רקטה שוגרה הלילה (בין ראשון לשני) משטח לבנון לישראל והתפוצצה בשטח פתוח ליד שלומי, סמוך לקיבוץ מצובה שבגליל המערבי. תושבים באזור היישוב שליד הגבול דיווחו על פיצוצים עזים שנשמעו, מבלי שהופעלה אזעקה. דובר צה"ל אישר זמן קצר לאחר מכן כי "זוהה שיגור אחד משטח לבנון לשטח ישראל שנפל בשטח פתוח". בצה"ל ציינו כי "בהתאם למדיניות פיקוד העורף, לא הופעלה התרעה במרחב". בהודעה לתושבים נמסר על המשך "שגרה מלאה בעורף".
כעבור כשעתיים החל צה"ל בתקיפה של מטרות במרחב הירי בדרום לבנון, באמצעות כוחות ארטילריים, בתגובה לשיגור לשטח ישראל. נציין כי בימים האחרונים נערכו בצמרת הביטחונית לתרחיש של ירי רקטי מפעילים פרו-פלסטינים בדרום לבנון לעבר הגליל, כ"אקט סמלי" של הזדהות עם האירועים במסגד אל-אקצא.

4 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל לעבר לבנון. נורו עשרות פגזים
תקיפת צה"ל לעבר לבנון. נורו עשרות פגזים
תקיפת צה"ל לעבר מרחב הירי בלבנון. נורו עשרות פגזים
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
אזעקה בצפון: לפחות שש רקטות שוגרו לישראל, כולן התפוצצו בשטח לבנון
אזעקה בצפון: לפחות שש רקטות שוגרו לישראל, כולן התפוצצו בשטח לבנון
ירי מלבנון במאי אשתקד, אז הרקטות התפוצצו בשטח לבנון
4 צפייה בגלריה
שריפה בשטח ישראל בעקבות הרקטות מלבנון
שריפה בשטח ישראל בעקבות הרקטות מלבנון
שריפה בשטח ישראל בעקבות ירי רקטי מלבנון. ארכיון
העיתון "אל-אחבאר" המקורב לחיזבאללה דיווח כי "לפני זמן קצר נורתה רקטה לעבר ישראל משטח שבין הכפרים אל-קלילה ואל-מעליה, דרומית לעיר צור בדרום לבנון". כלי תקשורת נוספים בלבנון דיווחו על ירי הרקטה, ואחרים טענו כי נורו שתי רקטות לשטח ישראל.
התושבים בקיבוצי הגליל המערבי ששוחחו עם ynet אמרו שלא קיבלו הנחיות חריגות וחלקם כלל לא הספיקו להגיע למרחב המוגן, מאחר ולא התקבלה התרעה. "כרגע מנסים להישאר רגועים. גם בקבוצות של ביטחון הקיבוץ אין הודעות חריגות", אמר אחד מתושבי חניתה. ראש מועצת שלומי, גבי נעמן, פנה לתושבים הלילה ואמר כי "על פי צה"ל נכון לרגע זה אנו בשגרה. המועצה בכוננות כל הלילה וממתינים לכל הוראה או התפתחות".
השיגור האחרון מלבנון אירע ב-6 באוגוסט 2021, אז נורו 19 רקטות מדרום לבנון לאזור גזרת הר דב הסמוך לגבולות עם לבנון וסוריה. מערכת כיפת ברזל יירטה את מרבית הרקטות, וכמה מהן נפלו בשטחים פתוחים במרחב מבלי לגרום לנפגעים או לנזק. צה"ל הגיב בירי פגזים לעבר מקורות שיגור הרקטות.
יומיים קודם לכן שוגרו שלוש רקטות מלבנון - שתיים מהן נפלו בשטח ישראל ואחת בשטח לבנון. כתוצאה מאחת הנפילות פרצה שריפה באזור קריית שמונה, ותושבים בגליל שמעו את הדי הפיצוצים. ארבעה בני אדם לקו בחרדה. צה"ל תקף בתגובה עם יותר מ-100 פגזים ארטילריים לאזור שממנו שוגרו הרקטות - ואז חיל האוויר תקף לראשונה זה שנים בדרום לבנון.
לשיגורים אלה קדמו שלושה אירועי ירי מדרום לבנון במהלך מבצע "שומר החומות" ואירוע נוסף ביולי 2021, אז נורו מלבנון שתי רקטות לאזור הצפון.

הסניף הלבנוני של חמאס

בדצמבר האחרון נחשף ב-ynet כיצד הקים בחשאי ארגון הטרור חמאס שלוחה לזרוע הצבאית שלו בלבנון, שנועדה לייצר לישראל חזית נוספת, במקרה של עימות צבאי מול עזה. טבילת האש של הכוחות נערכה במבצע שומר החומות, במהלכו ירו אנשי השלוחה בלבנון רקטות לעבר הצפון.
ההחלטה על הקמת השלוחה הצפונית נפלה בשנת 2014, בעקבות מבצע צוק איתן, שבו מצאה את עצמה הנהגת חמאס בעזה כשהיא בודדה במערכה מול ישראל, ללא סיוע צבאי מבחוץ. כך נסללה הדרך להקמת כוח צבאי על אדמת לבנון שיהיה חלק אינטגרלי מהארגון וכפוף לו. כפרויקטור של המהלך, מי שפיקד והכווין את הקמת השלוחה, מונה סגן מנהיג חמאס, סאלח אל-עארורי, המדלג בין קטאר, טורקיה ולבנון.
4 צפייה בגלריה
מצעד צבאי בעזה
מצעד צבאי בעזה
חמושי חמאס בעזה. ארכיון
(צילום: AFP)
ארגון חיזבאללה מודע כמובן לפעילותה של שלוחת הזרוע הצבאית של חמאס בלבנון וגם העניק אור ירוק להקמתה. אבל מבחינת יחסי הכוחות בין הארגונים יש לחיזבאללה היכולת להטיל וטו על השלוחה במידה שהוא לא מאשר ירי שלה משטח לבנון. בישראל לא ייחסו תחילה משמעות יתירה לכוח החדש. עם זאת, בעקבות ירי הרקטות שביצעו אנשיו במהלך המבצע האחרון ברצועה החלה מערכת הביטחון לעקוב ביתר תשומת לב אחר פעילותו.
החשש העיקרי כיום הוא מירי של כמות רקטות גדולה של השלוחה הצפונית במהלך הסלמה צבאית בעזה, שיחייב תגובה ישראלית חזקה בלבנון ועלול לגרור גם את חיזבאללה לזירה. התרחיש הגרוע ביותר כולל פתיחת מערכה נוספת בזירה הצפונית, שישראל וחיזבאללה לא היו מעוניינות בה כלל. החשש הפך לריאלי אחרי שחמאס ירה שתי רקטות מלבנון ביולי, שאחת מהן יורטה בידי כיפת ברזל והשנייה נפלה בים ‑ למרות שחיזבאללה לא אישר את הירי ולא עודכן על אודותיו.
השתתפו בהכנת הכתבה: אליאור לוי