ועידת האנשים של המדינה. צילום: סנטרל הפקות

חוקי המהפכה המשפטית אושרו בקריאה ראשונה, והמחאה מולם מתגברת: היום (שלישי) נערכות מחאות עובדי הייטק במוקדים שונים, בהם ברחוב קפלן בתל אביב, וראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר ב"וועידת האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות" כי "מה שאנחנו צריכים זה שבשבת הקרובה יהיו פה ההפגנות הגדולות ביותר בתולדות המדינה, כי זה הדבר היחיד שבאמת מפחיד את הממשלה הזאת בתוך התהליך הדורסני".
"זה בוקר עצוב, קשה, מורכב ומבשר רעה", אמר לפיד בריאיון בוועידה המתקיימת בבנייני האומה. לפני כן הוא תועד משוחח בשולי הוועידה עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, שאף הוא אמר כי מדובר ב"בוקר קשה", ופנה לקואליציה לפנות לאופוזיציה ולהוכיח "נדיבות של מנצחים".
לפיד ב"וועידת האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות"
(במאי: בני כרמלי, סנטרל הפקות)

7 צפייה בגלריה
ועידת "האנשים של המדינה"
ועידת "האנשים של המדינה"
"דברי הקואליציה על הידברות - שקר גס ובוטה". לפיד
(צילום: עמית שאבי)
7 צפייה בגלריה
ועידת "האנשים של המדינה"
ועידת "האנשים של המדינה"
(צילום: עמית שאבי)
סעיפי החוק הראשונים של המהפכה המשפטית עוברים בקריאה ראשונה
(צילום: ערוץ כנסת )

"אתמול בלילה העבירו בקריאה ראשונה חוקים שהם תחילת הסוף של הדמוקרטיה הישראלית, אז אנחנו נשב פה ונעמיד פנים שהכול בסדר? הכול לא בסדר", אמר לפיד. "זה דורסני, זה גם ממשלה שמתנהגת כאילו הם כבר דיקטטורה. הם צריכים לעשות רק את החלקים הטכניים בדרך. אז לא, זה לא בוקר טוב ואם אנחנו לא נתעשת כמדינה, זה יהיה גרוע אפילו הרבה יותר. ואתה יודע מה שהכי נורא זה שאני אופטימיסט מטבעי. כל חיי הייתי אדם אופטימי, ואופטימיסטים עצובים זה דבר נורא".
בנוגע לאפשרות של הידברות עם מובילי המהפכה המשפטית, אמר לפיד: "כל מה שהם אומרים על הידברות הוא שקר גס ובוטה, לא מעניין אותם הידברות. הנשיא דיבר על זה פה על הבמה. הם אומרים 'הידברות-הידברות' כי הם מבינים שזה פופולארי בקהל שלהם, וממשיכים".
7 צפייה בגלריה
ועידת "האנשים של המדינה"
ועידת "האנשים של המדינה"
לפיד משוחח עם הרצוג, בשולי הוועידה
( צילום: אטילה שומפלבי)
דברי הנשיא לחנוך דאום
(במאי: בני כרמלי, סנטרל הפקות)

"היום ועדת החוקה של רוטמן תמשיך לקדם חוקים ומחר הם ישימו את פסקת ההתגברות על שולחן הכנסת ויעלו אותה להצבעה בקריאה טרומית", המשיך לפיד. "הדבר היחידי שמפחיד אותם זה המחאה וההתלכדות הזאת של אנשים שאומרים שהם לא מוכנים שמדינת ישראל תיקרע לגזרים. אנחנו לא מוכנים שהכלכלה תיפגע אנושות ואנחנו לא מוכנים שהביטחון והיחסים המיוחדים עם ארה"ב יוכחדו על ידי חברה אלימה ודורסנית".
על השאלה איך ייגמר העימות בין הקואליציה לאופוזיציה סביב המהפכה המשפטית, השיב לפיד: "זה לא ייגמר ביום. זאת דרך ארוכה, זה מאבק. אני מאמין במדינה הזאת, אני מאמין באזרחיה. אני אגב מאמין שאפילו בימין, הליכודניקי בטח, יש קבוצה גדולה מאוד של אנשים שאומרים 'מה הולך פה?'. הרי בסוף הם אומרים כל הזמן על בימת הכנסת שהם ניצחו בבחירות ושצריך להכיר בזה. זה נחמד מאוד, אבל זה שניצחתם בבחירות לא נותן לכם את הזכות להחליט שמחר לנשים יהיה אסור לצאת מהבית או שמצביעי ש"ס יוכלו לא לעצור באור אדום. זה לא אומר שמותר להם לבטל את הדמוקרטיה הישראלית".
הפגנת עובדי ההייטק בתל אביב, היום
(צילום: נדב אבס)

