צה"ל השיב לישראל את גופות החטופים אוריון הרננדס, מישל ניסנבאום וחנן יבלונקה, שנמצאו הלילה (בין חמישי לשישי) במנהרה בג'באליה. המידע המודיעיני על מיקום הגופות הושג השבוע, וצה"ל קבע כי השלושה נרצחו כבר ב-7 באוקטובר - בין אם ברגע החטיפה עצמה, ובין אם בדרך לשבי. בעקבות החזרת גופות השלושה, מספר החטופים שנמצאים כעת בשבי חמאס עומד על 125.
4 צפייה בגלריה
  אוריון הרננדס ושני לוק
  אוריון הרננדס ושני לוק
קיבלו הזמנה מדי ג'יי מקסיקני. אוריון הרננדס ושני לוק
(צילום: באדיבות המשפחה )
4 צפייה בגלריה
הגיע מגל גנות
הגיע מגל גנות
הגיע לרעים ברגע האחרון. חנן יבלונקה
( באדיבות המשפחה)
4 צפייה בגלריה
מישל ניסנבאום
מישל ניסנבאום
רצה לחלץ את הנכדה. מישל ניסנבאום
(צילום: פרטי)
בהצהרה מיוחדת על שלושת הנרצחים אמר דובר צה"ל: "בשבוע האחרון כוחותינו איתרו ברצועה מודיעין קריטי שבעזרתו, ובעזרת מידע קודם שהחזקנו, הצלחנו לקבוע את הירצחם אך גם לקבוע את מקום הימצאם. הכוחות פועלים במקצועיות ונחישות, בסביבת לחימה מורכבת ותוך סיכון, להבאת חטופים שנרצחו לקבורת ישראל".
בהצהרתו הוסיף תא"ל דניאל הגרי: "אתמול התפרסמו סרטוני חקירה של שני מחבלים שלקחו חלק במתקפת הטרור ב-7/10. באחת החקירות נאמר שמו של החטוף מתן צנגאוקר בן ה-24 אשר נחטף מניר עוז יחד עם בת זוגו אילנה. המידע שנאמר בחקירה לא הוצג למשפחתו של מתן טרם הפרסום בגלל טעות אנוש. אתמול תחקרנו את הטעות הזו לתוך הלילה והבוקר דיברתי עם עינב, אמו של מתן, ועם ירון אביו והתנצלתי באופן אישי בפניהם".
הצהרת דובר צה"ל הבוקר
(צילום: דובר צה"ל )
אוריון הרננדס (30), אזרח מקסיקני-צרפתי ובן זוגה של שני לוק, בילה במסיבת הנובה לפני שנחטף - וכך גם חנן יבלונקה (42), אב לשניים מתל אביב. מישל ניסנבאום (59) משדרות נסע לאוגדת עזה כדי לחלץ את נכדתו בת ה-4, שהייתה עם אביה איש הקבע בסוף שבוע בבסיס ברעים. השלושה נתקלו במחסום של מחבלים בעיקול שבין קיבוץ מפלסים לאנדרטת חץ שחור, ושם נחטפו.
סביב אנדרטת "חץ שחור" התנהל אחד מהקרבות החשובים והמכריעים ב-7 באוקטובר, אחרי שהתקבצו שם המוני מחבלי נוחבה שחלקם כבר הספיקו לרצוח ישראלים. בתחקיר "7 ימים" בנושא, שפורסם לפני שבועיים, צוין כי ההערכה בישראל היא שזה היה אמור להיות שלב התקיפה הבא, אבל צירוף של כמה לוחמי יחידות מיוחדות, מפעיל כטמ"ם עקשן במיוחד, הרבה מאוד גבורה ולא מעט מזל - מנעו קטל אכזרי נוסף.
4 צפייה בגלריה
 מתוך תחקיר "7 ימים"
 מתוך תחקיר "7 ימים"
מתוך תחקיר "7 ימים"
גופותיהם של השלושה אותרו באותו המרחב שבו אותרו גם גופותיהם של רון בנימין, יצחק גלרנטר, שני לוק ועמית בוסקילה - אך לא באותה המנהרה. פעילות הוצאת הגופות הייתה משותפת לצה"ל, שב"כ ומינהלת השבויים הנעדרים, יחד עם יחידת יהל"ם.

