2 צפייה בגלריה
המפגש באיסטנבול
המפגש באיסטנבול
המפגש באיסטנבול. רג'וב (שלישי משמאל) לצדו של אל-עארורי
שיחות הפיוס בין פתח לחמאס שהתקיימו בדרג גבוה באיסטנבול רשמו התקדמות בין שני הארגונים. חבר הנהגת פתח, חוסיין א-שייח, אמר הבוקר (יום ה') כי "הדיאלוג הוא חיובי ונושא פירות. הוא מהווה צעד חשוב בדרך לפיוס, שותפות ואחדות העמדה הפלסטינית לאור התוכניות שנועדו לחסל את הסוגיה הפלסטינית".
העיתון "א-שרק אל-אווסט" דיווח כי הושגה בין הצדדים הסכמה עקרונית לעריכת בחירות למוסדות הפלסטיניים באופן מדורג. לפי מקורות שונים, שני הצדדים נחושים להגיע להסכם כולל בתוך זמן קצר וכי הצדדים הסכימו על כך שיו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן יוציא צו נשיאותי לעריכת הבחירות בתוך עשרה ימים. "ישנה התקדמות ופריצת דרך אמיתית בדיאלוג", צוין בדיווח.
חבר הנהגת פתח עזאם אל-אחמד אמר כי תנועתו וחמאס הסכימו על עריכת בחירות כלליות "בקרוב". הציפייה היא שאבו מאזן יודיע בנאומו ביום שישי מול העצרת הכללית של האו"ם שהוא עתיד להוציא צו נשיאותי לעריכת בחירות כלליות בכלל השטחים הפלסטיניים (גדה מערבית, רצועת עזה ומזרח ירושלים).
נראה כי ההסכמות נוגעות לכך שהבחירות ייערכו קודם לפרלמנט ולאחריהן לנשיאות ולמועצה הלאומית הפלסטינית. דרישה זו לבחירות הדרגתיות הייתה של פתח. כמו כן הצדדים החליטו באופן עקרוני כי הממשלה החדשה תוקם רק אחרי הבחירות ולא לפניהן - גם כאן מדובר בדרישה של פתח.
2 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
אבו מאזן. יוציא צו נשיאותי לעריכת בחירות בכלל השטחים הפלסטיניים?
(צילום: רויטרס)
ראוי להזכיר כי בעשור האחרון הכריזו הפלסטינים כמה פעמים על עריכת בחירות, אולם כל ההכרזות הללו נותרו על הנייר. לא ברור אם לאור הנסיבות המדיניות שנוצרו הפעם, אבו מאזן רציני יותר בכוונותיו. מעבר לכך קיימת סוגיית הבחירות הפלסטיניות במזרח ירושלים שישראל כבר החליטה בזמן כהונתו של נפתלי בנט כשר הביטחון כי הן לא יתקיימו בשטחי מזרח ירושלים. לא ידוע מה תהיה העמדה הישראלית הנוכחית.

את פתח ייצגו בשיחות בטורקיה בכירי הארגון ג'יבריל רג'וב ורווחי פתוח ואילו חמאס לא הודיע באופן רשמי על נציגיו לשיחות. לפי מקורות שונים ולא רשמיים, מדובר מנהיג חמאס איסמעיל הנייה וסגנו סאלח אל-עארורי. לפי המקורות, רג'וב והנייה המשיכו מאיסטנבול לדוחא בירת קטאר להמשך השיחות ביניהם. עוד דווח כי הערב ייצאו רג'וב ומשלחת פתח מאיסטנבול לקהיר, שם ייפגשו עם בכירים מצרים.
לבחירה בקיום המשך השיחות בקטאר יש כמה סיבות. הרשות הפלסטינית מעוניינת בתמיכה של קטאר בצעדים הפלסטיניים וכן בתמיכה כספית שלה ברשות הפלסטינית בימי המשבר הפיננסי שהיא נתונה בהם. כמו כן, קטאר שייכת לציר האחים המוסלמים שאליו אבו מאזן מנסה להתקרב בשבועות ובימים האחרונים.