במהלך שמעורר חשש מהרחבת הצנזורה בהונג קונג, על רקע הידוק האחיזה של סין בטריטוריה, יציאתו לאקרנים של סרט האימה "פו הדוב: דם ודבש" בבתי הקולנוע בטריטוריה בוטלה אתמול (ג') בפתאומיות. המפיץ של הסרט בהונג קונג הודיע כי "בצער רב" הוא נאלץ לבטל את ההקרנות שתוכננו החל מיום חמישי הקרוב, אבל הוא לא סיפק אף הסבר לכך. באחד מבתי הקולנוע בהונג קונג תוכננה הקרנה של הסרט כבר אמש, אבל גם הוא הודיע על ביטולה, מ"סיבות טכניות" לכאורה.
6 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג בטקס חתימה עם נשיא רוסיה פוטין ב קרמלין
נשיא סין שי ג'ינפינג בטקס חתימה עם נשיא רוסיה פוטין ב קרמלין
יש דמיון? הנשיא שי ופו הדוב
(צילום:רויטרס, shutterstock)
6 צפייה בגלריה
מתוך "פו הדוב: דם ודבש"
מתוך "פו הדוב: דם ודבש"
הדוב החביב מתואר שם כרוצח צמא דם. מתוך "פו הדוב: דם ודבש"
"פו הדוב: דם ודבש" הוא עיבוד קולנועי יוצא דופן לספר הילדים של אלן אלכסנדר מילן משנת 1926, "פו הדב", שבו דמויותיהם החביבות של הדוב וחזרזיר מתוארות כיצורים צמאי דם ונקמה. אף שהסיבה לביטול הקרנתו לא נמסרה – וגם רשתות הקולנוע בהונג קונג סירבו להגיב לפניות של כלי תקשורת על הביטול – סין כבר הטילה בעבר צנזורה על סרטים או על חיפושים באינטרנט שקשורים לפו הדוב, בעקבות השוואות בינו לבין נשיא סין שי ג'ינפינג.
מקור ההשוואות הללו עוד ב-2013, כאשר שי ביקר בארה"ב ונפגש עם הנשיא דאז ברק אובמה, וברשתות החברתיות היו מי שטענו כי השניים מזכירים את פו הדוב וחברו טיגר. בשנים שלאחר מכן, על רקע הידוק שלטונו של שי בסין, הפכה דמותו של פו לסמל התנגדות עבור מבקרי השלטון הסיני – ובייג'ינג הטילה מעת לעת צנזורה בניסיון למנוע זאת. כך למשל, ב-2018 דווח כי הקרנת הסרט "כריסטופר רובין", שגם בו מוצגת דמותו של פו הדוב, נאסרה בסין.
הרשויות בהונג קונג הודיעו בעקבות הדיווחים על ביטול הקרנת הסרט כי הן אישרו את הפצתו בטריטוריה. לטענתן ההקרנה של הסרט נתונה ל"החלטות מסחריות" של בתי הקולנוע השונים. ההודעה נוסחה בלשון מעורפלת למדי, ולא ברור מה משמעותה בדיוק. כך או כך, ברשתות החברתיות עורר הביטול חשש כי מדובר בעדות נוספת להחרפת הצנזורה בהונג קונג.
6 צפייה בגלריה
הפגנה מהומות הונג קונג סין
הפגנה מהומות הונג קונג סין
מהומות בהונג קונג בשיא ימי המחאה, שדוכאה על ידי סין
(צילום: gettyimages)
הונג קונג, נזכיר, הייתה עד 1997 קולוניה בריטית, ובמסגרת הסכם ההחזרה שלה לידי סין נקבע כי בעשרות השנים הקרובות היא תיהנה מאוטונומיה נרחבת ותתנהל על פי מערכות כלכלה, חוק ומשפט נפרדות מאלה של אזורים אחרים בסין, שהיא מדינה קומוניסטית. הסיכום הזה אפשר להונג קונג להפוך למרכז כלכלי בינלאומי ולמוקד של חדשנות וקִדמה.
אלא שבשנים האחרונות הסתמן כי סין הולכת ומעמיקה את שליטתה על הנעשה בהונג קונג, והפגנות המוניות שם למען הדמוקרטיה רק הגבירו את נחישותה להשיב את העיר לריבונותה המלאה. בשנת 2020 אישרה סין את "חוק הביטחון הלאומי" המעמיק את אחיזתה הביטחונית בהונג קונג, ומאז היא שלחה לכלא או לגלות את רוב המנהיגים הבכירים של המחאה הפרו-דמוקרטית שהתנהלה שם נגדה. ארה"ב הכריזה כבר לפני שלוש שנים כי היא אינה רואה עוד בהונג קונג אוטונומיה.
6 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג במהלך ביקורו ב הונג קונג ב-1 ביולי
נשיא סין שי ג'ינפינג במהלך ביקורו ב הונג קונג ב-1 ביולי
שי ג'ינפינג בביקור אשתקד בהונג קונג. צנזורה גם על אמנים
(צילום: AFP)
במסגרת "חוק הביטחון הלאומי" הוגברה גם הצנזורה שמטילים השלטונות בתחום התרבות, והוא אוסר להפיץ סרטים ש"תומכים, מהללים, מעודדים או מסיתים לפעולות שעלולות לסכן את הביטחון הלאומי". בין היתר, בשנה שעברה נאסרה הקרנתם של שני סרטים בפסטיבל הקולנוע הבינלאומי בהונג קונג.
קני נג, פרופ' לקולנוע מאוניברסיטת הונג קונג הבפטיסטית, אמר בשיחה עם סוכנות AP כי אף שאינו יכול לקבוע מה הייתה הסיבה לביטול הקרנת הסרט כעת, הוא סבור שהצנזורה שם מתרחבת לעולם המסחרי. לדבריו, בשנתיים האחרונות הצנזורה גברה, אבל הוטלה בעיקר על סרטים קצרים ועצמאיים. "כשיש קו אדום, אז יש גם יותר איסורים", אמר.
פורסם לראשונה: 22:54, 21.03.23