מסר אמריקני לישראל, בעקבות החסימות במעבר כרם שלום - ומתקפה של בכיר מדיני על השר לביטחון לאומי: גם היום (שישי), זה היום השלישי ברציפות, הגיעו מפגינים - ובהם משפחות חטופים - למעבר שדרכו נכנסות משאיות עם סיוע לרצועת עזה, והחלו לחסום את מעברן. זה קרה על אף ששר ההגנה האמריקני אמר למקבילו הישראלי כי חשוב שהסיוע לעזה יועבר "ללא הפרעה". המפגינים חוסמים כבר שעות ארוכות את כניסת המשאיות, מבלי שהמשטרה מתערבת.


גורם מדיני בכיר אמר כי "החלטת המשטרה לאפשר את חסימת המשאיות היא החלטה פוליטית של השר איתמר בן גביר שנועדה לפגוע בהחלטת הקבינט. בסוף כבר שלושה ימים החלטת הקבינט לא מבוצעת. המסרים האמריקניים התחילו להגיע, הם רואים בזה דבר שצריך למצוא לו פתרון מיידי ולא סובל דיחוי". לפי הגורם, רוב המפגינים בימים האחרונים בכרם שלום אינם קשורים למשפחות החטופים והגעתם נובעת מרקע פוליטי.
אבל בין המפגינים יש גם בני משפחות חטופים, ובהם דני אלגרט, שאחיו איציק חטוף בעזה. הבוקר הוא אמר: "לא הגיוני שמדינה שנלחמת בארגון טרור מספקת לו את כל הלוגיסטיקה שהוא צריך להילחם בנו. משהו כאן דפוק. חמאס ימשיך להחזיק את החטופים כי כל עוד הוא מחזיק אותם הוא מקבל אספקה מישראל. מטורף".
בעקבות הטענות שלמפגינים רקע פוליטי, אמר בצהריים דני אלגרט: "אין כאן פוליטיקה. אם הייתם טורחים להגיע הייתם פוגשים את ארץ ישראל היפה, אנשים מכל המגזרים, מכל הדעות והעמדות הפוליטיות. קשת האנשים שהגיעו להילחם בזרוע הלוגיסטית כוללת חילונים, דתיים, מהעיר והקיבוצים. בדיוק כמו שחיילי צה״ל מכל המגזרים נלחמים בחמאס כתף אל כתף כך גם חיילי המאבק נגד הזרוע הלוגיסטית נאבקים בהכנסת הסיוע לחמאס.
מפגין אחר שביקש שלא לפרסם את שמו טען בשיחה עם ynet כי "שום קרדיט לא מגיע לבן גביר, להיפך. מי שניסה לחסום אותנו זה השוטרים של בן גביר. בגללם נאלצנו לנטוש הרכבים ולצעוד בקור וברוח עד לכרם שלום. אם זה היה תלוי בשוטרים, החסימה לא היתה מתרחשת היום. אם כבר זאת בושה לבן גביר".
בארגון "צו 9 ", המוביל את החסימות, אמרו כי "על אף מזג אוויר הגשום הגיעו פעילי התנועה ובני משפחות החטופים אחרי הליכה ארוכה בשדות, כדי לעקוף מחסומים רבים, למעבר כרם שלום וחסמו את שיירות המשאיות שבדרכן לרצועת עזה כאספקה וסיוע לחמאס".
3 צפייה בגלריה
ללא קרדיט מגידו רן - משאיות הסיוע ההומניטרי במעבר כרם שלום
ללא קרדיט מגידו רן - משאיות הסיוע ההומניטרי במעבר כרם שלום
הפקק של המשאיות, באזור כרם שלום
3 צפייה בגלריה
מפגינים חוסמים את מעבר כרם שלום
מפגינים חוסמים את מעבר כרם שלום
המפגינים, ליד כרם שלום
בשיחה שנערכה הלילה בין שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין לשר הביטחון יואב גלנט, הדגיש אוסטין את החשיבות של "העברת הסיוע ההומניטרי לעזה, ללא הפרעה". בהודעת הפנטגון על השיחה נכתב כי אוסטין חזר על תמיכת ארצות הברית בזכותה של ישראל להגן על עצמה, ועל המחויבות האמריקנית להגיע לפתרון דיפלומטי שיוביל לסיום המתיחות בגבול הצפון, לצד היעד המשותף של הימנעות מהסלמה אזורית.
בהודעה הישראלית נכתב כי גלנט סקר בפני אוסטין את התקדמות הלחימה לפירוק חמאס ברצועת עזה, שמתמקדת כעת במרחב חאן יונס. שר הביטחון הביע את הערכתו בפני הממשל האמריקני ומשרד ההגנה על המעורבות במאמצים השונים להשבת החטופים, ולצד זאת הדגיש כי ללחץ האמריקני יש חשיבות רבה במאמץ זה.
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט, לויד אוסטין
יואב גלנט, לויד אוסטין
גלנט ואוסטין
(צילום: Alberto PIZZOLI / AFP)
הרקע לדברים אלו הוא הביקורת של ראש הממשלה בנימין נתניהו על כך שארצות הברית לא לוחצת מספיק על קטאר. הלילה התייחס סגן דובר מחלקת המדינה האמריקנית לאותה ביקורת, ואמר כי "קטאר שחקנית מפתח חסרת תחליף ופרטנר באזור, לא רק כשזה נוגע לקונפליקט הנוכחי - אלא גם לעדיפויות אחרות שהיו לארצות הברית באזור".
בנוסף הדגיש גלנט בפני אוסטין כי המשך התוקפנות וסירוב חיזבאללה לנסיגת כוחותיו ממרחב הגבול מגבירים את המתיחות הביטחונית, ומקטינים את האפשרות להגעה לפתרון מדיני בסוגיה, למרות תמיכתה של ישראל בפתרון זה.
פורסם לראשונה: 08:30, 26.01.24