נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן יחל אחר הצהריים (רביעי) את ביקורו המדיני בישראל, ואחרי טקס קבלת הפנים וביקור בתערוכת מערכות ההגנה האווירית הוא יבקר במוזיאון יד ושם בירושלים, שם יפגוש שתי ניצולות שואה - רינה קווינט וגיטה (ג'יזל) סיקוביץ - שמתרגשות מאוד מהמעמד. צפו בריאיון עם גיטה.

ביקור הנשיא - כתבות נוספות

"אני מאוד מתרגשת וקצת מפחדת מהפגישה", סיפרה ניצולת השואה רינה קווינט (86), שהייתה בת 10 כשהגיעה ארה"ב אחרי המלחמה. "לא היה לי בית עד אז, ובארה"ב היה לי בית נפלא ומשפחה נפלאה שאימצה אותי, כי כולם במשפחה שלי נרצחו. יש לי הרבה מזל שבחרו בי לפגוש את הנשיא, זו סגירת מעגל. כשהגעתי לארה"ב הייתי ילדה מפוחדת שלא ידעה לקרוא ולכתוב ושלא חיה חיים נורמליים, והיום אני פוגשת את האדם הכי חשוב בעולם, זה די מדהים".
5 צפייה בגלריה
רינה
רינה
רינה קווינט וגיטה (ג'יזל) סיקוביץ
(צילום: אתר יד ושם)

5 צפייה בגלריה
 ביידן מחויך לפני המראתו לישראל, לפנות בוקר
 ביידן מחויך לפני המראתו לישראל, לפנות בוקר
ביידן מחויך לפני המראתו לישראל, לפנות בוקר
(צילום: AFP)
רינה נולדה בדצמבר 1935 בשם פריידה "פריידל" ליכטנשטיין בעיר פיוטרקוב טריבונלסקי שבפולין. היא הייתה בת שלוש כשהנאצים כבשו את עיר הולדתה. אמה ושני אחיה הגדולים נרצחו באוקטובר 1942, כשיהודי העיר נשלחו להשמדה בטרבלינקה. רינה, שטרם מלאו לה שבע, גורשה עם אביה למחנות עבודה, שם התחזתה לילד על מנת לשרוד. אביה נספה ורינה נותרה לבדה, ולבסוף הגיעה למחנה ברגן בלזן. היא אומצה על ידי כמה נשים במחנות השונים שבהם עברה, אך כל הנשים שאימצו אותה נספו בזו אחר זו.
בתום המלחמה הגיעה רינה לשבדיה, שם אומצה על ידי ניצולת שואה שנפטרה לאחר כמה חודשים. ב-1946 היגרה רינה לארה"ב עם אם מאמצת, ניצולת שואה, שנפטרה אף היא לאחר שלושה חודשים כתוצאה ממצבה הפיזי הירוד בתום המלחמה. לאחר מכן אומצה רינה על ידי זוג יהודים ללא ילדים.
5 צפייה בגלריה
רינה
רינה
"אני פוגשת את האדם הכי חשוב בעולם, זה מדהים". רינה קווינט
(צילום: אתר יד ושם)
ב-1984 עלו רינה ובעלה לישראל עם ארבעת ילדיהם. היא מתנדבת כבר יותר מ-30 שנה ביד ושם ומדריכה שם קבוצות מכל העולם במוזיאון לתולדות השואה. "שרדתי בנס, כיוון שאנשים עזרו לי", היא סיפרה. "יש לי סיכוי להעשיר את חייהם של אנשים אחרים. בכל יום אני מקבלת הזדמנות לעזור לאנשים לחיות חיים יהודיים מלאים. העובדה ששרדתי היא זכות גדולה, אך יש בצידה גם אחריות גדולה. אני חוששת שהשואה תהיה בעתיד רק פיסת היסטוריה, לכן חשוב שסיפור השואה יסופר מהזווית האישית כי למסְפרים בלבד אין משמעות".
גם ניצולת השואה גיטה (ג'יזל) סיקוביץ, בת 95, תפגוש היום את נשיא ארה"ב. "אני מתרגשת במיוחד לפגוש את הנשיא, חייתי באמריקה 46 שנים אחרי המלחמה". היא סיפרה. גיטה נולדה ב-1927 בעיירה חוסט שבהרי הקרפטים בצ'כוסלובקיה (כיום באוקראינה).
5 צפייה בגלריה
גיטה
גיטה
מלווה משלחות לפולין של נוער ישראלי ואמריקני. גיטה (ג'יזל) סיקוביץ
(צילום: אתר יד ושם)
במרץ 1944 פלשו הגרמנים להונגריה, וגיטה ומשפחתה גורשו עם יתר יהודי חוסט לגטו, שם הצטופפו כמה משפחות בחדר. כעבור חמישה שבועות הועלו בני המשפחה על רכבות בקר והוסעו למחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו. לאחר חמישה חודשים שם הועברו גיטה ואחותה הלן למחנה העבודה מיטלשטיינה שבדרום-מערב פולין, שם עבדו במפעל לייצור חלקי מטוסים. גיטה נלקחה לעבוד כשרטטת טכנית, על אף שלא הכירה את המקצוע. החיים ותנאי העבודה במחנה היו אכזריים: רעב, קור קיצוני ועבודת פרך.
בתחילת מאי 1945, עקב התקדמותו של הצבא האדום מערבה, הועברו גיטה והלן למחנה מריש-וייסוואסר. לאחר שבוע הן שוחררו, ואז עשו גיטה, אחותה ובת דודתן את דרכן ברגל לחוסט, מרחק של כ-600 ק"מ, שם התאחדו עם האחות הגדולה ועם האם, ששרדה גם היא על אף גילה המבוגר. לאחר שלוש שנות נדודים באירופה בניסיון לא להיכלא מאחורי מסך הברזל, הגיעה גיטה לארה"ב ביחד עם אמה ואחיותיה, שם נישאה ליצחק סיקוביץ.
5 צפייה בגלריה
גיטה
גיטה
גיטה בצעירותה
(צילום: אתר יד ושם)
ילדיה, שגדלו בבית ציוני, עלו לישראל. בגיל 65, לאחר פטירתו של יצחק, עלתה גיטה בעקבותיהם. עם הגעתה לישראל נקלטה גיטה בארגון "עמך", שם התחילה להעניק טיפול פסיכולוגי לניצולי שואה בטיפול יחידים ובטיפול קבוצתי. גיטה ליוותה וממשיכה ללוות עשרות משלחות לפולין של נוער ישראלי ואמריקני, כמו גם משלחות חיילי צה"ל, "עדים במדים".
במהלך ביקורו של ביידן ביד ושם ילוו אותו יו"ר יד ושם דני דיין ויו"ר מועצת יד ושם הרב ישראל מאיר לאו. לביקור יצטרפו גם נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה יאיר לפיד, ויהיו נוכחים בו מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן והשגרירה של ארה"ב למאבק באנטישמיות, פרופ' דבורה ליפשטדט. הנשיא ייקח חלק בטקס זיכרון באוהל יזכור, ילחץ יד לשתי ניצולות השואה ויחתום בספר האורחים של יד ושם.