1 צפייה בגלריה
NSO בניין
NSO בניין
ממשיכה להסתבך? NSO
(צילום: רויטרס)
משרד החוץ הפלסטיני טען בצהריים (יום חמישי) כי תוכנת הריגול "פגסוס", שפותחה על-ידי חברת NSO הישראלית, נמצאה בטלפונים של שלושה בכירים ברשות - והאשים את ישראל בכך שניסתה לצותת להם באמצעותה. המשרד טען כי ישראל "הפרה באופן בוטה ובלתי מוסרי את החוק הבינלאומי", וקרא לחרם בינלאומי על המעורבים במעשה.
לפי אחמד אל-דיק, עוזר שר החוץ הפלסטיני לעניינים מדיניים, "מוסד פלסטיני מקצועי" בדק כמה טלפונים וזיהה את תוכנת פגסוס בשלושה מהם. לא ברור אם התוצאות אומתו גם על-ידי חוקרים חיצוניים. "אנחנו בטוחים ב-100% שהטלפונים האלה נפרצו, והם היו שייכים לגורמים בכירים", אמר אל-דק.
לפי סוכנות הידיעות AP, בישראל לא הגיבו לטענות הפלסטיניות. גם NSO סירבה להגיב על ההאשמות הספציפיות, ורק מסרה שהיא לא חושפת את לקוחותיה ואין לה מידע על האנשים שמשמשים עבורם כמטרות.
הטענות הפלסטיניות נגד NSO מגיעות אחרי שמוקדם יותר השבוע פרסם מכון "סיטיזן לאב" מאוניברסיטת טורונטו דו"ח שלפיו תוכנת הריגול נמצאה בטלפונים סלולריים של לפחות שישה פעילים מארגוני זכויות אדם פלסטינים. מחצית מאותם פעילים קשורים לעמותות שעליהן הכריז משרד הביטחון כפועלות בשירות ארגון הטרור החזית העממית.
החוקר הראשון שזיהה את הפריצה לטלפונים של הפלסטינים, מוחמד אל-מסכתי מארגון "Frontline Defenders", אמר כי אינו יכול לדעת מי התקין את תוכנת הריגול בטלפונים של אותם פעילים. אותו ארגון ושניים מאלו שהטלפון שלהם נפרץ טוענים כי ישראל היא החשודה המרכזית. לא ברור איך ומתי פרצו לאותם טלפונים, אבל לפי "סיטיזן לאב" וחוקרי אמנסטי, ארבעה מששת האייפונים שנפרצו משתמשים בכרטיסי סים שניתנים על ידי חברות טלפון ישראליות עם קידומת 972.
הטענות הפלסטיניות מצטרפות לשורת אירועים בעייתיים נוספים עבור NSO מהתקופה האחרונה, ובראשם הכנסת החברה לרשימה השחורה בארה"ב - שהובילה גם לפרישת המנכ"ל איציק בנבנישתי פחות משבועיים לאחר כניסתו לתפקיד, פרישה שעליה דווח היום לראשונה ב"כלכליסט".

NSO סופגת אש בשנים האחרונות, וביתר שאת בשבועות האחרונים, על רקע טענות שתוכנת הריגול שלה נמצאה בטלפונים של פעילי זכויות אדם, עיתונאים, מתנגדי ואנשי ציבור אחרים - ממקסיקו ועד סעודיה. בחודש יולי למשל פורסם תחקיר מקיף שחשף שמשטרים אוטוריטריים משתמשים בתוכנה למעקב אחר מתנגדי משטר ואחרים, והפרשה עוררה הדים ברחבי העולם - בין היתר בשל הדיווחים שגם הטלפון של נשיא צרפת, עמנואל מקרון, היה יעד לתוכנה.
תוכנת הריגול פגסוס של חברת NSO מסוגלת להפוך את הסמארטפון לכלי ריגול. מי שהשתלט על המכשיר מרחוק יכול לשלוף ממנו קבצים, להפעיל את המצלמה ואת המיקרופון, לגשת למיקום של המכשיר, לצפות באנשי הקשר ובלוח השנה וכן לעקוב אחרי ההתכתבויות באפליקציות המסרים ואחר הפעילות ברשתות החברתיות.