12 שנות שלטון נתניהו מתקרבות לקיצן: סיעת ימינה התכנסה בצהריים (יום ראשון) ברעננה אחרי בוקר פוליטי סוער, שבמהלכו העלה ראש הממשלה בנימין נתניהו באופן רשמי את ההצעה לרוטציה משולשת עם נפתלי בנט וגדעון סער. בישיבה נכחו כל חברי הכנסת של ימינה מלבד ח"כ עמיחי שיקלי, שמתנגד לממשלה עם יאיר לפיד. בנט עדכן את חברי סיעתו בישיבה כי הוא "צועד לקראת ממשלת שינוי". ynet יעביר בשעה 20:00 בערב בשידור חי את הצהרת בנט ממשכן הכנסת. חצי שעה לאחר מכן יגיב לדברים ראש הממשלה בנימין נתניהו.
בזמן שמחוץ לישיבה חיכו לחברי הכנסת כמה מפגינים שקראו להם להימנע מהמהלך, בנט הבהיר לחברי סיעתו כי "מנהיגות זה לקחת אחריות ולא לברוח. יש לנו קווים אדומים ונעמוד עליהם. לא נמסור שטחים ולא נפגע בזהות היהודית של מדינת ישראל. הכי קל להתבצר, לשפוך נפט ולהלהיט עוד, כמו אחרים. ככה נפרק את המדינה".
לפי הסיכום המסתמן, ימינה תקבל את ראשות הממשלה, תיק הפנים, תיק הדתות, תיק ההתיישבות, יו"ר ועדת הכנסת, יו"ר קואליציה ברוטציה וח"כ בוועדה למינוי שופטים.
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ביציאה מישיבת הסיעה
נפתלי בנט ביציאה מישיבת הסיעה
בנט ביציאה מישיבת הסיעה, היום
(צילום: יריב כץ)




בליכוד אמרו בתגובה: "בזמן הלחימה בעזה בנט הצהיר שממשלת השמאל ירדה מהפרק. היום, רק שבוע לאחר מכן, למרות ששום דבר לא השתנה, בנט דוהר לממשלת שמאל בתירוץ של מניעת בחירות. אבל כשבנט פסל את ממשלת השמאל בזמן הלחימה, אלטרנטיבת הבחירות הייתה רלוונטית באותה מידה כמו היום. עכשיו התברר שהתירוץ הזה היה רק אמצעי להסחת הדעת של הימין.
"בנט יודע היטב שבכל עת אם יצטרף לימין - תוקם ממשלת ימין. הדבר העקבי היחיד אצל בנט הוא הונאת בוחריו ושאר מצביעי הימין, והשלכת 'העקרונות' שדיבר עליהם לפח, הכול כדי להיות ראש ממשלה בכל מחיר".
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט יוצא מביתו לישיבת הסיעה של ימינה
נפתלי בנט יוצא מביתו לישיבת הסיעה של ימינה
נפתלי בנט יוצא לישיבת הסיעה של ימינה
(צילום: יאיר שגיא)

