אחרי הזעזוע בממשלה בעקבות החוק שאוסר קיום ההפגנות והתפטרותו של השר אסף זמיר מהממשלה, בכחול לבן מנסים להרגיע את הרוחות שעדיין סוערות בקרב חלק מחברי הסיעה וגם בקרב פעילים.
1 צפייה בגלריה
יזהר שי
יזהר שי
יזהר שי. "לא הולכים ליום טיול בפארק"
(צילום: יריב כץ)
שלשום, (יום ו׳) וכמדי יום שישי, ערכו השרים יזהר שי ואלון שוסטר שיחה עם תומכי המפלגה וענו על שאלות שהגיעו אליהם ברשתות החברתיות. הם ניסו להסביר את צורת ההתנהלות של כחול לבן, וגם חשפו עוד מהתחושות הקשות השוררות סביב שולחן הממשלה.
שי נשאל מדוע כחול לבן לא משתמשת ברוב הקיים היום בכנסת כדי להעביר חוק שלפיו נאשם בפלילים לא יכול לכהן כראש ממשלה, והשיב: "יש סדרה של חוקים שכל אחד מהם יכול לפרק את הממשלה וזה כמובן אחד מהם, אבל לא ברור שיש רוב בכנסת לחוק כזה.
"דבר שני", הוא הוסיף, "לא ברור שחוק כזה יעמוד במבחן משפטי או מבחן בג"ץ. אני מזכיר לכם שהחוק כיום בישראל אומר שנאשם בפלילים יכול לכהן כראש ממשלה ולצאת נגד זה, זה תהליך משמעותי שלא ברור שיעמוד במבחן המציאות, אבל במבחן הפוליטי אין ספק שתמיכה בחוק כזה מפרקת את הממשלה".
פה התייחס שי למציאות הפוליטית המורכבת שבה מתנהלת מפלגתו: "אנחנו נחליט מתי אנחנו רוצים לפרק את הממשלה, אם נחליט שאנחנו רוצים לפרק אותה, יכול להיות שאפשר דרך חוק כזה, דרך חוק אחר, וכמובן יש פה תחרות מי יפרק את הממשלה קודם. האם אנחנו ביוזמתנו, האם נתניהו בכך שהוא לא יעביר תקציב ב-24 בדצמבר. אבל שיהיה ברור - זה לא שהולכים ליום טיול בפארק".
השר שי הסביר: "אומרים 'יאללה בוא נעביר חוק לאסור על נתניהו. קודם כל החוק הזה עובר בקלילות והוסר האיום הזה'. תשכחו מזה. רוב הסיכויים שזה לעולם לא יקרה".

יו״ר הסיעה, ח״כ איתן גינזבורג, ציין כי כשנכנסה כחול לבן לממשלה תחת נתניהו, "ידענו שיש מחירים וגם ידענו שאי אפשר להעביר חוקים כאלה כי הם חוקים שהוא לא ייתן להם לעבור. חלק מהפשרות שלנו להיכנס לממשלה, זה להבין שהחוק הזה, כל עוד אנחנו שם אי אפשר להעביר אותו".
גם השר אלון שוסטר הגיב למצב הפוליטי וענה לתומכים: "ראש הממשלה נגוע בניגוד עניינים מהותי. תראו, השבוע התקיים אצלי איזה בירור... על מסמך ניגוד העניינים שאני הסכמתי לו, מול היועץ המשפטי, ומדברים איתי על זוטי זוטות, כמובן הכול תקין, הכול בסדר, אבל ראש הממשלה לא מוכן לחתום על ניגוד עניינים".
לטענתו, נתניהו "בניגוד עניינים טכני - כלומר, הוא עסוק יותר מידי בעניינים שהוא לא צריך לעסוק בהם. ומהותי - כאשר ברור שחלק מההחלטות החשובות ביותר, שנוגעות גם לחיי אדם, עיין ערך קורונה...".
שוסטר הוסיף בהמשך: "אני חושב שזה לא מגיע לתחומי ביטחון וצבא וכו', אבל בנושאים קרדינליים, בוודאי שקשורים בדמוקרטיה, הוא נגוע בניגוד עניינים וזאת הסיבה ששם אנחנו תקועים. זו גם הסיבה בדיוק שהנ"ל מעוניין לשמור על פתח יציאה.
"אני לא יודע אם הוא אמר לשר האוצר להתקדם או לא, אני יודע שבתוך חודש ימים אפשר להגיש את חוק ההסדרים המצומצם ואת התקציב לשנת 2021, כמובן, זה מה שנכון לעשות וזה מה שצריך לעשות. אנחנו נתעקש במסגרת ההימצאות שלנו בממשלה, לא נוותר על ההגה ועל הברקסים ואם אפשר גז, גז.
"למרות שיש נטרול הדדי, נעשה את המקסימום כדי להוביל למה שצריך. בלי להיבהל מהאפשרות שרה"מ יוביל לבחירות. זה המצב".
על התפטרותו מהממשלה של חברם למפלגה זמיר אמר השר שוסטר: "תראה, זה לכאורה מבשר את התפוררותה של הסולידריות, אני לא מקבל את זה. אני השוויתי את מה שקרה עם אסף למה שקרה, אגב, לשתי דמויות מאוד מעניינות בפוליטיקה שלנו, בתוך כחול לבן. גם רדיר מריח (שעברה מכחיל לבן ליש עתיד), וגם פנינה (תמנו שטה, שעברה בכיוון ההפוך - מ"א), אני חושב שבכל שלושת המקרים, הם נלחצו על ידי הקהילה שלהם".
בימים הקרובים אמור לצאת לפועל סבב התיקים הקטן בכחול לבן, כתוצאה מהתפטרותו של זמיר, שיחזור לכהן כחבר כנסת (ממנה התפטר בעקבות "החוק הנורבגי" שמאפשר לשרים לפנות מקום לחברי כנסת מהשורה). גנץ הודיע אתמול כי השרה אורית פרקש הכהן תמונה לשרת התיירות במקום זמיר, השר מיכאל ביטון ימלא בנוסף לתפקידו כשר במשרד הביטחון גם את תפקיד השר לנושאים אסטרטגיים.
השרה פרקש הכהן תתפטר מתפקידה כח"כית, ובכך תישאר הילה שי וזאן בכנסת ולא תיאלץ לפנות מקום לטובת זמיר.
פורסם לראשונה: 21:14, 03.10.20