סיפורי הנרצחים

אוריון היה מפיק מוזיקלי שמבקר ועובד בפסטיבלים מסביב לעולם. אמא שלו קראה לו "יו-יון" וסיפרה על בחור הרפתקן, אוהב טבע וטיולים, בחור חברותי ונדיב, שמסתובב בעולם ואוסף חברים. הוא היה אב מסור לאיאנה בת השנתיים. באחד מטיוליו באירופה, לפני כשנה, הכיר את שני לוק והיא הפכה לבת זוגו.
שני ואוריון עבדו ביחד עם חברים נוספים מארגנטינה על הפקת פסטיבל טראנס ביוון שהסתיים בספטמבר, ואז החליטו לצאת לחופשה משותפת. הם נחתו בישראל ב-1 באוקטובר, ובאחד המועדונים הכירו די ג'יי מקסיקני שהזמין אותם למסיבה בנובה - לשם הגיעו יחד עם חברם קשת קסרוטי, שנרצח גם הוא.
מטה משפחות החטופים והנעדרים פרסם בינואר שאביו של אוריון, סרג'יו, קיבל בדצמבר הודעה שבנו בחיים - והדבר השאיר לו תקווה - שכעת נגדעה.
חנן החליט לנסוע למסיבה ברעים בהחלטה ספונטנית, בשעות הבוקר המוקדמות של 7 באוקטובר, במקום לנסוע למסיבה אחרת בצפון הארץ. חנן, שהתגורר ועבד בתל אביב, היה אב לשני ילדים - ירין ואמילי. חודש לפני שנחטף עוד הספיק לחגוג ולשמוח בבת המצווה של בתו הבכורה, אמילי.
חבריו של חנן מספרים שסימן ההיכר שלו היה חיוך שאי אפשר להישאר אדישים אליו. חנן אהב ספורט והיה אוהד מוכר של הפועל תל אביב. אחותו, אביבית, מספרת שחנן אוהב מוזיקה ומסיבות, והיה רגיש לזולת והקפיד לדאוג למי שלצידו.
מארי, אחותו של מישל, בריאיון בפברואר
(צילום: ירון ברנר)

מישל , שנולד בברזיל ועלה לארץ בגיל 13, היה אב לשתי בנות וסב לשישה נכדים, שהגדול בהם בן 7. הקטן נולד לפני חודשיים ולא זכה לפגוש את סבו. ב-7 באוקטובר, בעקבות מתקפת הטילים, יצא לאסוף את נכדתו ממחנה צבאי ברעים, שם שהתה עם אביה הקצין. באותו הזמן, איש לא ידע על חדירת המחבלים. מישל לא הצליח להגיע אל נכדתו, ונחטף בעודו בדרך אליה. ב-7:23 בבוקר כבר ענו המחבלים לטלפון שלו. רק בחודש דצמבר נודע לבני משפחתו שנחטף, ומאז הם הביעו חשש כבד למצבו הבריאותי בשבי בשל מחלת הקרוהן שממנה סבל.
בשבע השנים האחרונות היה מישל מדריך ב"שביל הסלט" בתלמי יוסף. לפני המלחמה עשה הכשרה כמורה דרך, והתנדב כנהג אמבולנס במד"א צוחר.
מארי שוחט, אחותו של מישל, סיפרה ל-ynet בפברואר האחרון כי בנותיו מכנות את המגעים לעסקת חטופים כ-"רכבת הרים שעולה, עולה, עולה - ופתאום בום טראח, יורדת ומתרסקת". היא הוסיפה כי המשפחה לא יודעת דבר על גורלו של מישל, ושגם נכדיה וילדיה קשורים אליו מאוד.
בתו, חן, סיפרה בעבר: "אלה ימים קשים, כמו רכבת הרים. אנחנו מנסים להיאחז בכל תקווה אפשרית, בכל שביב של אפשרות קטנה. אני לא אשקר, זה שובר את הלב כל פעם מחדש. אני מנסה להתנתק כי זה קשה לי נפשית, השינויים הדרסטיים האלה. אני לא עוקבת בדריכות ואני יודעת שכשיהיה להם משהו להגיד לי, מישהו ידפוק על הדלת".

