3 צפייה בגלריה
מחסנים בני נוער בחולון
מחסנים בני נוער בחולון
"אין הבדל בין ילד בן 9 לבן 12". הנושא יעלה הערב לדיון
(צילום: AFP)
הצוות לטיפול במגפות (צט"מ) של משרד הבריאות ידון הערב (ראשון) בחיסון ילדים מתחת לגיל 12, בהתאם לניסוי של חברת פייזר שעורכת גם כן ניסוי בחיסון בבני חצי שנה עד גיל 12. כך נודע ל-ynet. עם זאת, יש להבהיר כי בשלב זה הדיון יתמקד בילדים בקבוצות סיכון בלבד או כאלה שמתגוררים עם מדוכאי חיסון ובהם מושתלי איברים.
הנושא עלה בעבר בדיוני הצט"מ אך באופן שולי ונדחה על הסף, והדיון הערב צפוי להתמקד בנושא בהרחבה. בחודש מרץ הודיעה פייזר כי היא צופה שחיסון אוכלוסייה זו יתאפשר בחודשים הראשונים של שנת 2022.

אתמול היה היום האחרון לחיסון במנה ראשונה ברחבי הארץ, בשל תוקפם של החיסונים שעתיד לפוג בסוף החודש. "עד עכשיו חוסנו כ-30% מבני ה-12 עד 15", מסביר אחד מחברי הצט"מ. "אנחנו צריכים לחסן יותר בקבוצת הגילאים הזו. בשביל להשיג חסינות עדר עכשיו, עם זה שנגיף הדלתא הרבה יותר מדבק, צריך לחסן עוד. לגבי חיסון של בני 12 ומטה, אין עדיין שום מידע על זה ומרבית המומחים לא כל כך בעד לעשות זאת", אמר. עם זאת הוא ציין: "אני לא חושב שיש הבדל בין ילד בן 10 או 9 לעומת בן 12".
"זה יכול לעזור בפתיחת שנת הלימודים עם חסינות יותר גבוהה. יש הרבה משפחות שבאות בבקשה לחסן את הילדים שלהם עם כל מיני מחלות רקע, ילדים בסיכון וכל מיני מצבים שהם מסובכים. ברור שלא מדובר על חיסון גורף בשלב זה, אלא רק במצבים מסוימים. אני מדבר על ילדים שכן עלולה להיות להם מחלה קשה ובהם ילדים עם מחלות רקע או כאלו שיש להם בני משפחה שחולים במצב קשה. מדובר על מהלך נקודתי לילדים בסכנה או לילדים שמהווים סכנה עבור אחרים".
3 צפייה בגלריה
בית הספר ענבלים
בית הספר ענבלים
טיעון שיעלה בדיון? "יכול לעזור בפתיחת שנת הלימודים"
(צילום: יריב כץ)
3 צפייה בגלריה
חיסוני קורונה בתל אביב
חיסוני קורונה בתל אביב
החיסון אושר במקרים חריגים תחילה גם בנערים מתחת לגיל 16
(צילום: AFP)
"כרופא אנחנו מאוד סקרנים לדעת מה יוחלט בנושא", אומר חבר בצט"מ, "איגוד רופאי הילדים לא המליץ עד כה לחסן ילדים מתחת לגיל 12 כל עוד אין את ההרשאה או ההמלצות של ארגון הבריאות העולמי על הכללת אוכלוסייה מתחת לגיל 12. העמדה הייתה מאוד ברורה עד כה ואנחנו ממתינים לנתונים שיאפשרו את השינוי של הגישה הזו".
הוא ציין כי העברת הנגיף היום מערבת כיום את הבלתי מחוסנים ובהם כמובן גם ילדים, וטוען כי הדרך להתמודד עם העניין היא חיסון אוכלוסיה זו.
"לפני שהחיסון אושר לנערים מתחת לגיל 16, אושר במקרים חריגים לחסן אותם לפני שהתקבלו תוצאות הדיווח של פייזר", מסביר ד"ר אורן קובילר, וירולוג מבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב וחבר עמותת 'מדעת'. "לפני שהתפרסמו התוצאות היה ברור שאין תופעות לוואי חריגות שנראו לעין. לכן הוחלט שהסיכוי שזה לא יהיה יעיל הוא לא גבוה והרווח צפוי לעלות על הסיכון. אני מניח שמדובר על אותו רעיון כאן ובעיני הוא הגיוני לחלוטין, בילדים שהם באמת בעייתיים, אין סיבה שלא לחסן אותם. הסיכוי שיש הבדל משמעותי בין ילד בן 10 ל-12 הוא לא גבוה ולכן אני חושב שזה רעיון טוב", אמר.
עד כה חוסנו ילדים מתחת לגיל 12 במקרים חריגים בלבד. פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן מסביר: "אני חושב שמאחר ורוב הילדים שנפטרו וחלו בקורונה הם מקבוצות סיכון, צריך לבדוק כמו שמשרד הבריאות עשה מקרה אחר מקרה ולחשוב האם זה מתאים לחסן או לא". לדבריו, "אצלם מאזן הסיכון ורווח שונה מילדים רגילים ולקורונה יש השלכות מאוד חמורות על ילדים כאלו. יכול להיות שצריך להתאים את גודל המנה אבל את זה אי אפשר לעשות בלי לבדוק. באופן כללי, צריך לשקול את זה".