3 צפייה בגלריה
התפשטות זן הקורונה החדש אומיקרון
התפשטות זן הקורונה החדש אומיקרון
(צילום: מוטי קמחי, שלו שלום, רויטרס, gettyimages)
הממשלה החליטה אתמול (ראשון) על הארכת ההגבלות על הטיסות לחו"ל ועל הכנסתן של בריטניה ודנמרק לרשימת המדינות האדומות, נוכח התפשטות זן אומיקרון של הקורונה. אילו הגבלות נמצאת כעת בתוקף? מהן המדינות המוגדרות אדומות, ומה המשמעות? ynet עושה סדר בהחלטות.
אילו מדינות מוגדרות "אדומות"? בינתיים כוללת רשימת המדינות האדומות מדינות באפריקה. מדובר בכל מדינות היבשת, כולל איי סיישל, מדגסקר ומאוריציוס, למעט מדינות צפון אפריקה (שמהן רלוונטיות לישראלים רק מרוקו ומצרים). אליהן יתווספו בחצות הלילה שבין רביעי לחמישי גם בריטניה ודנמרק. איסור היציאה למדינות הללו בתוקף עד 22 בדצמבר וייתכן שיוארך.

למה הוחלט על ההגבלות ועל הגדלת רשימת המדינות האדומות? שר הבריאות ניצן הורוביץ הסביר במסיבת עיתונאים כי במשרד מבינים שאי אפשר יהיה למנוע הרמטית את התפשטות האומיקרון בישראל, אבל כן אפשר לעכב ולקנות זמן יקר לצורך איסוף נתונים ולצורך הגדלת שיעור ההתחסנות בציבור.
מה יקרה עם מי שכבר נמצא במדינה שהוגדרה אדומה כשיחזור לארץ? מי שיחזור לארץ ממדינה אדומה אחרי כניסת ההחלטה לתוקף יישלח למלונית, בהתאם לנוהל הנוגע לכל החוזרים ממדינות אדומות. עם נחיתתם הם יעברו בדיקת PCR ויישלחו למלוניות עד לקבלת תשובה שלילית שלהם ושל כל הנוסעים שהיו איתם בטיסה. לאחר קבלת תשובה שלילית הם יועברו להמשך בידוד ביתי, וביום השביעי יבצעו בדיקת PCR נוספת. בכפוף לתשובה שלילית בבדיקה השנייה הם ישוחררו מבידוד.
מה יקרה עם מי שיקבל תשובה חיובית בבדיקה? מי שקיבל תשובה חיובית בבדיקה בכניסה לישראל, או חשוד כמי שנדבק בזן האומיקרון, יאלץ להשלים את כל תקופת הבידוד במלונית.
3 צפייה בגלריה
מלונית קורונה בדן פנורמה בתל אביב
מלונית קורונה בדן פנורמה בתל אביב
מלונית קורונה בדן פנורמה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
היכן נמצאות מלוניות הבידוד? בינתיים יש שתי מלוניות בידוד - במלון דן פנורמה בתל אביב ובמלון דן פנורמה בירושלים.
הם ייתכן שעוד מדינות יוכרזו אדומות בהמשך? משרד הבריאות עדכן כי בלגיה אינה מדינה אדומה, אך שכיחות האומיקרון בה נמצאת בעלייה - ולכן ייתכנו שינויים בהנחיות לגביה כבר בימים הקרובים. תחילה, נציין, הכריז משרד הבריאות על בלגיה כמדינה אדומה יחד עם דנמרק ובריטניה - אך כשעתיים לאחר מכן חזר בו.
מהו הקנס על יציאה למדינה אדומה ללא אישור? הטסים למדינות אדומות ללא אישור ועדת חריגים צפויים לקנס מנהלי על סך 5,000 שקל.
