שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי נפגשו היום (שלישי) עם מפקדים בשירות מילואים, ברקע הקריאות שלא להתייצב לשירות מילואים במחאה על המהפכה המשפטית. סנונית ראשונה לסירוב שכזה הגיעה על ידי טייסי המילואים מטייסת 69, שהודיעו תחילה כי יימנעו מהתייצבות למילואים מחר, אך היום נודע כי הם יגיעו - ובמקום אימון יקיימו "שיח לוחמים". גלנט והרמטכ"ל העבירו למפקדים מסר דומה ולפיו אין לקבל סרבנות.
"המילה סרבנות צריכה להישאר מחוץ לשיח", אמר שר הביטחון, "הסרבנות מכרסמת ביסוד הבסיסי ביותר של קיום המדינה - הביטחון, ואת זה אנחנו לא יכולים לאפשר. האיומים בסרבנות הם משחק באש, אנחנו צריכים להשאיר את צה"ל מעל לכל ויכוח - מחאה נגד הממשלה לא מתירה פעולה נגד המדינה".
2 צפייה בגלריה
יואב גלנט ומפקדי שירות המילואים
יואב גלנט ומפקדי שירות המילואים
המפגש של גלנט, הרמטכ"ל ואנשי המילואים. "המילה סרבנות צריכה להישאר מחוץ לשיח"
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"למי שמשתלח בחיילי צה"ל אין מקום במערכת הציבורית". גלנט נגד קרעי
(צילום: יואב דודקביץ)
בשיח עם מפקדים ולוחמים בשירות מילואים, שהתקיים בלשכת שר הביטחון בקריה התבטאו כל קציני המילואים באשר להתפתחויות האחרונות סביב המחאות השונות נגד המהפכה המשפטית. גלנט גם התייחס לאמירות מעוררות המחלוקת מצד שרים ממפלגתו, הליכוד, בהם שר התקשורת שלמה קרעי ("סרבנים, לכו לעזאזל") ושרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן ("נפולת של נמושות. בזה להם") נגד המוחים. "אני מתכוון להגן על כל אנשי המילואים, גם על מי שחושב הפוך ממני", אמר גלנט.
"למי שמשתלח בחיילי צה"ל, מימין ומשמאל, אין מקום במערכת הציבורית", הצהיר, "אני מוקיר, מעריך ומגבה את חיילי המילואים. ללא קשר לעמדתם הפוליטית". הרצי הלוי גיבה אף הוא את המילואימניקים ואמר בשיח עימם: "דעו שכולנו מעריכים מאוד את משרתי המילואים. צה"ל לא יכול לפעול ללא משרתי המילואים ויש מסגרות שלמות שמבוססות על מערך המילואים".
עם זאת הרמטכ"ל ציין: "הסרבנות היא קו אדום. אנחנו לא יכולים לקבל סרבנות וגם לא דימוי של סרבנות. צה"ל היא המערכת החירומית של מדינת ישראל, כולנו יודעים כיצד מתייחסים למערכת חירום. לא נכון למתוח את זה ולהחליש, לא כל מה שייחלש היום נדע לחזק בעת הצורך".

בתחילת השבוע הודיעו 37 טייסים במילואים בטייסת 69 כי לא יתייצבו לאימונים במחאה על המהפכה המשפטית. הטייסים הודיעו כי כן יתייצבו לפעילות מבצעית אם יידרשו. בכירים בצה"ל אמרו כי מדובר באירוע חמור ביותר. לדבריהם, לא ייתכן שטייס יבחר לאיזה סוג מילואים הוא מתייצב. בצה"ל חוששים שהם יאבדו כשירות לטיסה מבצעית.
בעקבות ההחלטה שקיבלו ביום ראשון, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר אתמול לאולפן ynet כי "מי שתומך בסרבנות לא צריך לטוס, לא צריך להיות בצה"ל".
בן גביר פנה אל הטייסים המוחים: "אתם לא חיים באותה מדינה?", וציין: "אם הם היו עושים את זה בהתנתקות, הייתם אומרים שזו אנרכיה, מרי. הם אחים שלי, צריך לדבר איתם - אבל לא אעצור בגלל איומי אלימות". הוא הוסיף: "אי אפשר שצד אחד כל היום יאיים על השני. אני מרגיש את הקרע והכאב בעם ושומע את הדברים. מצד שני, אני גם אומר שלא יכול להיות שבגלל תחושות של אנשים או איומים אנחנו נפסיק". לדבריו, "אני קורא כאן עכשיו - בואו נדבר, יש יוזמות. אני לא מבין למה מי שכל הזמן צועק וזועק לא מוכן לדבר".
מילואימניקים ממערך המבצעים המיוחדים שהצטרפו למחאה מסרו בתגובה לדבריו של בן גביר באולפן ynet: "אנו מצדיעים לשר בן גביר על שירות משמעותי, ארוך ומסכן חיים בצה"ל. שירותו בצבא הוא מגדלור בוהק לדורות של לוחמים. המבצעים שהוביל הם מורשת קרב מפוארת עבור כולנו".