7 צפייה בגלריה
מחאה בתל אביב
מחאה בתל אביב
מחאת עובדי הייטק בתל אביב נגד המהפכה המשפטית, היום
(צילום: נדב אבס)
7 צפייה בגלריה
בני גנץ ויאיר לפיד במליאת הכנסת
בני גנץ ויאיר לפיד במליאת הכנסת
"לא העליתי על דעתי שאצטרך להיאבק על הדמוקרטיה הישראלית". לפיד במליאה עם גנץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ההפגנה בירושלים אתמול נגד המהפכה המשפטית
(צילום: גיל יוחנן, חיים גולדיטש, גלעד כהן, אורן אלון, דוברות מאבק עובדי ההייטק)

"אם מישהו חושב שהוא יהפוך את ישראל להונגריה או פולין או טורקיה - הוא לא מבין איפה הוא חי והוא לא מבין את העוצמה של הדמוקרטיה בתוך החברה הישראלית", הוסיף ראש האופוזיציה. על כך שנפגש אתמול עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לתדרוך ביטחוני, אמר: "אנחנו עושים כמיטב יכולתנו בסיטואציה בלתי אפשרית. אנחנו יושבים בכנסת ישראל, אנחנו נבחרנו על ידי ציבור כדי לייצג אותו ולא כדי להיעלם כשקורים דברים רעים. אנחנו נהיה שם בכל מקום ובכל שעה כדי להמשיך לנהל את המלחמה. נהיה ברחובות, נהיה בכנסת ונהיה בבית המשפט אם צריך. נהיה בכל הזירות. לא בחרו בי בשביל להתחמק מהמלחמה, אלא בשביל לנהל את המלחמה".
לפיד אמר כי לא העלה על דעתו כשנכנס לפוליטיקה שהוא יצטרך להיאבק על על כך שישראל תישאר מדינה דמוקרטית. "הדבר האחרון שהעליתי על דעתי כשהלכתי לחיים פוליטיים זה שאני אצטרך להיאבק על עצם הרעיון שישראל תישאר דמוקרטיה. היום אני מנהל את כל זמני, לילותיי וימיי, במלחמה על זה שישראל תישאר דמוקרטיה, מפני שאם לא ננהל את המלחמה הזו, ואם ניתן להם להמשיך בדרך שבה הם פסעו אתמול בלילה - ישראל בעוד כמה חודשים לא תהיה יותר מדינה דמוקרטית. ואני רוצה לחיות במדינה דמוקרטית ואני רוצה שהילדים שלי יחיו במדינה דמוקרטית, ומעבר לזה - עם ישראל לא יהיה עם אחד אם הם לא יעצרו".
7 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"לא נתניהו מנהל את העניינים, אלא אנשים צעירים וקיצונים ממנו". רה"מ והשר לוין לאחר העברת החוקים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לוין: "הלילה זוקפים קומתם המונים שנרמסו על ידי מערכת משפט שזלזלה בהם"
(צילום: ערוץ כנסת)

על האפשרות שהוא יחזור לשלטון אמר ראש האופוזיציה: "אנחנו עשינו בפעם הראשונה בתולדות המדינה ממשלה שמשתרעת ממפלגה ערבית ועד מפלגות ימין, שמייצגת את איך שאנחנו חושבים שצריכה גם להתנהל המדינה. לזה הייתה ריאקציה, והיום הימין הקיצוני עלה לשלטון. זה לא נתניהו בשלטון, הוא חלש ואנשים צעירים, קיצונים ונחושים ממנו מנהלים את העניינים. אבל היות והימין הקיצוני עלה לשלטון - בפעם הבאה המרכז ינצח בבחירות".
לסיום אמר לפיד: "ההנחה שלי היא שנצליח לעצור את זה, אם כמו שאמרתי בשבת הקרובה יהיו ההפגנות הגדולות בתולדות המדינה, ובשבוע אחרי זה יהיו הפגנות עוד יותר גדולות. יחד עם המאמץ שלנו בכנסת, יחד עם המאמץ שלנו בבתי המשפט - בסוף ננצח את המאבק הזה. רק שאף אחד לא ישלה את עצמו שזה הולך להיות קל. זה הולך להיות קשה, ובסוף ננצח. ככל שהמחאה הזאת תתחזק, וככל שהקולות האלה יתחזקו, אנחנו גם נמצא שותפים בתוך הליכוד של אנשים שאומרים שלא מקובל עליהם מה שקורה עכשיו".
אדם קוטב השתתף בהכנת הכתבה