בני נוער רבים הגיעו היום (שבת) אל מוקדי החיסון ברחבי הארץ - כדי להספיק ולקבל את מנת החיסון הראשונה נגד נגיף הקורונה. "רוב החברים שלי גם התחסנו ביומיים האלה, עכשיו כולם מחוסנים", סיפרה קשת ביטון מנשר - שהתחסנה בניידת חיסונים שהופעלה היום במיוחד בחוף דדו בחיפה על יד קופת חולים מכבי.
היום הוא היום האחרון שבו ניתן נכון לעכשיו לקבל את מנת החיסון הראשונה. הסיבה לכך היא תוקפם של החיסונים, שיפוג בסוף חודש יולי ולא מאפשר לבני נוער שלא יקבלו מנת חיסון ראשונה עוד היום לקבל את המנה השנייה - שצריכה להינתן 21 ימים לאחר הראשונה.
8 צפייה בגלריה
מתחסנים
מתחסנים
"רוב החברים התחסנו ביומיים האלה". נער מתחסן בניידת בחוף בחיפה
(צילום: עידו ארז)
8 צפייה בגלריה
מתחסנים
מתחסנים
"רוצים לטייל, לא להיות נעולים כל היום". ניידת חיסונים בחוף דדו בחיפה
(צילום: עידו ארז)
8 צפייה בגלריה
מתחסנים
מתחסנים
מתחסנים בחיפה
(צילום: עידו ארז)
"הייתה לי התלבטות בגלל כל מיני סיפורים שאנשים מפרסמים, אבל אני לא מאמינה לכל השטויות האלו", הוסיפה שירן פרץ מחיפה. "בסופו של דבר עדיף להתחסן, אנחנו רוצים לחיות ולטייל, ולא להיות נעולים כל היום".
בסניף קופת חולים מכבי בכפר סבא לא הייתה התקהלות רבה, למרות שמדובר ביום האחרון לקבלת המנה הראשונה. "לקח לי זמן להחליט אם אני רוצה להתחסן כי עדיין התופעות של החיסון לא ידועות לנו, לא ידוע לנו כמה זה משפיע בעתיד כי החיסון חדש מאוד", ציינה לי-ים בכר (15) מרעננה. "נכון שהמבוגרים עברו אותו, אבל אצל מבוגרים ההשפעות יכולות להיות שונות. אבל מה ששכנע אותי בסוף זו הקורונה עצמה. זו מחלה נורא קשה, שאם אני אידבק בה אני לא יכולה לדעת מה יקרה לי". אמה של לי-ים, שפי, הוסיפה: "היה צריך לשכנע אותה, ועובדה שהגענו ביום האחרון".
בקופת חולים כללית אמרו היום כי בעקבות ביקוש רב ביום האחרון למתן המנה הראשונה הוארכו שעות הפעילות של מתחם החיסונים של הקופה בראשון לציון. גם במתחמים של כללית בכפר סבא, אשקלון ובאר שבע ניתן להתחסן עד לשעות הערב המאוחרות.
ספי רויטבלט סובול, מנהלת חמ"ל חיסוני קורונה בכללית, אמרה כי עד עתה התחסנו בקופה בסך הכול 81,000 בני נוער בני 12 עד 15. "היום הוא המועד האחרון לקבלת מנת חיסון ראשונה. נותרו עוד מספר שעות שבהם ניתן עדיין להגיע ולהתחסן במתחמי כללית שפתוחים. בהתאם להנחיות משרד הבריאות ממחר נחסן למנה שנייה ומחלימים - וזאת עד לקבלת הנחיות חדשות ממשרד הבריאות. לנוכח התחלואה העולה שבה ומזכירה לשמור על הכללים: עטיית מסכה בחללים סגורים, הקפדה על בידוד ושמירה על כללי ההיגיינה".
8 צפייה בגלריה
מתחסנים
מתחסנים
"היה צריך לשכנע". מתחסנים גם בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי )
8 צפייה בגלריה
מתחסנים
מתחסנים
(צילום: מוטי קמחי )
8 צפייה בגלריה
מתחסנים
מתחסנים
(צילום: מוטי קמחי )
טל רוזנברג, בת 14 וחצי מכפר סבא, סיפרה: "כל החברים שלי כבר התחסנו ורציתי להיות חלק מהטרנד. לא ידעתי שזה היום האחרון, ואנחנו רוצים גם לטוס לחו"ל אז צריך להתחסן. אני לא מתנגדת לחיסון, אני פשוט מפחדת מחיסונים באופן כללי, וגם אמרו שיש איזו דלקת בשריר הלב או משהו כזה אז גם פחדתי. חיכיתי לראות את האחרים שמתחסנים קודם כל ואז להחליט אם אני מתחסנת או לא".
גם שירה ולדמן, בת 15 וחצי מכפר סבא, סיפרה כי היא האחרונה מבין חבריה שהגיעה להתחסן. "לא היינו נגד, כן היו חששות כי אף אחד לא באמת יודע מה ההשלכות של זה. אבל הבנתי שצריך וחשוב למגר את זה", הוסיפה אמה עינב ולדמן.
גם עידו צין ממושב אביחיל, שקיבל את הזריקה הראשונה במתחם של מכבי בנתניה, אמר כי חשש לפני כן. "התלבטתי כי פחדתי שזה כואב או בגלל תופעות לוואי, אבל בכל זאת באתי", סיפר. למרות החשש הזה הוא הגיע להתחסן, וציין כי רבים מחבריו בני ה-12 כבר התחסנו. הוא הוסיף כי הוא מעוניין בקבלת תו ירוק כדי שיוכל "להסתובב במקומות", אף שהתווים הללו בוטלו כבר, אם כי בממשלה בוחנים כעת את החזרתם בעקבות העלייה המחודשת בתחלואה.
8 צפייה בגלריה
מתחסנים
מתחסנים
מכינים את הזריקה במתחם בתל אביב. מתי יחודש המלאי?
(צילום: מוטי קמחי )
8 צפייה בגלריה
מתחסנים
מתחסנים
(צילום: מוטי קמחי )
הגר מאבן יהודה אמרה: "אתמול שמעתי בחדשות שהיום זה היום האחרון להתחסן, מכיוון שהחלמתי לא נשארו לי הרבה ברירות ובאתי לעשות רק מנה אחת". סיגלית, שמתגוררת בנתניה, נשאלה מדוע הסכימה לקבל את המנה הראשונה, והשיבה: "הווריאנט ההודי הביא אותי להתחסן".
כבר לפני שבוע וחצי קרא ראש הממשלה נפתלי בנט לבני הנוער להתחסן, ואמר כי סוף השבוע הזה הוא התאריך האחרון שבו אפשר יהיה לקבל את מנת החיסון הראשונה. "התוקף של החיסונים עומד לפוג בקרוב, יש חלון קצר של 11 ימים ואנחנו במרוץ נגד הזמן", אמר בסרטון שפרסם.

