כוחות הביטחון ממשיכים לנהל מצוד אחר המחבל שירה למוות אתמול (שלישי) בלוחם סיירת גבעתי סמל-ראשון עידו ברוך ז"ל סמוך לשבי שומרון ותועד נמלט מהמקום ברכב. הסריקות מתמקדות בכפרים נאקורה ובדיר א-שרף הסמוכים למקום הפיגוע, וכוללות גם הצבת מחסומים ובידוקי פלסטינים.
הקליע שירה המחבל פגע בכתף של ברוך והמשיך לבית החזה. הוא איבד הרבה דם, עבר החייאה ממושכת בשטח ובבית החולים מאיר בכפר סבא אליו פונה, אולם לבסוף נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. משפחתו של ברוך בחרה לתרום את קרניות עיניו שיושתלו בימים הקרובים.
6 צפייה בגלריה
עידו ברוך
עידו ברוך
סמ"ר עידו ברוך ז"ל, שנהרג היום בפיגוע. משפחתו תתרום את קרניות עיניו
(צילום: דובר צה"ל)
בתגובה לפיגוע, חמאס הוציא אתמול הודעה שבה כתב כי "פעולות ההתנגדות האיכותיות והמתמשכות, שהגיעו לשיאן בהריגת חייל ציוני, הן אזהרה מחודשת לכיבוש שמגביר את פלישותיו, מחלל את אל-אקצא ותוקף את המתפללים שם".
לפי דיווחים פלסטיניים, אמש התרחש ירי נוסף לעבר רכב סמוך להתנחלות קדומים שבשומרון. מהצבא נמסר כי "אזרח דיווח כי שמע ירי לעברו ברכב. כרגע אין נזק ואין נפגעים. אנחנו בודקים את הדיווח עד הסוף".
6 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע ליד סבסטיה, סמוך לשבי שומרון
זירת הפיגוע ליד סבסטיה, סמוך לשבי שומרון
זירת הפיגוע, היום. התרחש בזמן "צעדת השומרון"
(צילום: אלישיב רקובסקי, TPS)
הפיגוע שבו נהרג ברוך התרחש במקביל לצעדת מתנחלים משבי שומרון לכיוון סבסטיה, במרחק של שלושה קילומטרים ממקום הצועדים. כמו בפיגועים האחרונים בשומרון, גם הפעם חוליית "גוב האריות" לקחה אחריות לירי, שהתרחש בזמן "צעדת השומרון בסוכות" - ששווקה כ"הפנינג חוויתי לרגל 55 שנים לשחרור השומרון".
מתחקיר ראשוני של צה"ל עולה כי בזמן שהצבא אבטח כמדי שנה את צעדת סוכות בהשתתפות אלפי בני אדם בשטח C, הגיע מחבל בתוך רכב שנסע מהר וירה מטווח קצר מנשק אוטומטי לעבר עמדה צבאית שבה שהו לוחמי סיירת גבעתי. ברוך, שנפגע מכדור אחד, עסק באבטחה היקפית לצעדה.
6 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל באזור כפר דיר שרף
כוחות צה"ל באזור כפר דיר שרף
כוחות צה"ל באזור כפר דיר שרף
(צילום: AFP)
הכוח שבעמדה לא השיב בירי, וכעת סוגיה זו מתוחקרת ונבדק תפקודם של הלוחמים כדי להפיק לקחים. צוות רפואי בכיר הגיע במהירות לנקודה ופינה את הלוחם שנפגע באמבולנס לבית החולים. מצבו הוגדר תחילה קל, אך בהמשך הידרדר והוגדר קשה. בעמדה, שאינה מאוישת באופן קבוע אלא בהתאם לצורך מבצעי, היו בטונדות ומיגון - אך התנהלות הלוחמים והשימוש שלהם באמצעי המיגון הללו נבדק.
עוד עולה מהתחקיר הראשוני כי הצועדים לא היו בסיכון, וצעדו במרחק יחסי מזירת האירוע. בצה"ל אומרים כי קצב הפיגועים דווקא ירד בימים האחרונים, כאשר עד לערב ראש השנה הקצב עמד בחלק מהימים על פיגוע ביממה. עם זאת, בצבא כינסו אתמול דיון הערכת מצב בעניין הגברת הפעילות לסיכול טרור.

הפרות הסדר והעימותים במחנה שועפט נמשכים

במקביל, נמשך המצוד שמנהלים כוחות צה"ל, מג"ב, שב"כ ומשטרה אחר המחבל עודאי תמימי, שביצע את הפיגוע במחסום שועפט במוצאי שבת, שבו נהרגה סמל נועה לזר ונפצע באורח קשה המאבטח דוד מורל. למחסום הגיע המחבל ברכב שאיתו תפס לפי ההערכות טרמפ - ואחרי שירה שמונה כדורים נתקל במעצור ונמלט בריצה לתוך מחנה הפליטים, כשהרכב שהביא אותו למחסום נסע בלעדיו.
הוריו של תמימי תוחקרו כחלק מהמצוד אחריו, וביום ראשון הסגיר את עצמו אחיו, קאסם תמימי. גם נהג הרכב שהסיע את המחבל למחסום, סאלם ערב תושב המחנה, שהסגיר את עצמו לידי כוחות הביטחון. בנוסף נעצרו שלושה חשודים בחשד למעורבות בפיגוע - תושבי בית חנינא, שועפט וענאתא בשנות ה-20 לחייהם.

עקב החשד שהמחבל נמצא עדיין בתוך המחנה הפליטים, הוחלט על סגירת המחסום ממנו יוצאים עשרות אלפי פלסטינים לעבודה בשטח ישראל לתנועת כלי רכב, והמחנה הוכנס בעצם לסגר. בתגובה לסגירת המחסום, נשלחה הודעה לתושבי המחנה שקוראת ל"מרי אזרחי" ולהשתתפות בהפרות סדר, עד לפתיחתו מחדש.
אמש, מאות מתושבי המחנה השתתפו בצעדה לעבר המחסום, ובהודעה נכתב: "נשקול צעדים נוספים בימים הקרובים". בנוסף, נכתב כי "תושבי מחנה שועפט מחרימים את הכיבוש עד שיוסר המצור. לא תהיה יציאה לאף פועל מחוץ לגבולות המחנה".
6 צפייה בגלריה
נעה לזר זכרונה לברכה
נעה לזר זכרונה לברכה
סמר נועה לזר ז"ל. נורתה על ידי עודאי תמימי, שנמלט לאחר מכן לתוך מחנה שועפט
(באדיבות המשפחה)
מאז הפיגוע במחנה והטלת הסגר, כוחות הביטחון התעמתו עם מתפרעים שהבעירו צמיגים ופחי זבל, יידו אבנים, השליכו בקבוקי תבערה וירו זיקוקים. גורמים ביטחוניים העריכו שתמימי עדיין מסתובב חופשי בשכונות שמעבר לגדר ההפרדה, ועל כן נזהרים התושבים להפיץ תיעודים חדשים שלו.
גם אתמול בבוקר נרשמו הפרות סדר במחנה הפליטים, אחרי שכוחות הביטחון הגיעו אליו כדי למפות את בית משפחת המחבל לקראת הריסה. עשרות צעירים המתינו להם, והקימו מחסומי אבנים עם פחים בוערים. שלושה חשודים נעצרו. הכוחות סרקו גם במקום שייתכן שהמחבל מסתתר בו, אך לפי שעה הוא לא אותר.
פורסם לראשונה: 00:04, 12.10.22