4 צפייה בגלריה
שלוש מהנשים העידו: "השתתפה במפגשים המיניים". מקסוול, שצפויה להיכלא לשארית חייה
שלוש מהנשים העידו: "השתתפה במפגשים המיניים". מקסוול, שצפויה להיכלא לשארית חייה
שלוש מהנשים העידו: "השתתפה במפגשים המיניים". מקסוול, שצפויה להיכלא לשארית חייה
(צילום: AFP)
בית משפט בניו יורק הרשיע הלילה (בין רביעי לחמישי) את גיליין מקסוול, בת זוגו לשעבר של עבריין המין ג'פרי אפשטיין, בסיוע להתעללות מינית בנערות. בין הסעיפים שבהם הורשעה - סחר בקטינות לצרכי מין. מקסוול הבריטית, בת 60, הואשמה בגיוס ובפיתוי של ארבע נערות לצרכיו המיניים של אפשטיין, ששם קץ לחייו ב-2019 בתאו בבית מעצר פדרלי בניו יורק, בעודו ממתין למשפטו. המעשים המיוחסים למקסוול, בהם סחר בנערות, אירעו בין השנים 1994 ל-2004. חבר המושבעים קבע כי מקסוול אשמה בחמישה מתוך ששת הסעיפים שיוחסו לה, והיא צפויה להישלח למאסר של עשרות שנים.
במהלך המשפט במנהטן טענה התביעה כי מקסוול "ביצעה יחד עם אפשטיין את הפשעים יד ביד". התובעת, אליסון מו, ציינה כי מקסוול הייתה אז "אישה בוגרת שידעה בדיוק מה היא עושה". מנגד, עורכי הדין של מקסוול טענו שהיא משמשת "שעירה לעזאזל" בפרשה שבמרכזה עמד אפשטיין. בובי שטרנהיים, סנגורה, אמר: "מותו של אפשטיין הותיר חור בחתירה לצדק עבור רבות מהנשים הללו. היא ממלאת את החור הזה, וממלאת את הכיסא הריק שעליו היה אמור לשבת".
4 צפייה בגלריה
ג'פרי אפשטיין וגיליין מקסוול
ג'פרי אפשטיין וגיליין מקסוול
"שעירה לעזעזאל"? מקסוול ואפשטיין
(צילום: AP)
מקסוול, שכונתה "המאדאם של אפשטיין", יצאה עם עבריין המין במשך כמה שנים בשנות ה-90 ומלבד גיוס נערות עבורו שימשה כמנהלת משק הבית וכמארגנת אירועים חברתיים שלו. כמה חודשים לאחר התאבדותו של אפשטיין רכשה מקסוול בית תמורת מיליון דולר במזומן בניו המפשייר, שם היא ניסתה להישאר מחוץ לאור הזרקורים, עד למעצרה ביולי 2020. גורם ב-FBI טען אז שמקסוול ניסתה לחמוק מהדין.
דמיאן וויליאמס, תובע במחוז הדרומי של ניו יורק, מחא כפיים לאחר ההכרזה על הכרעת הדין. "מקסוול הורשעה באחד הפשעים הנוראים שניתן להעלות על הדעת. הדרך לצדק הייתה ארוכה מדי, אבל היום הוא נעשה. אני רוצה לשבח את אומץ ליבן של הבנות - נשים בוגרות כיום - שיצאו מהצללים ונכנסו לאולם בית המשפט".

"אפשטיין לא יכול היה לעשות את מעשיו לבד"

