6 צפייה בגלריה
מיק פומפאו ועבד אלפתרה- ברורהאן
מיק פומפאו ועבד אלפתרה- ברורהאן
פומפאו ועבדאללה חמדוק, היום
(צילום: AFP)
מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, המריא היום (שלישי) מישראל לסודן - וכעת מדווחת מחלקת המדינה האמריקנית על "התפתחויות חיוביות ביחסי סודן-ישראל". הדברים נמסרו לאחר פגישה שקיים פומפאו עם ראש ממשלת סודן, עבדאללה חמדוק.
מנגד, בהודעה שפרסם ראש הממשלה הסודני נמסר כי הוא אמר לפומפאו שלממשלת המעבר בסודן אין סמכות לקבל החלטה בעניין נרמול היחסים עם ישראל. בהודעה של חמדוק הוא הוסיף כי הבהיר לפומפאו שיש להמתין עד לסיום תקופת המעבר כדי לקבל החלטות בנושא.
6 צפייה בגלריה
מיק פומפאו ועבד אלפתרה- ברורהאן
מיק פומפאו ועבד אלפתרה- ברורהאן
בדרך ליחסים עם ישראל? פומפאו נוחת בסודן, היום
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
מיק פומפאו ועבד אלפתרה- ברורהאן
מיק פומפאו ועבד אלפתרה- ברורהאן
פומפאו עם יו"ר מועצת הריבונות הסודני, עבד אל-פתח אל-בורהאן
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
בני גנץ ומוחמד אל בווארדי
בני גנץ ומוחמד אל בווארדי
"חולקים אינטרסים ביטחוניים חשובים". מוחמד אל בווארדי ובני גנץ
(צילום: אבי מועלם)
בהודעתו של חמדוק נמסר גם כי סודן ביקשה מארה"ב שלא לקשור בין הסרת שמה מרשימת המדינות שנותנות חסות לטרור לבין סוגיית הנורמליזציה עם ישראל. בהקשר זה נזכיר כי גורם אמריקני ששוחח עם כתבים בטיסתו של פומפאו לחרטום נשאל אם תיתכן הכרזה על נורמליזציה בין ישראל לסודן, או על הסרת שמה של סודן מרשימת המדינות התומכות בטרור, והשיב: "ייתכן שתיעשה היסטוריה נוספת".
אתמול אישרה סוכנות הידיעות הממלכתית של סודן, סונא, כי במהלך הביקור של פומפאו במדינה הוא ישוחח עם ראש הממשלה על היחסים עם ישראל. פומפאו צייץ מוקדם יותר היום בטוויטר כי הוא "שמח לבשר שאנחנו נמצאים על הטיסה הישירה הראשונה מישראל לסודן". עד היום, כמעט כול המטוסים שהמריאו מישראל לסודן או לכל מדינה מוסלמית אחרת שאינה מקיימת יחסים עם ישראל נדרשו לעצור לזמן קצר בנמל תעופה בירדן או במצרים. לדברי גורם אמריקני, סודן עצמה הציעה למזכיר המדינה להגיע בטיסה ישירה, "כדי להסיר את הצורך בעצירה קוסמטית", כלשונו.
ואולם, בניגוד להצהרת פומפאו, מסתמן שלא מדובר בטיסה הישירה הרשמית הראשונה בהיסטוריה מנתב"ג לחרטום. ב-26 במאי המריא מטוס מנהלים מנתב"ג ונחת בבירת סודן ללא עצירות ביניים. זו הייתה הפעם הראשונה שמטוס שהמריא מנמל התעופה בן גוריון נחת בסודן, שלא מקיימת יחסים דיפלומטיים עם ישראל, אף שבחודש פברואר נפגשו באוגנדה ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש מועצת הריבונות של סודן, עבד אל-פתח בורהאן.
שר המודיעין, אלי כהן, התייחס לביקור פומפאו בסודן ואמר כי "העלאת סוגיית יחסי ישראל-סודן בביקור, לצד פגישת נתניהו עם אל-בורהאן, הניחו את התשתית להסכם שלום עתידי בין המדינות. משרד המודיעין ערך סקירה שלפיה לכינון היחסים הפורמליים יש פוטנציאל רב לשתי המדינות במגוון תחומים. שיתוף הפעולה העתידי יתרום לביטחונה הלאומי של ישראל, וסודן תוכל לקבל מאיתנו סיוע נרחב".
לדבריו, "סודן תוכל לסייע לישראל במניעה של הברחות נשק לרצועת עזה דרך הים האדום, וכך לתרום למלחמתנו בטרור. ישראל תוכל לסייע לסודן בתחומי החקלאות, המים, הבריאות והאנרגיה, וכמו כן בזירה הבינלאומית. הסכם עתידי יכלול בנוסף טיפול בסוגיית המסתננים מסודן. אני בטוח שנוכל להתקדם בכל הנושאים הללו כבר בעתיד הקרוב, ובמקביל לחתור להסכמים עם מדינות נוספות באזור".