המלאי יחודש בקרוב? הסכם עם דרום קוריאה

משרד הבריאות קרא אתמול למי שעדיין לא הספיק לעשות זאת להגיע היום למוקדי החיסונים הרבים של קופות החולים שהופעלו ברחבי הארץ. גם בשבת שעברה הופעלו מוקדים רבים כדי לאפשר לבני הנוער להתחסן.

למרות שמדובר ביום האחרון להתחסן בשלב זה, נתוני משרד הבריאות מצביעים על כך שבני נוער רבים לא התחסנו אף שיכלו לעשות זאת. לפי הנתונים, נכון ליום שישי התחסנו כ-20 אלף בני 12, ו-9,000 מהם החלימו מקורונה. מדובר ב-20% מכלל בני ה-12, כך שנותרו 69 אלף מהם שאינם מחוסנים. בגילאי 15-13 חוסנו 143 אלף בני נוער, ו-44 אלף החלימו. 283 אלף עדיין לא חוסנו בקבוצת גילאים זו.
עד כה התחסנו 29% מבני הנוער בגילאי 15-12, ו-11% נוספים החלימו מקורונה. ל-14% מבני הנוער בלבד יש תו ירוק, אך המספר צפוי להשתנות כלפי מעלה מאחר שרוב בני הנוער שהתחסנו ממתינים לקבלת החיסון השני.
התוקף של החיסונים, שעומד לפוג, הוביל את ישראל לחתום על הסכם להחלפת חיסונים עם דרום קוריאה. לפי ההסכם ישראל תעביר באופן מיידי כ-700 אלף מנות חיסון של חברת פייזר לדרום קוריאה לטובת חיסון אזרחיה עד סוף יולי. בתמורה, תחזיר דרום קוריאה את אותה כמות של חיסונים לישראל מהזמנה עתידית שלה בחודשים ספטמבר ואוקטובר.

בתוך כך, חברת פייזר מפתחת חיסון נוסף נגד נגיף קורונה - שלישי במספר - שאמור להיות מותאם יותר גם נגד זן הדלתא, בצל החשש מהירידה ביעילות החיסון שנחשפה ב-ynet. החברה הודיעה בלילה שבין חמישי לשישי שבחודש הבא תפנה למינהל התרופות והמזון של ארה"ב (FDA) בבקשה לקבל אישור חירום לחיסון, שיוכל להעלות באופן דרמטי את רמת הנוגדנים בגוף אם הוא ניתן בתוך 12 חודשים ממתן המנה השנייה של החיסון. ההודעה הובילה למחלוקת בקרב מומחים על הצורך במנה שלישית של החיסון.
בפייזר אמרו שאף שהם מאמינים שלמתן מנת חיסון נוספת מהחיסונים שכבר אושרו יש את האפשרות לייצר את הרמות הגבוהות ביותר של הגנה נגד כל הווריאנטים המוכרים עד כה, כולל וריאנט הדלתא, הם מעדיפים להישאר ערניים ולפתח גרסה מעודכנת יותר של החיסון.
"כפי שאנחנו רואים בהוכחה מהעולם שפורסמה על-ידי משרד הבריאות הישראלי, יעילות החיסון ירדה שישה חודשים אחרי החיסון, בדיוק בזמן שבו וריאנט הדלתא הופך דומיננטי במדינה", מסרה חברת פייזר. "הממצאים הללו מתכתבים עם הניתוח הנוכחי של השלב השלישי של המחקר (פאזה 3), וזו הסיבה שאמרנו, ואנחנו ממשיכים להאמין, שבהתבסס על המידע שיש לנו כרגע – יהיה צורך במנה שלישית בתוך שישה עד 12 חודשים אחרי חיסון מלא".