פסטיבל הפאנג'ויה אינו האירוע ההמוני היחיד שנערך בימים בישראל, וגם לא באילת עצמה, אך נראה שבימים האחרונים המסיבות בבתי המלון בעיר הדרומית הפכו לסמל של ההתקהלויות שמעוררות חשש מזינוק מחודש בתחלואת הקורונה. בכירי משרד הבריאות הזהירו מהסכנה במסיבות, המשטרה עיכבה את פתיחתן ביום חמישי, ומהתיעודים שמגיעים משם נראה שאכן לא כל החוגגים שמרו על הכללים ועל עטיית מסכות, כפי שניתן היה לצפות. המשטרה, נציין, מסרה כי המארגנים עמדו בתנאים במהלך האירוע.

5 צפייה בגלריה
חוגגים במסיבת בריכה של הפאנג'ויה במלון קראון פלאזה באילת
חוגגים במסיבת בריכה של הפאנג'ויה במלון קראון פלאזה באילת
חוגגים באחד מבתי המלון באילת, היום
(צילום: אפיק כהן)
5 צפייה בגלריה
חוגגים במסיבת בריכה במלון אגמים של הפאנג'ויה באילת
חוגגים במסיבת בריכה במלון אגמים של הפאנג'ויה באילת
(צילום: שרון זנזורי)
5 צפייה בגלריה
חוגגים במסיבת בריכה במלון אגמים של הפאנג'ויה באילת
חוגגים במסיבת בריכה במלון אגמים של הפאנג'ויה באילת
(צילום: שרון זנזורי)
יערה, אחת מאלפי הצעירים שחגגו באילת, סיפרה כי לפחות במסיבה שבה היא הייתה, הבליינים לא עטו מסכות. "אבל למשל בבר המשקאות, מי שלא היה עם מסכה לא קיבל שירות", הבהירה. "כל חצי שעה הסתובבו ממוני קורונה מטעם ההפקה וחילקו מסכות לכל מי שהיה חסר. אבל אני חייבת להגיד גם שלא הייתה אכיפה גדולה על מסכות, למרות שהייתה נוכחות משטרתית גדולה ממה שאני ראיתי".
שרון זנזורי וענבר דרשני, שבילו גם הן בפאנג'ויה, אמרו: "נהנו מאוד אבל הרגשנו תחת זכוכית מגדלת, הרגיש שיש יותר אבטחה מאשר סטודנטים. יש לנו המון הערכה לאנשי הביטחון, אבל זה הרגיש התעקשות מיותרת, ככה או ככה הכול התקיים ועמדנו בהנחיות כמה שאפשר". לדבריהן, "אם הפסטיבל הזה כל-כך לא עומד בהנחיות משרד הבריאות – היו צריכים לבטל אותו מראש. הרבה מהדברים שהובטחו לנו לא קוימו, אבל בכל מקרה מודים לצוות הפאנג'ויה שהצליחו להילחם למען הסטודנטים".
בן זוגה של ב', שבילה בפסטיבל, נבדק בטרם הגיע לאילת ויצא שלילי. ביום חמישי נבדק באילת ויצא גם כן שלילי. אולם אחרי שבילה באחת המסיבות, הצטנן וערך בדיקה ביתית שיצאה חיובית. לדברי ב', "לא היה לו איך לחזור לתל אביב. בית המלון סירב להשאיר אותו בחדר, ולא היה לו איפה להיות, ממש בושה. הוא נאלץ לחזור לתל אביב במונית ושילם 1,500 שקל".
הפסטיבל, נזכיר, נפתח ביום חמישי באיחור של כשעתיים, אחרי שהמשטרה טענה שהמארגנים לא עמדו בכל הדרישות. לאחר דין ודברים בין הצדדים במשטרה הודיעו כי סיכמו מול המארגנים שיהיו כ-50 ממוני קורונה במלונות בעיר. ההפקה, כך סוכם, תחלק 40 אלף מסכות למשתתפים ויהיו בדיקות תו ירוק בכניסה למסיבות. לפי הסיכום - המשתתפים לא הורשו לעבור ממסיבה למסיבה כמדי שנה בין המלונות. כמו כן, מסיבות הלילה שהיו אמורות להתקיים בוטלו מבעוד מועד על ידי המפיקים.

