הכדורגלן הישראלי שגיב יחזקאל שוחרר הבוקר (יום שני) ממעצר בטורקיה, ולפי משרד החוץ הישראלי ישוב לישראל - אחרי שכלי תקשורת טורקיים דיווחו שהוא צפוי להיות מגורש מטורקיה.
קודם לכן פרסמו כלי תקשורת בטורקיה תיעוד ראשון של יחזקאל בבית המשפט באנטליה, אחרי שנעצר בעקבות מחווה לחטופים הישראלים אחרי שכבש שער עבור קבוצתו אנטליהספור. בתיעוד נראה יחזקאל מוחזק בידי שני אנשים שונים, אך לא אזוק.

2 צפייה בגלריה
שחקן אנטליהספור שגיב יחזקאל עם מחוה לחטופים
שחקן אנטליהספור שגיב יחזקאל עם מחוה לחטופים
יחזקאל והמחווה לחטופים לאחר חגיגת השער
(צילום: האתר הרשמי של אנטליהספור)
הכותרת
פניית הפרסה החדה של ארדואן
26:36
ובינתיים, בעוד ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש אתמול משרים שלא להתייחס למעצר עקב הרגישות והמאמצים לשחרר את יחזקאל, שר הביטחון יואב גלנט תקף את הטורקים במילים חריפות. "כאשר רעדה האדמה בטורקיה לפני פחות משנה, הייתה ישראל המדינה הראשונה להתייצב ולהושיט סיוע שהציל את חייהם של רבים מאזרחי טורקיה", מחה. "מעצרו השערורייתי של הכדורגלן שגיב יחזקאל הוא ביטוי לצביעות ולכפיות טובה. במעשיה, טורקיה משמשת כזרוע הביצועית של החמאס".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר היה תקיף אף יותר, כשטען כי "טורקיה פועלת כלפי שחקנים ישראלים וכל דבר שמריח ישראליות בנאציזם. ארדואן הוא נאצי לכל דבר. אני קורא לישראלים לא לטוס לטורקיה, לא לקנות שום מוצר טורקי ולא לפרנס אותם. אסור למדינת ישראל ולאזרחי ישראל לנהוג בסלחנות כלפי טורקיה. לא ניתן שירמסו אותנו".
לאחר ההתבטאויות הללו, כתב שר התרבות והספורט מיקי זוהר: "במהלך כל הלילה והבוקר הגורמים הרלוונטיים פועלים בסוגיית השחקן הישראלי שגיב יחזקאל. יש לנהוג באחריות ולהתבטא בזהירות עד לפתרון הסוגיה וחזרתו ארצה".
למרות זאת, גם שר החוץ ישראל כץ בחר להשתמש במילים קשות בהודעה שבה לקח אחריות על שחרורו של יחזקאל. כץ אמר כי משרד החוץ פעל מול "כלל הגורמים בטורקיה" כדי להביא לשחרורו המהיר של הכדורגלן - וציין כי "טורקיה הפכה להיות דיקטטורה חשוכה, שפועלת נגד ערכים הומניים וערכי הספורט". לטענת כץ, "מי שעוצר כדורגלן על אקט של הזדהות עם 136 חטופים שנמצאים כבר יותר מ-100 ימים בידי מחבלי ארגון טרור רצחני, מייצג תרבות של רצח ושנאה. אני קורא לקהילה הבינלאומית ולארגוני הספורט הבינלאומיים לפעול נגד טורקיה ונגד השימוש הפוליטי שלה באלימות ואיומים נגד ספורטאים".
2 צפייה בגלריה
הפוסט שנמחק, עם התמונות
הפוסט שנמחק, עם התמונות
הפוסט שנמחק, עם התמונות
מאחורי הקלעים, נסביר, התנהלה פעילות דיפלומטית ענפה של משרד החוץ כדי להביא לשחרור יחזקאל. שגרירת ישראל בטורקיה, אירית ליליאן - שמאז המלחמה נמצאת בארץ - קיימה מגעים מול השגריר הטורקי שנמצא בארצו, ובמקביל התקיימו מגעים גם עם בכירי משרד החוץ הטורקי. למרות המתיחות, ערוצי ההידברות של השכבה המקצועית בשתי המדינות פועלים, והתקיימו גם מגעים של המל"ל מול הטורקים. בישראל הבינו שממשלת טורקיה רוצה להנמיך פרופיל ולסיים את הפרשה מהר ככל האפשר.
בכיר ישראלי אומר שעל אף שכלפי חוץ הטורקים התלהמו, מאחורי הקלעים הם העדיפו להביא לשחרורו המוקדם של יחזקאל ולגרשו. במהלך הלילה נשלח עורך דין מטעם הקונסוליה הישראלית באיסטנבול לסייע ליחזקאל, בשל הנסיבות החריגות, ובמקביל נשלח גם נציג מקומי של ישראל באנטליה. המאמצים הדיפלומטיים מנעו את העמדתו של יחזקאל לדין בגין שיח שנאה נגד העם הטורקיה ועבירה של ערבוב ספורט ופוליטיקה, שקיימת בחוק הטורקי.

הגרסה של יחזקאל

יחזקאל, מצידו, ניסה להסביר לטורקים שלא עשה דבר. "לא עשיתי שום דבר כדי להתגרות", נכתב בתקשורת הטורקית שאמר במשטרה. "אני רוצה שהמלחמה תסתיים, לכן ביצעתי את המחווה. אני לא בעד מלחמה. יש חיילים ישראלים שנשבו בעזה. אני חושב שצריך לסיים כבר עכשיו את המלחמה, בגלל זה הראיתי את השלט. אין לי שום קשר לפוליטיקה, מעולם לא עשיתי שום דבר פוליטי מאז שהגעתי לטורקיה, מעולם לא זלזלתי באף אחד. רק רציתי למשוך את תשומת הלב לסוף המלחמה".
לידי ynet הגיעה גרסת השחקן, כפי שטען אותה בפני ראשי אנטליהספור, שהודיעו על התרת חוזהו ושחרורו מהקבוצה באופן חד-צדדי. "בסך הכל החלטתי לעשות מחווה הומניטרית לחטופים הישראלים בעזה", אמר יחזקאל לראשי המועדון. "היה לי חשוב לציין את זה שהם 100 ימים בשבי. לא הייתה לי שום מטרה לבצע פרובוקציה או להביע עמדה בעניין. אני מכיר את הרגישות בטורקיה, זו הייתה מחווה נטו".
נזכיר כי אחרי שיחזקאל כבש את השער, אנטליהספור דווקא חגגה יחד איתו והעלתה פוסטים עם תמונה שלו. אולם כעבור דקות ספורות, היא קיבלה תגובות זועמות מאוהדים ועיתונאים טורקים והחליטה להסיר את כל הפוסטים. לדברי מקורביו, ישנה אכזבה גדולה בסביבת יחזקאל מהמועדון שהפנה לו עורף, למרות שסיפק לו עו"ד מקומי בשלב הראשוני.
יואב זיתון סייע בהכנת הכתבה