין השאר שופטים מסומליה ולבנון ולהתגונן בפני טענה הזויה ובזויה של רצח עם. מדינת ישראל הייתה צריכה לומר בפה מלא שאין בכוונתה להתייחס לטענות הזויות וחרפתיות שכאלה בעת מלחמה שנכפתה עלינו, אני פשוט מתביישת".
גם יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, שנפגש היום עם שגרירי האיחוד האירופי, גיבה: "ב-7 לאוקטובר מחבלי חמאס חדרו לבתיהם של אזרחי ישראל, אזרחים חפים מפשע. הם רצחו, אנסו ולקחו בשבי ילדים, קשישים, נשים ותינוקות. במקום להושיב את הרוצחים על ספסל הנאשמים, העולם היום שופט את הנרצחים. מי שעומדת היום למשפט אינה מדינת ישראל, אלא היושרה של הקהילה הבינלאומית. אם מדינה שמגנה על עצמה מפני התקפה אכזרית של טרוריסטים רצחניים יכולה למצוא את עצמה בבית המשפט על רצח עם, 'אמנת רצח העם' הפכה להיות דרך לתגמל טרור ולקדם אנטישמיות".
גם נפתלי בנט התייחס לדיון, אותו כינה "פרשת דרייפוס של המאה ה-21". בנט אמר: "זה מפגן של בושה, צביעות ואנטישמיות בוטה. העובדות הן פשוטות: ב-7 באוקטובר אלפי מחבלי חמאס פלשו לישראל, שרפו בחיים משפחות שלמות, רצחו תינוקות, חטפו ילדים, אנסו נשים, במטרה ברורה ומפורשת: להשמיד את מדינת ישראל. פשוט תפתחו את האמנה שלהם, חפשו אותה בגוגל: להשמיד את המדינה היהודית היחידה בעולם. ישראל, בלית ברירה, נכנסה לעזה. אנחנו לא שמים אזרחים כמטרה, אבל חמאס כן. חמאס מסתתר מאחורי הילדים שלהם, וכן, יש נזק משני במקרים כאלה. הנזק המשני בעזה הוא הנמוך מאשר בכל מלחמה אחרת, פחות ממלחמת העולם השנייה או וייטנאם או אפגניסטן או עירק. אנחנו עושים מאמצים כדי לא לפגוע בחפים מפשע. אבל מלחמה היא קשוחה, ואלו שיש להם את החוצפה להאשים את מדינת ישראל, כל מה שאני יכול לומר הוא שיתביישו".
בדיון עצמו, התובעים מדרום אפריקה הטיחו האשמות חריפות נגד ישראל, חלקן מופרכות מבלי להציג ראיות, תוך התעלמות כמעט מוחלטת מהטבח שביצעו מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר. הדרום-אפריקנים מאשימים את ישראל במעשים שאופיים "רצח עם" ברצועת עזה, מתוך מטרה להביא את בית הדין להוציא צווים שיורו לישראל לעצור את המלחמה. התובעים הציגו ציטוטים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר וסגן יו"ר הכנסת ניסים ואטורי ש"קרא למחוק את הרצועה מעל פני האדמה".
4 צפייה בגלריה
בית הדין לצדק ב האג הולנד
בית הדין לצדק ב האג הולנד
האשמות חריפות, חלקן מופרכות מבלי להציג ראיות. המשלחת הדרום-אפריקנית בדיון
(צילום: AP Photo/Patrick Post)
הטוען מטעם דרום אפריקה אמר בדיון: "דרום אפריקה מכירה בנכבה של הפלסטינים, שבמהלכה נעקרו פלסטינים מבתיהם. במשך עשורים ישראל עושה מעשי רצח עם. דרום אפריקה מכירה בפעולות האפרטהייד וברצח העם שישראל עושה 75 שנה".
אחד מנציגי התביעה הציג סרטון מ-7 בדצמבר של חיילי צה"ל שתועדו רוקדים ושרים "למחות את זרע עמלק" ו"אין בלתי מעורבים". לדבריו, "גם מפקדי הצבא מדברים כך. חיילים מבינים שזה בסדר כי זאת חלק מהמדיניות של ישראל. חברי כנסת קראו שוב ושוב לשטח את עזה, חלק מהשרים הציעו להשתמש בנשק אטומי. ישראל מודעת להרס שהיא מבצעת, למרות זאת היא ממשיכה את התנהגותה. מיד אחרי תחילת המלחמה, האשמנו את המנהיגים הישראלים בכוונה לבצע רצח עם, ישראל דחתה את טענותינו".
4 צפייה בגלריה
שר החוץ ישראל כץ במיצג הנובה בגני התערוכה
שר החוץ ישראל כץ במיצג הנובה בגני התערוכה
שר החוץ ישראל כץ במיצג הנובה בגני התערוכה
(צילום: יובל יוסף לע"מ)
הבוקר סייר שר החוץ ישראל כ"ץ במיצב הנובה 06:29. "אני מזמין את נציגי דרום אפריקה לבוא כאן לסיור ולראות מיצבים שמזכירים את השואה. המלחמה בחמאס איננה רצח עם, אלא מלחמת מגן מוצדקת מאין כמוה נגד ארגון טרור מפלצתי", אמר כ"ץ. במיצב ניתן לראות את הציוד המקורי שנאסף מפסטיבל הנובה ב-7 לאוקטובר, את העדות האילמת שנשארה בחפצים השרופים עם שאריות הדם עליהם, את המכוניות השרופות, השירותים עם חורי הירי ועמדות הבר שהוצתו.