6 צפייה בגלריה
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו עם תומכיו
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו עם תומכיו
בולסונרו עם תומכיו, אמש
(AFP)
יותר מחודש לאחר שהפסיד בבחירות, נשיא ברזיל היוצא ז'איר בולסונרו שבר שתיקה אמש (שישי) כשדיבר עם תומכיו, שהתקבצו מחוץ למעונו הרשמי בבירה ברזיליה וקראו לבצע הפיכה צבאית כדי למנוע את מינויו של הנשיא הנבחר, איש השמאל לואיז אינסיו לולה דה סילבה, שצפוי להיכנס לתפקיד ב-1 בינואר. "כואב לי בנשמה", אמר בולסונרו לתומכיו, וציין כי שמר על שתיקה במשך כמעט 40 יום.
"מי שמחליט לאן אני הולך זה אתם. מי שמחליט באיזו דרך ילכו הכוחות המזוינים זה אתם", אמר בולסונרו, ששלח מסרים מעורפלים לתומכיו. מצד אחד הוא לא תמך בקריאותיהם להתערבות צבאית ואמר כי הצבא יכבד את חוקת ברזיל, אך מצד שני אמר כי הצבא מונע את עליית הסוציאליזם במדינה. "הכוחות המזוינים שלנו מאוחדים. הם חייבים להיות נאמנים לעמנו ולכבד את החוקה, הם אחראים לחופש שלנו. הם המגן של ברזיל למניעת הסוציאליזם במדינה".
6 צפייה בגלריה
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו עם תומכיו
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו עם תומכיו
קוראים להפיכה צבאית במדינה. תומכי בולסונרו מחוץ למעונו
(AFP)
בולסונרו לא הכיר בתוצאות הבחירות מאז שהפסיד ללולה דה סילבה בסיבוב השני בבחירות לנשיאות שנערכו בסוף חודש אוקטובר, ושתיקתו עודדה את תומכיו להפגין מאז מחוץ לבסיסים צבאיים ברחבי המדינה בקריאה להפיכה צבאית. הנשיא אמר אמש לתומכיו כי "שום דבר לא אבוד, המטרה שלנו תנצח יום אחד. בניגוד לאנשים אחרים, אנחנו הולכים לנצח".
אמש הייתה הפעם השנייה בסך הכול שבה בולסונרו דיבר בפומבי מאז התבוסה שנחל. הפעם הראשונה הייתה יומיים לאחר הבחירות, אז הוא מסר הצהרה קצרה לאומה שבה הודה לברזילאים שבחרו בו ואמר כי ימשיך לפעול בכפוף לחוקת המדינה. גם אז הוא סיים את הצהרתו מבלי להודות בהפסד.
לאחר אותה הצהרה שמסר יומיים לאחר הבחירות אמר ראש הסגל של בולסונרו, סירו נוגיירה, שהצוות שלו יתחיל במלאכת העברת השלטון. הוא הדגיש שהמהלך אושר על ידי הנשיא. בית המשפט העליון של ברזיל מסר כי העובדה שבולסונרו אישר להתחיל בהעברת השלטון מוכיחה שהוא הכיר בתוצאות, ודובר בית המשפט אמר שבולסונרו נמצא בדרכו לפגישה עם השופטים.
6 צפייה בגלריה
נשיא ברזיל הנבחר לולה דה סילבה מציג את שריו
נשיא ברזיל הנבחר לולה דה סילבה מציג את שריו
" ננסה להקים ממשלה בדמותה של החברה הברזילאית". לולה דה סילבה מציג את השרים החדשים
(EPA)
6 צפייה בגלריה
נשיא ברזיל הנבחר לולה דה סילבה מציג את שריו
נשיא ברזיל הנבחר לולה דה סילבה מציג את שריו
לולה דה סילבה. ייכנס לתפקיד ב-1 בינואר
(EPA)
עוד לפני ההכרעה בסיבוב השני עלה חשש שבולסונרו לא יכיר בתוצאות במקרה של הפסד, אחרי שבחודשים שלפני הבחירות הוא פקפק בפומבי באמינותן. בולסונרו הרבה לטעון כי מערכת ההצבעה האלקטרונית שבה משתמשים בברזיל, אותה מערכת ששימשה גם כאשר ניצח בבחירות ב-2018, מועדת לזיופים ולהונאה, והביע חשש שהיא תנוצל נגדו. בעימות האחרון מול לולה דה סילבה, בסוף השבוע שקדם לבחירות, טען: "המערכת כולה נגדי".
בתוך כך, לולה דה סילבה הציג אמש לראשונה חמישה שרים שיכהנו בממשלה העתידית שיקים, בהם שר ההגנה ושר האוצר. הנשיא הנבחר השיב לביקורות שהושמעו נגדו בשל העובדה שחמשת השרים שעליהם הכריז הם כולם גברים לבנים, ואמר כי "עם הזמן יהיו בממשלה יותר נשים מגברים, כמו גם כמה אפרו-ברזילאים. ננסה להקים ממשלה בדמותה של החברה הברזילאית". רשות הבחירות הלאומית של ברזיל צפויה לאשר ביום שני הקרוב את ניצחונו באופן סופי.
מנהיג השמאל לולה דה סילבה ניצח את בולסונרו בבחירות בפער זעום של 1.8%. רק קצת יותר משני מיליון קולות הפרידו בין המועמדים - הבחירות הצמודות ביותר שידעה ברזיל מאז חזרתה לדמוקרטיה ב-1985. לולה דה סילבה, בן 77, כיהן כנשיא ברזיל בשנים 2010-2003, ובשנות שלטונו נהנה מפופולריות עצומה והצליח לחלץ עשרות מיליוני ברזילאים מהעוני. בעשור שעבר נידון לתשע וחצי שנות מאסר בגין חלקו בפרשת שחיתות שבמרכזה חברת הנפט הממשלתית פטרוברס, אך הוא שוחרר אחרי 19 חודשים בכלא וב-2019 בוטלה הרשעתו, מהלך שאפשר לו להתמודד בבחירות.