המשטרה פתחה מפקדה שתאכוף ותתעסק ספציפית בקורונה. השוטרים, נמסר עוד, אכפו עטיית מסיכות באירועים השונים. במשטרה העריכו כ-10 אלף יבלו לאורך החגיגות בפאנג'ויה, שמסתיים היום, והדגישו כי האחריות על אכיפת כללי התו הירוק היא על המארגנים.
פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמן זרקא, יצא נגד קיום הפסטיבל. בתדרוך לתקשורת ביום חמישי אמר: "אנחנו סבורים שאירועים הומי אדם, במיוחד עם שתייה ואוכל, מהווים סכנה לאחרים. חובתנו המקצועית הציבורית לומר את הדברים לציבור וגם בקבינט. יש לנו מסר לציבור שלא נכון להשתתף באירועים מהסוג הזה. אנחנו לא מחלקים ציון לאף אחד". ביום רביעי שיגרה מכתב חריף ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי-פרייס: "הסיכון להדבקה המונית גבוה ואיתו גם הסיכון למשך הפצה משמעותית של תחלואה במדינה עם חזרתם של הסטודנטים לבתיהם".
מהמשטרה נמסר הערב בתום החגיגות כי "המארגנים עמדו בסיכומים עם המשטרה לצורך שמירה על הציבור וביטחון המשתתפים. היכן שעלו פערים מצד המשטרה למארגנים המארגנים נתנו מענה. סיימנו את האירוע ללא נפגעים וללא אירועים חריגים שמאפיינים אירועים מסוג זה".
מהפקת הפאנג'ויה נמסר: "פעלנו בהתאם להנחיות ובהתאם לסיכום עם משטרת ישראל והרשויות המעורבות באירוע כולל משרד הבריאות, באירוע לקחו חלק מעל 50 צוותי ממונה קורונה, ביצענו אלפי בדיקות מהירות בתחילת הפסטיבל ולאורכו - כולל הקפדה על תו ירוק מלא, חילקנו מעל 40 אלף מסיכות לקהל המשתתפים".

בהפקה מסרו עוד כי אספו אלפי נתונים מדגמיים מסטודנטים שהתנדבו למדגם, וכי יבוצע עליהם מעקב לאורך השבועיים הקרובים, "בכדי לבחון את הנתונים בדיוק כפי שנעשה בפסטיבלים הגדולים בעולם (ראה מחקר פסטיבל לולה פאלוזה)". בהפקה ציינו כי הם "מאחלים חג שמח ושנה טובה לקהל המשתתפים ומודים לו על שיתוף הפעולה בהנחיות הרשויות. תו ירוק ושמירה על ההנחיות הינם הדרך הבטוחה לקיים אירועים ותרבות לצד מגיפת הקורנה".
מסיבות הפאנג'ויה, יש להדגיש, אינן היחידות שעוררו חשש במשרד הבריאות. במועדונים ברחבי הארץ נערכות מסיבות המוניות, וגם באילת תועדו כאלו בסוף השבוע. במכתב ששיגרה ביום רביעי קראה ד"ר אלרעי-פרייס לממשלה להגביל את ההתקהלויות המוניות, במיוחד בצל החשש שבספטמבר תואץ מחדש התפשטות הנגיף בעקבות התקהלויות בחגים וכן לאחר פתיחת שנת הלימודים.
5 צפייה בגלריה
מועדון הסלינה באילת עמוס בחוגגים
מועדון הסלינה באילת עמוס בחוגגים
לא רק בפאנג'ויה: המונים במועדון הסלינה באילת
(צילום: עומרי סילבר)
5 צפייה בגלריה
מועדון הסלינה באילת עמוס בחוגגים
מועדון הסלינה באילת עמוס בחוגגים
(צילום: עומרי סילבר)
"בתנאי התחלואה הנוכחיים, ומתוך הבנה שההגנה המוקנית באירועי תו ירוק כיום היא פחותה עד לעדכון הגדרת מחוסן, חשוב להגביל התקהלויות גם בתנאי התו הירוק כדי לא להביא לעלייה נוספת בתחלואה שתחייב צעדי הגבלה חמורים יותר", אמרה ראש שירותי בריאות הציבור.
בממשלה טרם קיבלו את המלצות מומחי הבריאות, שקוראים להגביל התקהלויות המוניות כבר זמן רב, ובענף האירועים דורשים שבמקרה כזה יקבלו פיצוי. "אם משרד הבריאות באמת חושב ומאמין שהמצב מחייב הגבלות נוספות, שיתכבד למצוא את הדרך לפצות אותנו ביחד עם משרד האוצר, ושיפסיקו לשחק את המשחקים הפוליטיים האלו על הגב שלנו", אמר גיא בסר, מבעלי קבוצת בלוסטון ששותפה בהפקת הפאנג'ויה.