גנץ ומקבילו באיחוד האמירויות שוחחו

בתוך כך, סוכנות הידיעות הרשמית של איחוד האמירויות דיווחה היום כי פומפאו התקשר ליורש העצר של אבו דאבי, מוחמד בן זאיד, ודן עמו בסוגיות אזוריות ובינלאומיות רבות, "ובראשן 'הסכם השלום' (המרכאות במקור) בין איחוד האמירויות לישראל". הסוכנות דיווחה גם כי השניים דנו על היחסים האסטרטגיים בין האמירויות וארה"ב, וכן בדרכים לתמוך בהם ולקדמם באופן שישרת את האינטרסים המשותפים של שתי המדינות.
מוקדם יותר שוחחו שר הביטחון בני גנץ ומקבילו מאיחוד האמירויות מוחמד אל-בווארדי לראשונה על שיתוף הפעולה הביטחוני בין המדינות. גנץ אמר: "אנחנו חולקים אינטרסים ביטחוניים חשובים, שיתוף הפעולה יחזק את יציבות האזור".
גנץ ושר ההגנה באיחוד האמירויות שוחחו על הצורך בקידום הסכם הנורמליזציה שימסד בין השאר את הקשרים הביטחוניים בין המדינות. השרים דנו גם באפיקי שיתוף הפעולה האפשריים בין מערכות הביטחון וכוונתם לכונן קשרי עבודה קרובים, רציפים ופוריים. גנץ אמר לאל-בווארדי כי הוא מצפה לפגוש אותו בארץ, או באיחוד האמירויות, כאשר הדבר יתאפשר. השניים סיכמו לשמור על ערוץ פתוח ביניהם ודרך הדרגים המקצועיים.
בסוכנות הידיעות של האמירויות נכתב כי "גנץ ואל-בווארדי אמרו כי הם מצפים לחזק את אפיקי התקשורת ולקיים יחסים דו-צדדיים מוצקים לרווחת מדינותיהם והאזור כולו".

6 צפייה בגלריה
בני גנץ, גבי אשכנזי ומייק פומפאו
בני גנץ, גבי אשכנזי ומייק פומפאו
גנץ, פומפאו ואשכנזי, אתמול
(צילום: אריק חרמוני, משרד הביטחון)
6 צפייה בגלריה
פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו
פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו
ארה"ב תמכור נשק מתקדם לאמירויות. נתניהו עם פומפאו, אתמול
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
לאחר חשיפת "ידיעות אחרונות" בדבר עסקת ה-F-35 שנרקמה בין ארה"ב לאיחוד האמירויות ברקע ההסכם עם ישראל, התבטא גנץ נגד מידור מערכת הביטחון מהתהליך והדגיש כי "יש לשמור על העליונות הביטחונית של ישראל במזרח התיכון".
אתמול נפגש גנץ עם פומפאו, ואמר כי ישראל "תפעל ביחד עם ארה"ב כדי להבטיח את עליונותה הצבאית והטכנולוגית של ישראל, שהיא תנאי חיוני ליציבות האזורית ולביטחון ישראל במזרח התיכון". גנץ התייחס גם לאיום האיראני ואמר כי "נמשיך להוביל קו בלתי מתפשר מול איראן, בשותפות עם ארה"ב". פומפאו אמר אתמול לנתניהו כי "ארה"ב תספק נשק לאיחוד האמירויות, אך תשמור על יתרונה של ישראל".
גורמים דיפלומטיים אמרו אתמול כי איחוד האמירויות ביטלה פגישה משולשת בין שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן, שגרירת ארה"ב באו"ם קלי קראפט ושגרירת איחוד האמירויות באו"ם, לנה נוסייבה. לטענת הגורמים, הסיבה לביטול הייתה הכעס על כך שישראל מתנגדת למכירת מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות חרף הסכם הנורמליזציה. עם זאת, בישראל טוענים שהפגישה לא בוטלה אלא נדחתה בעקבות הגעתו המתוכננת של פומפאו לאו"ם כדי לבקשת את החזרת הסנקציות על איראן.

לאחר חשיפת "ידיעות אחרונות" טען נתניהו כי הוא עצמו מתנגד למכירת F-35 לאיחוד האמירויות וחזר על עמדה זו בפני ארה"ב. עם זאת, היום פורסם כי בשנים האחרונות לוחץ המוסד, בידיעת נתניהו, למכור אמצעי לחימה וידע בסווג גבוה במיוחד לאיחוד האמירויות - בניגוד לעמדת מערכת הביטחון, שמתנגדת מחשש שהידע שיגיע לאמירויות יזלוג למדינות אויב.
בשבוע שעבר שוחח שר החוץ גבי אשכנזי עם חמישה שרי חוץ ערבים ודן איתם בהתפתחויות האזוריות. שניים מהמשתתפים בשיחה היו שר החוץ של איחוד האמירויות, עבדאללה בן זאיד, ושר החוץ של עומאן, יוסף בן עלוי בן עבדאללה. בנוסף, סוכנות הידיעות של איחוד האמירויות פרסמה כי ראש המוסד יוסי כהן נועד באבו דאבי עם היועץ לביטחון לאומי של איחוד האמירויות, השייח תאנון בין זאיד.
השייח תאנון בין זאיד אישר שאיחוד האמירויות מחויבת לעיקרון של שלום וסובלנות כמו גם קידום דיפלומטיה שתורמת להגדלת היציבות באזור. "איחוד האמירויות לא תחסוך כל מאמץ כדי להגיע ליעד הזה", הדגיש.
פורסם לראשונה: 18:06, 25.08.20