משרד האוצר הנחה היום (ה') את חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) להקפיא את ההודעה על הזוכה במכרז להקמת הקו הסגול ברכבת הקלה. כך פורסם לראשונה ב-ynet. לטענת משרד האוצר, משרד התחבורה לא קבע מועד לפינוי מבנים בשכונת כפר שלם בתל אביב שנמצאים על מתווה הקו - וכך העיכוב בקביעת הסדר הפיצויים עם התושבים עלול לייקר את העבודות על הקו.
הקו הסגול בגוש דן אמור לקשר בין קריית אונו ויהוד למרכז תל אביב, דרך אוניברסיטת בר אילן, בית החולים שיבא ושוק הכרמל. אורך הקו כ-29 קילומטרים במפלס הקרקע והוא צפוי לכלול 45 תחנות. לפי התכנון, הקו אמור להיפתח במרץ 2026, אולם חלופת מכתבים שהגיעה לידי ynet מעלה כי בשל התנהלות משרד התחבורה - הפתיחה תידחה כפי שכבר חששו בעבר ל-2027.
2 צפייה בגלריה
הדמיית הקו הסגול
הדמיית הקו הסגול
הדמיית הקו הסגול
(צילום: נת"ע)
בחודש שעבר נערך דיון בנושא בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ארז קמיניץ. בסיכום הדיון צוין כי נת"ע התחייבה בפני בג"ץ לפנות את כפר שלם כבר באוגוסט בשנה שעברה. במקביל, משרד התחבורה ביקש לדחות כמה פעמים את הפינוי שעדיין לא בוצע במלואו. מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה ביקש בדיון לבחון שוב את מתווה הפיצויים למפונים, אך הובהר לו שלא ניתן לפתוח מחדש את המתווה. "הפינוי צריך להתבצע מהר ככל שניתן", קבע בדיון המשנה ליועץ המשפטי לממשלה.
המועד לדרישת קמיניץ לא נקבע. בשבוע שעבר פנה מנכ"ל נת"ע חיים גליק למנכ"ל משרד התחבורה ולבכירי משרד האומר, והלין על כך שלא נקבע מועד לפינוי חרף החלטתו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. "לא ניתן לקבל את העובדה שפניותינו הרבות אינן מקבלות מענה", ציין גליק. "נת"ע דורשת לקבוע מועד מיידי לפינוי החלקות המופקעות בכפר שלם".

המענה לבקשת נת"ע לא התקבל, והיום כאמור הנחו במשרד האוצר את החברה להקפיא את פרסום הזכיין לביצוע השלב השני במכרז להקמת הקו הסגול של הרכבת הקלה, שכולל עבודות של תקשורת, חשמול והרצות מבחן. נת"ע הייתה אמורה לפרסם בסוף מאי הקרוב מי הזוכה לביצוע השלב השני במכרז, אולם במשרד האוצר החליטו לעצור את ההליך כדי לא להסתכן בתשלום פיצויים שייקר באופן משמעותי את הפרויקט.
לפי לוח הזמנים של הפרויקט, פינוי כפר שלם היה אמור להתרחש כאמור כבר לפני כמה חודשים. גרירת הרגליים של משרד התחבורה, מציינים גורמים שמעורים בפרויקט, תוביל את דחייתו ל-2027. מרגע פרסום הזכיין במכרז, על נת"ע להעביר לידיו את השטח 27 חודשים אחרי ביצוע עבודות השלב הראשון - אחרת היא תהיה חשופה לפיצויים שעלולים להגיע למאות מיליוני שקלים.
2 צפייה בגלריה
מירי רגב
מירי רגב
שרת התחבורה רגב
(צילום: הדר יואביאן)
גורם המעורה בפרויקט אמר: "עצוב ששיקולים זרים שנוגעים למספר מצומצם של למטה מ-10 משפחות, מסכנים פרויקט שאמור לשרת מאות אלפים. אותם נוסעים יחכו בגלל שיקולים פוליטיים".
בתחקיר שפורסם ב-ynet בסוף נובמבר האחרון, הופנתה האצבע לעברה של שרת התחבורה מירי רגב: "אחרי שנעשתה עבודה מטורפת והגיעו הסכמים, אין פינוי והיא מושכת את זה", אמר אז גורם במשרד. "אנשים מהבייס הליכודי עלו אליה לרגל, דיברו איתה והיא אמרה שהיא נגד פינוי בכוח כי זה מצטלם לא טוב".
מחברת נת"ע לא נמסרה תגובה.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "כתיבת המכתב והדלפתו לתקשורת על ידי פקידי האוצר, מהווה פעולה חמורה מאוד שראויה להיחקר. זאת משום שפתיחת המעטפות במכרז רגישה מבחינה מסחרית ומבחינות אחרות וקיים חשש מבוסס שהיא תביא לעיכוב הפרויקט החשוב והתייקרותו, בשל התנהלותם של פקידים שרומסים ברגל גסה כל אפשרות לשיתוף פעולה מקצועי ועבודה במינהל תקין.
"יודגש כי משרד התחבורה קבע ועדת היגוי של הפרוייקט שהייתה אמורה להתכנס אתמול כדי לדון בפינוי כפר שלם אולם פקידי האוצר בחרו לדחות את הפגישה שנועדה לדון בסוגיית הפינוי כדי ליצור אליבי שיאפשר להם לכתוב את המכתב ולהדליפו לתקשורת.
"זוהי דוגמה לחוסר הבנה מוחלט בניהול הכלכלי של הפרוייקט והתנהלות שאין מנוס מלהגדירה כביזיון. משרד התחבורה ימשיך לפעול במקצועיות כדי לקדם את הפרוייקטים התחבורתיים שהוא אמון עליהם בניגוד לפקידים שבשל שיקולים אישיים מנסים לפגוע בעבודת המשרד המקצועית חרף העובדה שבמשך שנים כשלו בהתנהלותם המקצועית ונושאים באחריות לעיכוב בחלק מהפרויקטים ובמרכזם פרויקט ה'דנקל' – הרכבת הקלה בגוש דן".
ממשרד האוצר נמסר בתגובה לטענות משרד התחבורה: "האחריות לתקציב המדינה אינה מאפשרת את טמינת הראש בחול. שיקולים לא ברורים מונעים את פינוי המקטע והדבר מביא לעיכובים וחריגות בלוז הפרויקט אשר לא ניתן להשלים איתם".