3 צפייה בגלריה
טקס האזכרה הממלכתי לחללי מלחמת לבנון השנייה בהשתתפות נשיא המדינה יצחק הרצוג ושר הביטחון יואב גלנט
טקס האזכרה הממלכתי לחללי מלחמת לבנון השנייה בהשתתפות נשיא המדינה יצחק הרצוג ושר הביטחון יואב גלנט
"הדבר היחיד שמשאיר אותנו מלוכדים הוא הצבא". גלנט
(צילום: שלו שלום)
שר הביטחון יואב גלנט אמר הערב (שלישי) בנאום שנשא בעצרת אוגדה 146 לציון 50 שנים למלחמת יום כיפור כי "הקריאות הנשמעות בימים אלו לעידוד סרבנות ולהפסקת ההתנדבות של משרתי מילואים מאיימות על אחדות השורות. הן מסוכנות ומהוות פרס לאויבינו". דברי השר מגיעים על רקע הקריאות הגוברות להפסקת ההתנדבות למילואים על רקע המשך קידום ביטול עילת הסבירות.
"אני קורא לאנשי הציבור מימין ומשמאל, השאירו את הפוליטיקה מחוץ לצבא", הוסיף גלנט. "אל תיטעו - היום זו ממשלה אחת, מחר עשויה להיות ממשלה אחרת. הדבר היחיד שמשאיר אותנו מלוכדים הוא הצבא. הסרבנות פוגעת בצה"ל ובמערכת הביטחון, הסרבנות פוגעת בביטחון ישראל. צה"ל הוא כלי המגן המקנה חיים למדינת ישראל. אין לנו צבא אחר להישען עליו, עלינו לדאוג להשאירו מלוכד ולהותירו מחוץ לכל מחלוקת".
3 צפייה בגלריה
מטוסי מטוס קרב F-16 F16 של חיל האוויר הישראלי ב תרגיל הבינלאומי בלו פלאג Blue Flag ב בסיס עובדה
מטוסי מטוס קרב F-16 F16 של חיל האוויר הישראלי ב תרגיל הבינלאומי בלו פלאג Blue Flag ב בסיס עובדה
רבים צפויים להודיע על השעיית התנדבותם. מטוס קרב בבסיס עובדה
(צילום: AFP)
גלנט ציין כי "עוצמתו של צה"ל נשענה אז ונשענת כיום על אחדות שורותיו, על אותם לוחמים - ממפקד הטנק ועד למפקד האוגדה - שהבינו את גודל השעה והתייצבו נכונים יחד לכל משימה, מאוחדים אל מול המטרה. גם בימינו, המפתח להצלחה במשימותינו טמון באחדות שורותינו למול אויבינו".
הוא סיכם: "על כולנו לגנות סרבנות או קריאות לסרבנות, ולזכור היטב - לכולנו גורל אחד, אנשים אחים אנחנו. צה"ל הוא הצבא של כולנו".
גלנט כרגע לא מתייחס לחקיקה שממשיכה. אין לו כוונה לעצור אותה. הוא כן מתיייחס לתופעת הסרבנות, ומתריע מפניה. מטרתו כרגע, למרות שאין בשלב זה סרבנות, היא לגדוע את האירוע באיבו ולא לתת לו לחלחל לצה"ל.
בעקבות הדברים, צייץ יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ בחשבון הטוויטר שלו: "אני מבקש להצטרף לקריאתו של גלנט להשאיר את צה"ל מחוץ למחאה ומחוץ לכל מחלוקת פוליטית. לצד זאת, שר הביטחון בוודאי יודע שצה"ל הוא צבא העם, וכשהעם נקרע - גם צה"ל נקרע והביטחון נפגע. אל מול אתגרי הביטחון האדירים, האחריות שלו כשר הביטחון היא לדאוג גם לאחדות העם שמרכיב את הצבא".
הוא הוסיף: "בצה"ל לימדו את כולנו לא רק על אחדות השורות - אלא גם על אומץ לב. זה מה שחסר היום יותר מכל אצל חברי הכנסת האחראים בליכוד, שמבינים שקידום החקיקה פוגע לא רק בדמוקרטיה - אלא גם בביטחון ישראל, במעמדה המדיני, בחוסנה הכלכלי ובסולידריות החברתית".
3 צפייה בגלריה
לוחמי שלדג במהלך האימון
לוחמי שלדג במהלך האימון
לוחמי שלדג במהלך אימון. גם שם איימו אנשי מילואים שלא להתייצב
(צילום: גדי קבלו)
תנועת מחאת אנשי המילואים "אחים לנשק" מסרה: "שר הביטחון, אתה אמרת שהחקיקה החד צדדית קורעת את העם ומסכנת את ביטחון ישראל. אם אתה רוצה לעצור את מלחמת האחים - תעצור את החקיקה. צבא עם יש רק בדמוקרטיה".
מוקדם יותר התכנסו יותר מ-400 אנשי צוות אוויר במילואים באולם בני ברק, במטרה לבחון את המשך צעדי המחאה שינקטו עם התקדמות חקיקת המהפכה המשפטית. המפגש הפנימי נערך בהשתתפות אנשי צוות אוויר, בקרים, מפעילי כטמ"מ, לוחמי יחידות מיוחדות, אנשי הדרכה ואנשי מטה מבצעי - כולם בתפקידים מרכזיים בפעילות מבצעית והדרכה, ופעילים בשירות מילואים.
אנשי המילואים דנו ב"סכנות הנשקפות לדמותה הדמוקרטית של מדינת ישראל; הסיכון האישי העלול להישקף ללוחמים מול תביעות של גורמים מחוץ לישראל, בעקבות פגיעה במערכת החוק והמשפט; והנזק הכלכלי למדינת ישראל בעקבות הפגיעה בדמוקרטיה".
לפי הערכות, לאחר ההתכנסות צפויים רבים מהמשתתפים להודיע על השעיית התנדבותם בחיל האוויר. פגישתם הערב מגיעה יממה לאחר שמפקד חיל האוויר, האלוף תומר בר, והקצונה הבכירה בחיל נפגשו עם כ-40 טייסים, נווטים ואנשי המערכים האחרים בחיל האוויר, כולל אנשי מילואים, בבסיס תל נוף. בר יזם את השיחה, שבה השתתפו מילואימניקים מטייסות שונות, בעקבות הפרסומים על האפשרות שטייסים ונווטים יפסיקו להתנדב בשל חקיקת הממשלה.
השיחה הוגדרה בידי נוכחים "כנה, עמוקה ומתוחה" ונמשכה כשלוש שעות. הטייסים, אמרו גורמים שמעורים בשיחה, "הרימו דגל אדום" לגבי השיחות שמתרחשות בימים אלה בטייסות בעקבות הניסיונות לחוקק את ה"רפורמה" חד-צדדית, והאפשרות של הפסקת התנדבות בעקבות מהלכי הממשלה.