בכנסת דנו כל הלילה, אחר כך הליכוד וכחול לבן התכתשו על תקנות החירום שנועדו לעקוף את הליך החקיקה – אבל עד כה טרם אושרה ההגבלה על הזכות להפגנה. נכון להערב (ו'), ניתן לצאת להפגין גם מעבר למגבלת המרחק של 1,000 מטר, וכמה ארגוני מחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו אף הבטיחו לממש את הזכות הזו ולהפגין במוצאי שבת מול מעונו הרשמי בבלפור.
בממשלה הודיעו כמה שעות לאחר כניסת הסגר המהודק לתוקפו על אישור תקנות חדשות לשעת חירום, אך הללו לא כללו את ההצעה ששר הבריאות יולי אדלשטיין הבטיח להעלות בדיון הטלפוני שקיימו השרים, בנוגע להגבלת ההפגנות.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו הפגנה בלפור
בנימין נתניהו הפגנה בלפור
נתניהו והמפגינים בבלפור. יגיעו לשם גם במוצ"ש?
(צילום: יואב דודקביץ, עמית שאבי)
אדלשטיין, נזכיר, העלה את ההצעה שלו לאחר שהדיון הסוער שהתקיים לאורך הלילה הקודם, בין חמישי לשישי ונמשך גם בשעות הבוקר, הסתיים ללא כל תוצאה. הדיון ננעל על רקע אלפי הסתייגויות שהוגשו, והח"כים לא הספיקו לתקן את "חוק הקורונה הגדול" – תיקון שהיועמ"ש הבהיר כי נדרש על מנת להגביל את הזכות להפגנה בתקופת הסגר.
במקום זאת דחף הליכוד לאשר את ההגבלה הזו בתקנות שעת חירום, כמו אלו שבהן השתמשה ממשלת המעבר בראשות נתניהו בסגר הראשון של מרץ-אפריל. אדלשטיין מסר בצהריים כי יביא היום לאישור הממשלה תקנות חירום שיהיו תקפות עד לשבוע הבא, אז ניתן יהיה לחדש את הליך החקיקה בכנסת.
"מול עיניי נמצאת לפני הכול בריאות הציבור", מסר אדלשטיין. "לא אאפשר סיכון חיי אדם בהתקהלויות בכלל ולא בהפגנות ולא בבתי הכנסת", הוסיף. שר הבריאות הציג כחיזוק להצעתו חוות דעת שנכתבה רק היום, ובה טען מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי כי "גם בעולם יש עדויות למוקדי עלייה בתחלואה בשל התקהלויות, וגם שם נאבקים על ידי הגבלה ומניעת של התקהלויות. יש לפעול בדחיפות למניעת כל התנהלות שאינה עומדת בכללים".
אלא שבכחול לבן הביעו התנגדות לאישור ההגבלה בתקנות חירום, וטענו שהליכוד מנסה להסיט את הדיון ל"שיח אובססיבי" על ההפגנות. במפלגה טענו לאחר פיזור ועדת הכנסת כי הצליחו למנוע "ניסיון של הליכוד וימינה" לעצור את ההפגנות לחצי שנה. כוונתם הייתה להצעה שהועלת על-ידי הליכוד, ובה תמכה איילת שקד, לאפשר את הגבלת ההפגנות לא רק בסגר, אלא לכל תקופת ההגבלות בשל מגפת הקורונה.

בליכוד אמרו מנגד כי נאלצו לפנות למהלך של תקנות חירום, כיוון ש"החוק לא יכול לעבור עם 4,000 הסתייגויות של האופוזיציה שמתנהלת בחוסר אחריות. זה קורה בשל האובססיה של האופוזיציה לאפשר את פסטיבל ה'הפגנות'".
למרות המאבקים הפוליטיים הללו – והדיון הסוער שבו נרשם עימות בין יו"ר סיעת הליכוד ח"כ מיקי זוהר וח"כ אלי אבידר מישראל ביתנו – ההצעה של אדלשטיין לא הועלתה בסופו של דבר לדיון בממשלה. לפי שעה, ככל הנראה, אין כוונה להעלותה, אך ייתכן שהדבר ישתנה בהמשך. במשרד הבריאות אמרו שהם ממשיכים לעבוד על גיבוש התקנות הללו.
בינתיים, כאמור, הבטיחו כמה מארגוני המחאה שמפגינים בקביעות מול מעונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים כי ייצאו להפגין בבלפור גם במוצאי שבת. תחילה מסרו כי לא יעשו כן על מנת ש"לא לספק לנתניהו תירוצים" – אך דקות ספורות לאחר מכן תיקנו את עצמם.
"נגיע בשיירה לבלפור ושם נפגין תוך שמירה על הנחיות משרד הבריאות וריחוק חברתי. בשעה קשה זו, לצאת להפגין זו לא זכות אלא חובה מוסרית ואנחנו קוראים לכולם להצטרף אלינו", אמרו. "לאור מצב החירום שבו אנו נתונים כל ארגוני המחאה מתאחדים למען עם ישראל", נאמר בהודעה עליה חתומים הארגונים "קריים מיניסטר" של ישי הדס, "אין מצב" של אמיר השכל, "קומי ישראל", "הלם תרבות", "החזית הוורודה", "הבעלבתים", "התעוררנו" ו"דור חדש".
נינה פוקס השתתפה בהכנת הכתבה