פחות מיממה אחרי שיגור הרקטה מלבנון לעבר שטח ישראל והתגובה הארטילרית, צה"ל חשף בצהריים (שני) ציר הברחת סמים ואמצעי לחימה באישורו ובחסותו של חיזבאללה בדרום לבנון, בניסיון להביך את ארגון הטרור השיעי, בין השאר בעקבות האיסור באיסלאם על מגע עם סמים.
5 צפייה בגלריה
חשיפה: שיטת הברחות סמים ואמל״ח בחסות חיזבאללה על גבול לבנון הפועלת מביתו של חאתם שית מכפר כילא
חשיפה: שיטת הברחות סמים ואמל״ח בחסות חיזבאללה על גבול לבנון הפועלת מביתו של חאתם שית מכפר כילא
החשיפה של צה"ל: למעלה חאג' חליל חרב, מתחת חאתם שית. משמאל: ביתו של שית
(מתוך טוויטר דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
אחד המקומות שנפגעו מהירי הארטילרי של צה"ל סמוך לכפר נאקורה בלבנון
אחד המקומות שנפגעו מהירי הארטילרי של צה"ל סמוך לכפר נאקורה בלבנון
תיעוד שפורסם בלבנון: כך נראה אחד היעדים שתקף צה"ל בתגובה לרקטה
ברשת ההברחה, שאחראית להעביר סמים ואמצעי לחימה לשטח ישראל מהכפר כילא שליד הגבול עם ישראל, פעלו חאתם שית, לבנוני-שיעי המוכר כסוחר סמים בדרום לבנון, ויחד עימו חסן סרעיני, המכונה אבו מוחמד. סרעיני, סייען של בכיר חיזבאללה חאג' חליל חרב ששמו נחשף על ידי צה"ל בקיץ שעבר, נחשב למי שמוביל מטעמו את כל ההברחות בגבול לבנון.
דובר צה"ל בערבית, סגן אלוף אביחי אדרעי, חשף כי סרעיני עמד בקשר עם שית, שביתו ממוקם ליד חומת הגבול עם ישראל – נהג לזרוק את אמצעי הלחימה והסמים מביתו לשטח ישראל, וכך העבירם למבריחים ישראלים בשטח ישראל. שית נוהג לתצפת ממרפסת ביתו על שטח ישראל בשגרה ובמהלך ניסיונות הברחה, ואוסף מודיעין ואת דפוסי הפעולה של כוחות צה"ל באזור.
5 צפייה בגלריה
חאג' חליל חרב
חאג' חליל חרב
עד 5 מיליון דולר על ראשו. חאג' חליל חרב בעלון של הממשל האמריקני
לאחר מכן, הוא יוצר קשר עם מבריחים ישראלים באמצעות אפליקציות שונות ובהן טלגרם, מתאם איתם מועד לביצוע ההברחה, ומשתמש בבלדרים שונים שמגיעים לנקודה סמוכה לגבול וזורקים את חבילות הסמים והאמל"ח מעבר לחומה, בזמן שהוא מתצפת מביתו ומכווין את המבריח הישראלי שנמצא בדרכו אל המקום.
חאג' חליל חרב, בכיר חיזבאללה, עוסק בהברחות סמים ואמצעי לחימה בגבול לבנון בימים אלה. בשנות ה-90', עוד לפני פעילותו בתחום הסמים והאמל"ח, הוא הקים את היחידה האחראית להפעלת חוליות פיגועים בישראל. בשנים האחרונות הוא עמד בראש יחידה שסייעה לממן את החות'ים בתימן. חרב, בן 62, נחשב כבר שנים רבות לאחד המנהיגים הבולטים בחיזבאללה. הוא שימש כיועץ ביטחוני של מזכ"ל הארגון חסן נסראללה ופיקד על יחידות משמעותיות בארגון, בהן יחידות מיוחדות.
5 צפייה בגלריה
הנשקים שנתפסו
הנשקים שנתפסו
נשק מלבנון שהוברח לישראל.
(צילום: דוברות המשטרה)

לפני שמונה שנים הציבה ארצות הברית את חרב ברשימת פעילי הטרור שעליהם מוטלות סנקציות, וב-2018 אף הוצב פרס של 5 מיליון דולר למי שיביא מידע שיוביל ללכידתו. לפי האמריקנים, בין 1988 ל-1992 שימש חרב כסגן מפקד חזית המרכז של חיזבאללה בדרום לבנון, ומ-1992 ל-1994 שימש כמפקד אותו אזור. משנת 2000 שימש כאחראי על פעולות חיזבאללה בישראל, ירדן, קפריסין וטורקיה.
ביולי האחרון סיכלו צה"ל והמשטרה הברחת אמל"ח ענקית של 43 אקדחים בשווי מוערך של כ-2.7 מיליון שקל. החשודים שניסו להבריח את הנשק זוהו על ידי תצפיות צה"ל - שהקפיצו את הכוחות שמנעו את ההברחה. בצה"ל אמרו שייתכן שלניסיון ההברחה סייע חיזבאללה. בעבר, אמצעי לחימה אשר הועברו משטח לבנון לשטח ישראל שימשו גם לפעילות טרור בתוך שטח מדינת ישראל, בין השאר גם של חיזבאללה. בחודש שעבר סיכלה המשטרה הברחת ענק נוספת, הגדולה ביותר בגבול לבנון אי פעם: שלושה תושבי טובא זנגריה נעצרו כשברשותם 61 כלי נשק וחצי ק"ג סמים, שהשווי שלהם מוערך בשלושה מיליון שקל וחצי.
ליעד אוסמו השתתף בהכנת הכתבה