ימינה, נזכיר, דחתה את הישיבה משעה 10:00 לשעה 14:00 בעקבות ההצעה של נתניהו - ולמרות שסער הוריד אותה מהפרק תוך זמן קצר. גורמים בימינה אמרו אמנם כי "אם סער יסכים להצעה תקום ממשלת ימין", אך נראה שהכיוון - כפי שדווח אתמול - הוא ממשלת שינוי בראשות בנט ויאיר לפיד.
בנט, ששוחח עם חברי סיעתו גם אתמול בצאת השבת, עדכן אותם בישיבה בפרטי הפגישה שלו עם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד - ורצה לשמוע את דעתם טרם ההודעה הרשמית על הממשלה החדשה. בסיום הישיבה פרסמה ימינה הודעה שלפיה "הסיעה מגבה פה אחד את בנט במאמציו להקמת הממשלה ולמניעת בחירות חמישיות". לפי ימינה, "בנט הציג בפני חברי הכנסת בישיבה את אירועי הימים האחרונים ואת מאמציו להקים ממשלה יציבה ומתפקדת בישראל".
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד יוצא מביתו
יאיר לפיד יוצא מביתו
ישראל בדרך לממשלת שינוי? לפיד, אתמול
(צילום: יריב כץ)
המנדט להרכבת הממשלה שבו מחזיק לפיד יפקע בעוד שלושה ימים, ואם אכן תוקם ממשלה ללא נתניהו הוא ישמש בשנתיים הראשונות כשר החוץ ולאחר מכן כראש הממשלה השני ברוטציה. במהלך הלילה ערך בנט התייעצויות נוספות, ומספר 2 שלו איילת שקד עוד המשיכה בניסיונותיה לתווך בין הליכוד לסער בדרכים שונות. בינתיים ההערכה היא שגם שקד, שהתנגדה להצטרף לממשלת אחדות, תסכים לכך בהיעדר ברירה אחרת.
ברירה כזו יכלה להיות ממשלת ימין שבה יכהנו ברוטציה סער, נתניהו ואז בנט - אך יו"ר תקווה חדשה דחה הבוקר את ההצעה הזו, ואמר כי "עמדתנו ומחויבותנו הייתה ונותרה - החלפת שלטון נתניהו. בהתאם לכך נמשיך לפעול. המלצה חמה לימים הקרובים - התעלמו מספינים".
בתגובה להודעה זו השיב ח"כ שיקלי לסער: "עצוב שהיריבות האישית והאגו שלך גוברים על כל שיקול אחר, איש ימין אתה לא". סער לא נשאר חייב וענה: "היה לך קו אחר לגמרי כשסימסת לי נרגשות בערב הקמת תקווה חדשה, בעקבות דברי החד-משמעיים שהבהירו מדוע צו השעה הוא החלפת השלטון. למקרה שזה לא שמור אצלך וככל שתרצה לרענן את זיכרונך - אנא עדכן". שיקלי ענה: "זוכר היטב. חשבתי שנכון שתקום מפלגת ימין נוספת כדי לחזק את הגוש. לא היה לי מושג שהחד נס הז'בוטינסקאי יומר בדגל שחור".

4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
"נקטנו צעדים מרחיקי לכת". נתניהו
(צילום: EPA)
כדי להעניק להצעתו של נתניהו לרוטציה משולשת תוקף רשמי, חתמו עליה כל ראשי סיעות הימין-חרדים שצפויים להיות חברים בממשלה כזו. הם הבטיחו כי סער יכהן ראשון במשך כשנה ושלושה חודשים, לאחר מכן נתניהו יכהן שנתיים - ואז בנט יכהן שנה וחצי. אחרי החתימה קרא נתניהו לסער ולבנט לפגוש אותו "עכשיו, מיד", והוסיף: "אנחנו נמצאים ברגע גורלי לביטחונה, אופייה ועתידה של מדינת ישראל. ברגע גורלי כזה שמים בצד כל שיקול אישי ונוקטים צעדים מרחיקי לכת, חסרי תקדים אפילו. זה מה שכל ראשי סיעות הימין ואני עשינו עכשיו - חתמנו על הצעה מרחיקת לכת לסער ולבנט, שתמנע הקמת ממשלת שמאל מסוכנת ותבטיח הקמת ממשלת ימין חזקה ויציבה".
עוד לפני הצעתו הנוכחית של נתניהו עסק בנט בימים האחרונים בבדיקה אחרונה שלא נותר שום סיכוי לממשלה בראשות נתניהו בהיעדר עריקים שיצטרפו אליה. העובדה שלא נמצאו שני העריקים הנדרשים שיסייעו בהקמת ממשלת ימין הובילה את בנט לחזור לחלופה הראשונה שהוצעה לו בהיותו לשון מאזניים.
היום התייחס שר הביטחון בני גנץ לקריאות מימין נגד בנט ושקד, ואמר כי "לא משנה באיזה דרך פוליטית הם יבחרו - הקריאות נגד בנט ושקד הן מסוכנות, הרסניות ואנטי-דמוקרטיות. אני קורא לכל מנהיגי הציבור להוקיע אותן. לא נאפשר להסתה להרים את ראשה".
פורסם לראשונה: 14:13, 30.05.21