16 ימים לבחירות לכנסת ה-24 הגיעו הבוקר (ראשון) לאולפן ynet יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר מהליכוד, ומועמדת מפלגת תקווה חדשה שרן השכל. בניגוד לסבבי הבחירות הקודמים, הפעם הקרב המרכזי על קולות המתלבטים הוא דווקא בתוך הימין.
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2021 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet
השכל טענה מצידה כי יו"ר מפלגתה, גדעון סער, הוא היחיד שיכול להביא לשינוי במפה הפוליטית: "אף אחד חוץ ממנו לא יכול להרכיב קואליציה שתחליף את ביבי". ח"כ זוהר טען כי סער יקים ממשלה עם מפלגות השמאל וקרא למצביעים: "אם אתם רוצים שתהיה ממשלת ימין יציבה אנחנו הכתובת".
8 צפייה בגלריה
מיקי זוהר זהר שרן השכל
מיקי זוהר זהר שרן השכל
ישראל תיגרר לבחירות חמישיות? "יש שתי אפשרויות - המשך שלטון נתניהו או בחירות"
(צילום: הדר יואביאן)
8 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ו גדעון סער
בנימין נתניהו ו גדעון סער
חילופי האשמות. "סער ירכיב ממשלה עם השמאל"; "נתניהו הקים ממשלות שמאל פעם אחר פעם"
(צילום: אבי מועלם, יואב דודקביץ)
השכל נשאלה אם זה לא "קצת מגוחך" לדבר על גדעון סער כראש ממשלה כשהוא עומד על 13-10 מנדטים בסקרים והשיבה כי "בסוף אזרחי ישראל צריכים להבין, אם הם לא יצביעו תקווה חדשה יש שתי אפשרויות - המשך שלטונו של ביבי עוד ארבע שנים או בחירות חמישיות. בגלל שאף אחד לא יכול להרכיב קואליציה חלופית לביבי חוץ מסער".
זוהר התייחס לדברים ואמר כי "שרן אומרת שסער הוא היחיד חוץ מנתניהו שיוכל להרכיב ממשלה, והיא באמת אומרת בלב פתוח ובנפש חפצה שהם הולכים להרכיב ממשלה עם השמאל". השכל דחתה אפשרות שמפלגתה תשב בממשלה עם מרצ, לאחר שיו"ר המפלגה ניצן הורוביץ אמר בריאיון בערוץ רשת 13 כי היה מקום להחלטה של בית הדין בהאג לחקור את ישראל על פשעי מלחמה בשטחים לכאורה. הבוקר בריאיון לאולפן ynet הוא סירב לחזור בו וציין כי "הימין גרר את ישראל להאג".

8 צפייה בגלריה
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
"לא מסוגל להקים קואליציה חלופית". השכל על לפיד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
היא אמרה לזוהר שהאשמותיו על ישיבה בממשלה עם מפלגות שמאל הן "בדיחה", מכיוון שבעבר הליכוד הקים ממשלות עם מפלגת העבודה. השכל הזכירה את הממשלה הנוכחית עם כחול לבן וחלקים ממפלגת העבודה. "שוב חוזר הניגון של הליכוד לפני כל בחירות – 'אם ביבי לא ייבחר השמאל ישלוט' – ויום אחרי הבחירות ביבי מקים ממשלות שמאל. פעם אחר פעם".
זוהר דחה את הטענות וציין כי הפעם הליכוד יקים רק ממשלת ימין יציבה. "זאת המטרה שלנו. מי שרוצה להצביע למפלגות אחרות - בין אם זה גדעון, בין אם זה בנט, צריך לקחת בחשבון שלא תהיה פה ממשלת ימין יציבה. כנראה שתהיה פה ממשלה שנשענת כולה על השמאל בראשות יאיר לפיד", אמר.

"נתניהו מנסה לשתף פעולה עם אש"ף ועבאס, אתה לא מתבייש?"

שרן השכל תקפה את זוהר והתייחסה להתקרבות בין הליכוד וראש הממשלה נתניהו ליו"ר רע"מ מנסור עבאס. "אתה לא מתבייש להגיד את זה? ביבי חובר לעבאס כדי לעשות שיתופי פעולה, זו התנועה האיסלאמית, זה ימין מבחינתך?".
