מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה הערב (שני) לדיון רבעוני העוסק במצב במזרח התיכון. רוב הדיון הוקדש למתיחות בירושלים ובהר הבית, וכלל המדינות גינו אלימות משני הצדדים. שליח האו"ם למזרח התיכון תור ונסלנד היה הדובר המרכזי שתדרך את הנוכחים, והוא אמר שלמרות האלימות והמתיחות, היציבות באזור וחופש הפולחן נשמרים. במקביל, בזמן שארצו מנהלת פלישה צבאית לאוקראינה, שגריר רוסיה באו"ם האשים את ישראל ב"צעדים רדיקליים שמשנים את המציאות בשטח".
5 צפייה בגלריה
 ולדימיר זלנסקי נואם במהלך ישיבת מועצת הביטחון של האו"ם
 ולדימיר זלנסקי נואם במהלך ישיבת מועצת הביטחון של האו"ם
מועצת הביטחון של האו"ם. דיון תקופתי שעסק בהר הבית
(צילום: רויטרס)
ונסלנד, שדיבר בשיחת וידאו מירושלים, ציין את ירי הרקטות לעבר ישראל, ואמר כי "מצער שהתקופה מאופיינת באלימות והתקפות טרור שפגעו באזרחים. המצב נותר יחסית רגוע למרות פרובוקציות ועימותים באתרים קדושים. ברצועת עזה שיגור רקטות מערער יציבות שברירית מאז מאי אשתקד. אין הצדקה לטרור או אלימות נגד אזרחים. אלימות, הסתה ופרובוקציות צריכות להפסק ולזכות לגינוי מצד כולם. מנהיגי הצדדים צריכים לשמור על רוגע ולשמור על הסטטוס קוו".
ונסלנד גם בירך על הצהרת ישראל בדבר השמירה על הסטטוס קוו. "מנהיגי הצדדים הפעילו מאמצים ראויים להרגעת המתיחות וגינוי אלימות והתקפות. מצרים, ירדן והאו"ם פועלים לשימור גישת מוסלמים ולשמירת הרוגע באתרים", הוא אמר.
5 צפייה בגלריה
דיון מועצת הביטחון של האו"ם על התקיפה בסוריה
דיון מועצת הביטחון של האו"ם על התקיפה בסוריה
השגריר הרוסי נבנזיה. בזמן הפלישה, מאשים את ישראל
(צילום: AFP)
שליח האו"ם התייחס גם לאלימות בשטחי ישראל ובשטחי הגדה. "23 פלסטינים, כולל נשים וילדים נהרגו על ידי כוחות הביטחון הישראליים. מתנחלים ואזרחים תקפו פלסטינים והובילו לפציעתם ולנזק ברכוש. 104 תקיפות פלסטינים תועדו נגד אזרחים ישראלים, בהן התקפות קטלניות בערי ישראל שהובילו להרג 12 ישראלים, בהם שתי נשים, ושלושה זרים".
ונסלנד אמר שבהר הבית התבצרו פלסטינים במסגד אל-אקצא, וחלקם יידו אבנים, זיקוקים ובקבוקי תבערה. "ישנן טענות לשימוש מוגזם בכוח, אבל למרות האירועים אלפי מוסלמים ביקרו בירושלים בקלות יחסית", הוא אמר." אלימות המתנחלים נותרה גבוהה וקיים ונדליזם באתרים קדושים. כל ההתנחלויות לא-חוקיות ומכשול לשלום. אני קורא לרשויות ישראל להפסיק הריסות וגירוש ולאשר תוכניות לבנייה פלסטינית חוקית".
5 צפייה בגלריה
גלעד ארדן
גלעד ארדן
השגריר ארדן. תקף את חברי המועצה "האמירות שלכם נותנות תוקף לטרור"
(צילום: EPA)
בהמשך, הוא התייחס גם למצב ברצועת עזה ולירי הרקטה מלבנון הבוקר, שבעקבותיה קרא לישראל וללבנון לאיפוק. "יש התפתחות חיובית לגבי היציאה מרצועת עזה והכניסה אליה. ישראל אישרה כניסת פועלים וסוחרים, ופועלת לשיפור מסופי המעברים. נרשמה התקדמות במסגרת מנגנון השיקום, ואני מברך על הצעדים וקורא להרחבתם", הוא אמר. "אני מאיץ בצדדים לאפשר את המשך חגיגות רמדאן". בסיכום דבריו אמר ונסלנד: "לא ניתן להתעלם מהכיבוש ובצורך להתמקד בפתרון שתי המדינות".

השגריר הרוסי: "להימנע מפרובוקציות"