השופטת המחוזית אליסון ניית'ן לא ציינה מתי ייגזר דינה של מקסוול, אך כאמור היא צפויה להישלח לכלא לשארית חייה. ניית'ן הודתה לחבר המושבעים שהתכנס במשך חמישה ימים עד שהגיע להכרעת הדין על "זמנו ושירותו", לנוכח העלייה בתחלואת הקורונה. במהלך המשפט שמעו המושבעים עדויות גרפיות מארבע הנשים. שלוש מהן אמרו שמקסוול עצמה נגעה בהן בצורה לא הולמת, ואחת המתלוננות אף טענה בעבר כי מקסוול אנסה אותה עשרות פעמים - במשך שנתיים.
4 צפייה בגלריה
גיליין מקסוול וג'פרי אפשטיין
גיליין מקסוול וג'פרי אפשטיין
"התנהגה כאילו זה נורמלי". מקסוול ואפשטיין
(צילום: GettyImages)
4 צפייה בגלריה
ארה"ב ניו יורק עורכי דין ומתלוננות נגד ג'פרי אפשטיין עדות בית משפט וירג'יניה ג'ופרה
ארה"ב ניו יורק עורכי דין ומתלוננות נגד ג'פרי אפשטיין עדות בית משפט וירג'יניה ג'ופרה
אחת המתלוננות נגד אפשטיין בבית המשפט ב-2019
(צילום: רויטרס)
התביעה הציגה בפני המושבעים שולחן עיסוי ירוק שנתפס באחוזתו של אפשטיין בפאלם ביץ' שבפלורידה ב-2005. שלוש מארבע הנשים אמרו כי על שולחן העיסויים העניקו לאפשטיין "טיפולים", לבקשתו, ואלה גלשו לפעילות מינית. אחת מהן, ג'יין (שם בדוי), העידה שהייתה בת 14 כשאפשטיין התעלל בה לראשונה, ב-1994. היא העידה כי מקסוול השתתפה מעת לעת במפגשים המיניים שלה עם אפשטיין ו"התנהגה כאילו זה נורמלי".
"זה בלבל אותי, לי זה לא הרגיש נורמלי", ציינה ג'יין, "מעולם לא ראיתי דבר כזה או חשתי דבר כזה". התובעת מו ציינה בטיעוניה כי נוכחותה של מקסוול גרמה לנערות הצעירות להרגיש בנוח כשנפגשו עם אפשטיין. לדבריה, "אחרת, קבלת ההזמנה מגבר בגיל העמידה הייתה נראית מוזרה ומדליקה אצלן נורות אזהרה". היא ציינה: "אפשטיין לא יכול היה לעשות את מעשיו לבדו". מו הזכירה למושבעים שרישומי הבנק הראו כי אפשטיין שילם למקסוול מיליוני דולרים במהלך השנים. "למקסוול הייתה מוטיבציה לעשות כל מה שנדרש כדי להשאיר את אפשטיין מאושר - כדי לשמור על אורח חייה היוקרתי", טענה התובעת.

בפני חבר המושבעים הוצגו גם תמונות שבהן עדויות למערכת היחסים האינטימית של מקסוול ואפשטיין במהלך שנות ה-90. בתצלומים ראו המושבעים את מקסוול מנשקת את אפשטיין על הלחי ומתחככת ברגלו היחפה. עורכי דינה של מקסוול טענו כי המתלוננות שינו את גרסאותיהן במהלך השנים ומונעות מכסף. "הן קיבלו פרסים בשווי מיליון דולר מקרן פיצויים לקורבנות אפשטיין", ציינה ההגנה.
בחקירה נגדית של עורכי הדין הודתה ג'יין שלא סיפרה בתחילה ל-FBI על מעורבותה של מקסוול, והסבירה כי לא הרגישה בנוח לחלוק את כל הפרטים. "ישבתי בחדר מלא בזרים וסיפרתי להם את הסודות הכי מבישים ועמוקים שסחבתי איתי כל חיי", אמרה. ארבע הנשים דחו את טענת עורכי הדין והבהירו שהחליטו להעיד מתוך "רצון לצדק, לא כסף". "כסף לעולם לא יתקן את מה שהאישה הזו עשתה לי", תקפה קרולין, אחת המתלוננות.
מקסוול הכחישה בעבר את כל הטענות נגדה, ובאישום המקורי שמייחס לה גם עדות שקר בתצהיר שנתנה לבית המשפט בניו יורק ב-2016, מצוין כי היא אמרה אז "אני לא יודעת על מה אתם מדברים" - כאשר נשאלה אם אפשטיין זמם לגייס קטינות לעיסויים מיניים.