מי מחויבים בבידוד, ולכמה זמן? כל החוזרים מחו"ל חייבים כעת בבידוד עם שובם לישראל מכל מדינה בעולם. ישראלים המוגדרים מחוסנים או מחלימים חייבים בבדיקת PCR עם נחיתתם, לאחר מכן בבידוד ביתי של שלושה ימים, ויכולים להשתחרר מהבידוד אחרי בדיקה שלילית ביום השלישי לבידוד או להשלים בידוד של 14 יום. מי שאינם מחוסנים נכנסים לבידוד ביתי של שבוע, ויכולים להשתחרר בכפוף לבדיקה שלילית ביום השביעי או להשלים בידוד של 14 יום.
3 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה בנתב"ג
בדיקות קורונה בנתב"ג
בדיקות קורונה בנתב"ג
(צילום: רויטרס)
האם מי שאינם בעלי אזרחות ישראלית יכולים להיכנס לארץ? הכניסה לזרים נאסרה, למעט מקרים שיאושרו בוועדת חריגים.
האם יש סיכוי שבקרוב נקבל חיסון רביעי? מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש אישר את הפרסום ב-ynet שלפיו במשרד דנים במתן מנה רביעית של החיסון נגד קורונה. "סבירות גבוה שנצטרך חיסון רביעי, אבל נצטרך לראות את העיתוי שלו. קרוב לוודאי שנצטרך אותו באוכלוסיות בסיכון יותר גבוה", אמר. לדבריו עדיין לא ידוע מתי תינתן זריקה רביעית לכלל האוכלוסייה, אך הבחינה הראשונית תהיה לגילאי 60 ומעלה. הורוביץ הדגיש כי לישראל יש מלאי חיסונים מספק לעמוד בכל החלטה שתתקבל. בשעות הלילה המאוחרות אמש הוחלט בדיון של הצוות לטיפול במגפות כי בשלב זה לא תינתן מנה רביעית למדוכאי חיסון ומבוגרים.
האם יקוצר זמן ההמתנה לקבלת החיסון השלישי למי שהתחסן פעמיים? לא. ועדת החיסונים וחברי הצוות לטיפול במגפות החליטו שלא להמליץ על קיצור זמן ההמתנה לקבלת החיסון השלישי לשלושה חודשים במקום חמישה חודשים.
האם ילדים שמקבלים שתי מנות חיסון מוגנים מהאומיקרון? שר הבריאות הבהיר כי ילדים שחוסנו לאחרונה בשתי מנות נהנים מהגנה גבוהה גם נגד אומיקרון. "מי שמקבל את החיסונים עכשיו, למשל ילדים, תהיה להם הגנה טובה ולכן לא צריך לחכות שיהיה חיסון מיוחד", אמר.
האם ייתכן שניכנס לסגר בקרוב? שר הבריאות אמר כי אין תכנון לסגר - אך לא התחייב: "אנחנו עושים את כל מה שאנחנו יכולים כדי שלא יהיה סגר, ולא נשבית ענפים במשק. לא נשלח מאות אלפים לאבטלה, לא נסגור לימודים, תרבות וספורט. נעשה הכול כדי להמשיך בשגרת החיים תוך התאמת הדברים האלה לעניין האומיקרון ולסכנות, ומכאן ההידוק בגבולות הכניסה לארץ והיציאה מהארץ, התו הירוק, האכיפה ודברים נוספים שאנחנו עושים כמו הוראות הבידוד. הכול כדי באמת שלא נצטרך לדבר על המילה הזאת, שאני אפילו לא רוצה להגיד".
הורוביץ הוסיף גם כי "כל המטרה שלנו, מאז שאני מכהן כשר הבריאות ומאז שהקמנו את הממשלה בחצי שנה האחרונה, היא בפירוש לא לעשות סגר, לדבר עליו כמה שפחות ולהימנע מצעדים שנעשו בתקופת הממשלה הקודמת וגרמו לנזקים כבדים ביותר".
פורסם לראשונה: 22:40, 12.12.21