5 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון
השרה שאשא ביטון
(צילום: יואב דודקביץ')
מתווה התו הירוק אושר - אבל רק אחרי עימות בקבינט הקורונה: ילדים עד גיל 12 הוחרגו מהמתווה שלפיו לא-מחוסנים יידרשו בבדיקת קורונה כדי להיכנס לאירועים עם יותר מ-100 משתתפים, אבל שרת החינוך יפעת שאשא ביטון תקפה בחריפות את ההחלטה שכמו מבוגרים - גם בני נוער שאינם מחוסנים יידרשו לשלם בעצמם על הבדיקות. היא הייתה גם היחידה שהצביעה נגד בקבינט היום (חמישי).
"מה זה הטירוף הזה לתת לילדים בגיל 12 ו-13 לשלם על בדיקות", אמרה שאשא ביטון. "אני לא מוכנה שילדים ישלמו על בדיקות. אתם מענישים אותם. יש אירועים כמו בר מצווה ובת מצווה, והילד צריך ללכת לעשות בדיקה על חשבונו? יש ילדים מעוטי יכולת שלא יהיה להם כסף לעשות את הבדיקה ואז מה יקרה? הם לא יגיעו לאירועים האלה ואז גם אחרים לא יגיעו לבר מצווה שלהם בתגובה. הממשלה בעצמה מייצרת טירוף. אם הממשלה מחליטה להטיל גזירה שתיקח אחריות ותממן". כמו כן הציגה שאשא ביטון מחקר של ארגון רופאי בריאות הציבור שלפיו אין טעם בהנהגת תו ירוק במקומות פתוחים.

ראש הממשלה נפתלי בנט השיב לכך: "השיקול שלנו הוא לא רק אפידמיולוגי, אלא גם לדחוף אנשים להתחסן". בהצהרה שמסר אחר כך בנט הוא תקף בחריפות את הלא-מחוסנים ואמר כי הם "פוגעים בכולנו". היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אמר בקבינט הקורונה שהשיח של כפייה בעייתי. שאשא ביטון: "אני נגד כפייה. פעולות כאלה צריך לעשות בהסברה ולא בכפייה".
שרת החדשנות והמדע אורית פרקש הכהן אמרה: "אם הרציונל הוא התקהלויות מסוכנות ושלא פוגעים בעסקי הילדים שרק חזרו לפעול - אז יש לוודא שהעיקרון נשמר. ששמורות טבע מוחרגות, בריכות שחייה. וגם מה ההיגיון בחדרי כושר שרק לאחרונה חזרו לפעול?".
שר הבריאות ניצן הורוביץ ענה: "אנחנו צריכים לאשר את התו הירוק, בלי להיכנס עכשיו למקומות ספציפיים כמו בריכות וחדרי כושר". שרת הכלכלה אורנה ברביבאי הגיבה: "אז ששר הבריאות יסביר רגע את ההבחנה".
5 צפייה בגלריה
אורנה ברביבאי ניצן הורוביץ
אורנה ברביבאי ניצן הורוביץ
"אל תסתום לי את הפה". אורנה ברביבאי וניצן הורוביץ
(צילום: הדר יואביאן, קובי קואנקס )
5 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בהצהרה על העלייה בתחלואת הקורונה
נפתלי בנט בהצהרה על העלייה בתחלואת הקורונה
"השיקול לא רק אפידמיולוגי". בנט
(צילום: חיים צח, לע"מ)
5 צפייה בגלריה
אורית פרקש הכהן מכחול לבן
אורית פרקש הכהן מכחול לבן
אורית פרקש הכהן. "להחריג שמורות טבע ובריכות"
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
הורוביץ התפרץ לדבריה, וברביבאי אמרה: "ניצן, ניצן. אל תסתום לי את הפה, אם תצעק אני אצעק חזק יותר. תרגיע את עצמך". הורוביץ: "אני רוצה לענות, שאלת אותי שאלה". בסופו של דבר, לבקשת פרקש הכהן הוחלט להוסיף לרשימת המוחרגים מהתו הירוק לא רק מסחר וקניונים, אלא גם בריכות שחייה. גם ספריות, פארקים לאומיים, שמורות טבע ומוזיאונים הוחרגו.