התגובות

מצה"ל נמסר כי הגופות זוהו במכון הלאומי לרפואה משפטית, והודעה נמסרה למשפחות. "על פי מידע מודיעיני מהימן שנמצא ברשותנו, עולה כי החטופים נרצחו במהלך מתקפת הטרור האכזרית ב-7 באוקטובר ונחטפו מעיקול מפלסים לעזה על ידי מחבלי החמאס", נמסר. "הגופות חולצו במבצע לילי של צה"ל ושב"כ תחת אוגדה 98 בשיתוף יחידת יהל"ם, יחידה 504 ולוחמי יחידה מיוחדת באמ"ן ובשב"כ בשכונת ג'באליה, תוך הסתמכות על מידע מודיעיני מדויק שהתקבל ונותח בימים האחרונים במפקדת השבויים והנעדרים באגף המודיעין, בפיקוד הדרום ובשיתוף פעולה עם השב"כ".
מטה משפחות החטופים מסר: "חזרתם העצובה של מישל, חנן ואוריון היא שברון לב נוסף ל-125 משפחות החטופים, שחולקות את הכאב, הצער והדאגה הבלתי נגמרת. חזרתם לקבורה, מהווה סגירת מעגל חשובה לבני המשפחה, ויש לפעול להשבתם של כל החללים לישראל. חילוץ גופותיהם הוא תזכורת אילמת אך נחרצת, שמדינת ישראל מחויבת להוציא כבר היום את צוותי המו"מ בדרישה ברורה להבאת עסקה שתחזיר את כל החטופים הביתה במהרה: החיים לשיקום והנרצחים לקבור".
ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר: "יחד עם ישראל, רעייתי שרה ואני מרכינים ראש ביגון עמוק, ומחבקים את המשפחות האבלות בשעתן הקשה. יש לנו חובה לאומית ומוסרית לעשות כל שביכולתנו כדי להשיב את חטופינו - החיים והחללים - וכך אנו עושים. אני משבח את כוחות צה"ל וכוחות הביטחון שפעלו באומץ רב בלב שטח האויב, כדי להשיבם למשפחותיהם ולקבר ישראל".
נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר הבוקר: "בבוקר הזה ליבנו דואב עם משפחות יבלונקה, הרננדז וניסנבאום בעת קבלת הבשורה המרה על חילוץ גופות יקיריהם מעזה. אני מחזק את לוחמי צה"ל והשב"כ שפועלים בנחישות להחזרת החטופות והחטופים. חובתנו כמדינה להחזיר את כולם - החיים ואלו שעלינו להביאם לקבר ישראל. יהי זכרם של חנן, אוריון ומישל ברוך".
יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, הביע תנחומים בפני המשפחות והוסיף כי הוא "מחזק את לוחמי צה"ל והשב"כ על הפעולה הלילה ועל עבודתם הבלתי פוסקת להמשיך ולפעול כדי להשיב הביתה את כל חטופינו. לא נעצור ולא נרפה מהמאמץ להשיב את כולם".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר כי "ההודעה המטלטלת והכואבת על הבאתם לישראל של שלוש גופות החטופים שוברת את ליבנו". לפיד הוסיף ברשת X כי "אני שולח תנחומים למשפחותיהם של אוריון הרננדז, חנן יבלונקה ומישל ניסנבאום. יהי זכרם ברוך. 125 חטופים עדיין בעזה. בכל יום שעובר הסיכויים להשיבם לביתם פוחתים, צריך לעשות הכול כדי להחזיר אותם כמה שיותר מהר".
נשיא צרפת עמנואל מקרון מסר: "בצער רב נודע לי על מותו של אוריון הרננדס, אזרח צרפת, שהוחזק בשבי חמאס מאז 7 באוקטובר. אני חושב על משפחתו ועל קרוביו. אנחנו עומדים לצידם. צרפת נותרה מחויבת, יותר מאי פעם, לשחרור כל החטופים".