היא גם התייחסה לחשיפת ynet ו"ידיעות אחרונות" על הניסיון של הליכוד להשיג תמיכה שקטה מהרשות הפלסטינית. "נתניהו שלח סגן שר לשתף פעולה עם אש"ף כדי לנצח את הבחירות האלה. אל תעבוד על אזרחי ישראל. פעם אחר פעם אתם מבטיחים ומשקרים".
8 צפייה בגלריה
פטין מולא מוחמד אל מדני
פטין מולא מוחמד אל מדני
השכל: "משתפים פעולה עם אש"ף כדי לנצח בבחירות"
(צילום: טל שחר)
8 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
זוהר: "אין לנו עניין להקים קואליצים עם מנסור עבאס"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יו"ר הקואליציה הגיב לדברים וטען: "אין לנו שום עניין לעשות קואליציה עם מנסור עבאס. ההיפך. אנחנו מחפשים לקבל את הקולות שלו. אנחנו פועלים יום יום במגזר הערבי כדי לבקש מאלה שתומכים בו לא לתמוך בו, אלא בנו. אנחנו שמחים וגאים לבקש תמיכה מהמגזר הערבי". השכל כינתה את ניסיון הליכוד "ביזיון" ו"הידרדות אידיאולוגית של המפלגה".
זוהר סירב להתחייב שלא לחבור לאף גורם "שאינו ימני מובהק", כדי להמשיך בשלטון, אך הבהיר: "אנחנו נעשה כל מה שניתן כדי להקים רק ממשלת ימין". השכל עקצה: "זה גם מה שנתניהו הבטיח בבחירות הקודמות". לאחר מכן הגיב יו"ר הקואליציה והדגיש: "אנחנו לא פוסלים אף אחד. כל מי שמוכן להגיע לקווי היסוד של הליכוד ושל הימין שאנחנו מאמינים בהם, הוא מוזמן לממשלה".
הוא התייחס לפסילת נתניהו על ידי תקווה חדשה ואמר: "גדעון סער גדל בליכוד והוא צמח בליכוד והוא פוסל היום את הליכוד. איך אפשר להסביר דבר כזה?". השכל ציינה: "אנחנו לא פוסלים את הליכוד, אבל לא נשב תחת ביבי".
8 צפייה בגלריה
חתימה על ממשלת אחדות
חתימה על ממשלת אחדות
זוהר דחה אפשרות לרוטציה: "זו הייתה שגיאה פטאלית". החתימה על ממשלת האחדות לפני כמעט שנה
זוהר שוב חזר על המסר והבהיר כי "אנחנו נרכיב ממשלה בהנהגת נתניהו". לדבריו, "מה שהציבור צריך לדעת זה שהאלטרטניבה שלו זה ממשלה לא יציבה עם יאיר לפיד כראש הממשלה. אין אופציות אחרות". הוא שלל אפשרות לממשלה ברוטציה עם סער או יו"ר ימינה נפתלי בנט. "זו הייתה שגיאה פטאלית ואנחנו לא נחזור על זה שוב, אבל ממשלת ימין בהנהגת נתניהו זה משהו שאפשר לעשות".
השכל רמזה שבתקווה חדשה פוסלים גם את מפלגת הציונות הדתית של ח"כ בצלאל סמוטריץ' ויו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר. "אנחנו לעומת נתניהו לא זקוקים לאנשים קיצוניים כדי להקים קואליציה של 61", אמרה.
8 צפייה בגלריה
סמוטריץ' ובן גביר חתמו על הסכם לריצה משותפת בבחירות
סמוטריץ' ובן גביר חתמו על הסכם לריצה משותפת בבחירות
סער פוסל את סמוטריץ' ובן גביר? "לא זקוקים לאנשים קיצוניים"
- אתם מוכנים לוותר על רוטציה ולתת את ההובלה לנפתלי בנט? "השאלה היא מי מקבל את מירב הממליצים, מי שיהיה ראש ממשלה יהיה זה שמשיג את מירב הממליצים. אנחנו נמליץ על גדעון סער כראש הממשלה הבאה של מדינת ישראל. הוא לא סתם יצא למאבק הזה. אנחנו לא נמליץ על אנשים שאתם יכולים להציג אולי כאלטרנטיבה שלא מסוגלים להרכיב קואליציה חלופית. לבנט אין יותר מ-20 ממליצים אולי".