ברביבאי התעמתה גם עם בנט. היא טענה שהציבור לא יבין מדוע התו הירוק חל על מקומות פתוחים שבהם אין חובת עטיית מסכות. "הם לא יבינו איך זה אפשרי". בנט: "אדרבא ואדרבא. דווקא בגלל שאין מסכות צריך לבדוק".
שר התיירות יואל רזבוזוב העלה בדיון את הקושי להכליל את התו על ילדים מעל גיל 12 שטרם קיבלו חיסון שני ועלולים להפסיד את החופש הגדול. לכן הוא הציע להקל עליהם ולהכליל אותם בתו הירוק גם אם הספיקו להתחסן רק בחיסון הראשון. בנט ושרים נוספים הסכימו עם רזבוזוב וביקשו ממשרד הבריאות לשקול בחיוב את ההצעה.
במהלך ישיבת קבינט היה ויכוח חריף בין נציגי משרד הבריאות לבין רזבוזוב סביב סוגיית נתב"ג. ראש שירות בריאות פרופ' שרון אלרעי פרייס טענה בדיון כי בין 10 ל-13 אחוז מהחוזרים מחו"ל מאומתים לקורונה. שר התיירות התקומם על הדברים ואמר: "אתם מחשבים חוזר מחו"ל פלוס 10 ימים קדימה כחולה קורונה אם נמצא מאומת. אבל נניח אם אדם חזר לארץ ונדבק אחרי יומיים - למה אתם מחשבים אותו כנדבק בחו"ל? אסור לשכוח שאנחנו מדינה לא נטולת וריאנטים. כל העיסוק בנתב"ג יוצא מפרופורציה, תפסיקו את העליהום הזה".
5 צפייה בגלריה
יואל רזבוזוב בריאיון באולפן
יואל רזבוזוב בריאיון באולפן
"העיסוק בנתב"ג יצא מפרופורציה". רזבוזוב
(צילום: משה מזרחי)
שרים הזהירו בדיון מהאפשרות שמשרד הבריאות ירחיב את רשימת המדינות הכתומות שהחוזרים מהן חייבים בבידוד. הורוביץ אמר שמשרד הבריאות לא פועל משיקולים פסולים. נציג רשות התעופה האזרחית אמר: "זה ימוטט את התעופה הישראלית. החברות שלנו לא יוכלו להתמודד עם דבר כזה". בסופו של דבר, ובניגוד לציפיות, משרד הבריאות לא דרש בדיון להרחיב את רשימת המדינות שמחויבות בבידוד. לצד זאת, נוספו לרשימת המדינות האסורות לטיסה גם בריטניה, טורקיה, גאורגיה וקפריסין.
שרים דיברו בישיבה על חוסר הצדק שמחוסן שחוזר ממדינה כתומה צריך לשבת בבידוד במשך שבוע, בעוד שמחוסן שפוגש מאומת בתוך ישראל לא צריך בידוד. השרה פרקש הכהן העירה בהקשר זה: "חו"ל זה לא רק חופש. יש עובדי היי-טק" . בקבינט הייתה הסכמה שצריך לבחון קיצור של הבידוד מחו"ל בתמורה לעוד בדיקה נוספת.
לבקשתה של השרה פרקש הכהן הציג משרד הבריאות בדיון את הפילוח של החולים הקשים, ממנו עולה שרובם מבוגרים מחוסנים עם מחלות רקע: 18 חולי סכרת, 10 מחלות לב, 17 יתר לחץ דם, 11 אסטמה ומחלות ריאה, 9 מחלות אונקולוגיות, והשאר דיכוי חיסוני, מחלות כליה ואלצהיימר או פרקינסון. מרבית המטופלים שמתקבלים לאשפוז אינם מתקבלים במצב קשה אולם מתדרדרים למצב קשה או קריטי ביממה השנייה או השלישית. פרקש הכהן אמרה לנוכח הפילוח כי "אנו צריכים לחשוב על טיפול דיפרנציאלי ולאפשר למבוגרים לעבוד מהבית, צעד שיגן עליהם".