במסגרת הדיון, שבו השתתפו גם שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן והשגריר הפלסטיני לאו"ם ריאד מנצור, דיבר שגריר רוסיה באו"ם וסילי נבנזיה. הוא האשים את ישראל ב"הפרת הסטטוס קוו באתרים הקדושים", אמר כי מדובר בדבר "לא מקובל" והוסיף, אחרי שמנה כמה מכרזים לבנייה בהתנחלויות: "צעדים לאישור התנחלויות ישראליות נמשכים במהירות מקסימלית, כמו גם בגולן הסורי הכבוש. אנו קוראים לישראל להימנע מצעדים רדיקליים שמשנים את המציאות בשטח, כולל מעצרים, התנחלות, סיפוח וכיבוד המסגרת החוקית".
נבנזיה הזכיר גם את הפיגועים האחרונים שהתרחשו בישראל ואת מותם של פלסטינים בגדה. "רוסיה עוקבת אחר ההתפתחויות לאור עימותים מתמשכים במתחם אל-אקצא. יש פצועים פלסטינים לאחר ירי כדורי גומי וגז מדמיע. אנחנו מודאגים מההסלמה לאור העלייה באלימות בערים ישראליות שהובילה למות יותר מ-40 פלסטינים וישראלים, ומדגישים מדגישים הצורך באיפוק".
בהמשך, אמר נבנזיה כי הוא "מצטער על ניסיונות להסיט תשומת לב מאחריות המערב למצב באוקראינה", זכר למתקפה של רוסיה על שר החוץ יאיר לפיד בעקבות הגינוי שהשמיע נגדה במסגרת החלטת ישראל לתמוך בהשעייתה של מוסקבה ממועצת זכויות האדם של האו"ם בשבוע שעבר. משרד החוץ במוסקבה טען אז כי זה "היה ניסיון שהוסווה בצורה גרועה לנצל את הסיטואציה באוקראינה על מנת להסיט את תשומת לבה של הקהילייה הבינלאומית מאחד הסכסוכים הלא-פתורים הממושכים ביותר - הסכסוך הישראלי-פלסטיני".
5 צפייה בגלריה
תור וונסלנד שלחי האו"ם למזרח התיכון עם ראש הממשלה הפלסטיני
תור וונסלנד שלחי האו"ם למזרח התיכון עם ראש הממשלה הפלסטיני
שליח האו"ם למזרח התיכון ונסלנד. היציבות באזור נשמרת
5 צפייה בגלריה
השגריר הפלסטיני מנצור. "הסתערו על אל אקצא וחיללו אותו באלימות"
השגריר הפלסטיני מנצור. "הסתערו על אל אקצא וחיללו אותו באלימות"
השגריר הפלסטיני מנצור. "הסתערו על אל אקצא וחיללו אותו באלימות"
(צילום: AFP)
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן תקף את מועצת הביטחון על שאסרה עליו להציג סרטונים מהר הבית, שבהם נראים קיצונים פלסטינים כשהם מכניסים אמצעי לחימה להר הבית ותוקפים את כוחות המשטרה ויהודים שעלו להר באבנים, חזיזים וזיקוקים. "הפסיקו להציב את ישראל ואת ארגוני הטרור הקיצוניים כשווים ולקרוא לשני הצדדים לרגיעה. אמירות כאלה נותנות תוקף לפעולות ארגוני הטרור ורק תורמות להגברת האלימות", אמר ארדן. "יש כאן רק צד אחד שאשם באלימות והכאוס ואלה ארגוני הטרור הפלסטיניים המנסים לחטוף את הר הבית ולהסית לאלימות".
לדברי ארדן, "הקהילה הבינלאומית טומנת ראשה בחול כמו בת יענה. כולכם יודעים שתמונה שווה אלף מילים, וסרטון ממקור אמין שווה מיליון מילים. אבל בדיוק כמו בת יענה, רבים בקהילה הבינלאומית בחרו לטמון ראשם בחול. למה לטרוח לשמוע אמת ועובדות, אם אפשר להאשים את ישראל או לעשות השוואה מוסרית בזויה ושגויה בין מדינה דמוקרטית לבין ארגוני טרור? אני מסרב לתת לשקר לשלוט בנרטיב".
השגריר באו"ם ארדן גם אמר כי כל בית עשירי בדרום לבנון הוא מצבור טילים של החיזבאללה. "מבזבזים זמן על שקרי הפלסטינים בנושא הר הבית כשהאמת מתועדת, במקום לעסוק בבעיות האמיתיות - איראן וחיזבאללה שמתעצמות ומעמידות בסכנה את האזור כולו. איפה הגינוי לירי הרקטות? מה עשיתם כדי למנוע מחיזבאללה להצטייד ב-200 אלף טילים ורקטות בניגוד לכל ההחלטות של מועצת הביטחון?", תהה ארדן בדבריו.

השגריר הפלסטיני ריאד מנצור האשים גם הוא את ישראל בהפרת הסטטוס קוו בהר הבית. "כל שנה אלפי נוצרים חוגגים את שבת האור. ישראל החליטה להפריע למסורת עתיקה זו. כוחות הכיבוש הסתערו על מסגד אל אקצא וחיללו אותו באלימות", אמר. "ישראל טוענת ששומרת על הסטטוס קו. בשם הביטחון היא מצדיקה כיבוש, גירוש, מצור, הרג ילדים, הפגזת שכונות, התקפת עמנו, ארצנו ואתרינו הקדושים".
לטענת מנצור, "אין שוויון בין כובש ונכבש, מדכא ומדוכאים. אין הצדקה לקולוניאליזם, אפרטהייד ונישול עם שלם. באחריות הקהילה הבינלאומית לסייע לנו ולהגן עלינו. יש ראש ממשלה ישראלי שמסרב לפתרון שתי המדינות ושולל את מציאות הכיבוש. אלו הרוצים שלום צריכים להתחילו מירושלים".
נציג ארה"ב בדיון אמר כי "ארה"ב מודאגת מהאלימות בירושלים, בהר הבית. אנחנו פועלים מול הצדדים להורדת המתיחות, ומזהים את תפקיד ירדן כשומרת המקומות הקדושים". הוא הוסיף: "אני מגנה ירי רקטות מרצועת עזה ולבנון על ידי קבוצות טרור שמנסות לנצל את המצב, ומאיץ בחברות לתמוך באופן מוחשי בשיקום רצועת עזה. שני הצדדים זקוקים לאמון ותמיכת הקהילה הבינלאומית. ארה"ב מחויבת לפתרון שתי המדינות ותומכת בשלום".