- הקמת ממשל בתמיכת המשותפת, זה דבר שמקובל עליכם? "בשום פנים ואופן. אנחנו לא ניתמך ולא נשב ביחד עם הרשימה האנטי ציונית, בניגוד לביבי שמסתמך על מנסור עבאס ושלח את פטין מולא לאש"ף כדי לעזור לו בבחירות".
זוהר השיב: "אם נבחר ציבור, פוליטיקאי, לא מבין את מצבו הפוליטי ולא יודע מה האירוע הפוליטי שיש לפניו יהיה לו נורא קשה להצליח. אני שומע כרגע מדבריה של חברתי שרן שהם פשוט לא מודעים למצבם. אני לעומתה יודע שעדיין אין לנו את ה-61 שאנחנו צריכים כדי לנצח. אנחנו יודעים שבשביל להקים ממשלה בהנהגת הליכוד, ובהנהגת נתניהו אנחנו צריכים עכשיו לקרוא לציבור, זה שיושב בבית, שיבוא ויצביע".
8 צפייה בגלריה
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
הליכוד לא ייתן לו רוטציה, בתקווה חדשה טוענים שיהיו לו "אולי 20 ממליצים". בנט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
- אולי יש לזה סיבה. אנשים אומרים 'חלאס' "יש מספרים מהבחירות הקודמות של 1.35 מיליון איש שהצביעו לנו. אנחנו יכולים לחזור על הישג הזה. ואנחנו יכולים לעשות את זה אם נשכנע את אותם אנשים שהיום לא מתכוונים לבוא להצביע, שהם קצת מיואשים בגלל הקורונה, שהם קצת כועסים על כל מיני דברים. כמו שנתניהו פתר את המשבר הבריאותי בכך שהביא את מיליוני החיסונים, הוא יפתוק את המשבר הכלכלי בגלל הניסיון והיכולת שלו".
- הקמפיין שלכם לא מתרומם "יזמתי ושכנעתי את רה"מ להוסיף תקציב לשטח, הוא הוסיף מיליון שקל לקמפיין הליכוד בשטח. הוא הולך לעשות 30 כנסים, הולך להסתובב בערים, להעיר את השטח, משום שאם הוא יעיר את השטח והליכודניקים יבואו להציע אנחנו נשיג 61 ויותר".
- יאיר לפיד הוא לא לגיטימי? "לדעתי הוא יהיה ראש ממשלה כושל כפי שהוא שר אוצר כושל. זה לא פשע להרכיב איתו ממשלה, אבל זאת טעות חמורה לעתידה של מדינת ישראל. זה לא עניין של לגיטימיות. פוסלים אותנו, אבל אנחנו לא פוסלים אף אחד שירצה לבוא לקווי היסוד של הליכוד".
השכל הבהירה שוב, על אף הביקורת של זוהר: "אנחנו לא נשב תחת ממשלה של נתניהו, אנחנו ראינו מבפנים את הנזקים האדירים שהוא מייצר למדינת ישראל, איך הוא שם את הנושאים האישיים הפוליטיים לפני טובת מדינת ישראל. קל למיקי לבוא ולהגיד עכשיו 'כן נתניהו מול לפיד'. למה? כי קל לכם להציב מולכם את יאיר לפיד כשאתם יודעים שהוא לא מסוגל להרכיב קואליציה חלופית לנתניהו".
זוהר אמר: "הבחירות האלה יוכרעו על אחוזי הצבעה. אם יהיו אחוזי הצבעה גבוהים בימין, אני אומר לכם, יהיו לנו הרבה יותר מ-61 מנדטים. אם לא, אז כנראה שאנחנו באמת עלולים להיגרר וצריך לומר את זה או לבחירות חמישיות, או לראשות ממשלה מטעמו של יאיר לפיד. לסער אין סיכוי להקים ממשלה".