1 צפייה בגלריה
מתחסנים בתל אביב
מתחסנים בתל אביב
מתחסנים בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, הודיע הבוקר (שישי) כי קיבל את המלצת המומחים לחסן בחיסון שלישי בני 50 ומעלה - וכן את עובדי מערכת הבריאות, חולים בקבוצות סיכון לתחלואה קשה, אסירים וסוהרים. ממשרד הבריאות נמסר כי כבר מהיום בני 50 ומעלה יכולים לפנות לקופות החולים להתחסן או לתאם תור לחיסון שלישי.
אמש הצביעו חברי הצוות לטיפול במגפות של משרד הבריאות בעד הרחבת מבצע החיסון השלישי לקבוצות אוכלוסייה נוספות. ההצבעה התקבלה ברוב מוחלט של קולות התומכים.

קורונה - כתבות נוספות

בדיון שערכו מומחי הבריאות לפני ההצבעה עלה כי עד כה התחסנו קרוב ל-650 אלף ישראלים במנה השלישית, בהם 7,000 מדוכאי חיסון. במסגרת הנתונים שהובאו נאמר כי רמת ההגנה מפני הנגיף עולה כמעט פי שניים אחרי מתן מנת החיסון השלישית לעומת התקופה שלפני כן. כמו כן עלה כי שיעור המחוסנים בפעם השלישית שחלו בקורונה הוא כמחצית מהחולים שהתחסנו רק פעמיים. בנוסף צוין כי בני 15-12 שהתחסנו לאחרונה מוגנים יותר מזן הדלתא של הקורונה.
פרופ' אש אמר לחברי הצוות שאין מגבלה במלאי החיסונים - ולא צריך להתחשב בכך גם בהחלטה על האוכלוסיות הבאות שיתחסנו. פרויקטור הקורונה, ד"ר סולימאן זרקא, הוסיף כי במגן ישראל עושים מאמץ גדול כדי להגדיל את ההיענות בקרב אוכלוסיות שטרם התחסנו, ובודקים את הסיבות לכך. עם זאת, הוא ציין כי נראה שלצד האדישות, מכנה משותף נוסף שנמצא בקרב לא-מחוסנים רבים זה מעמד סוציו-אקונומי נמוך.
ראש הממשלה נפתלי בנט בירך את חברי הצוות לטיפול במגפות על ההחלטה, ומסר כי "חברי הצוות שקדו במקצועיות וביסודיות, והגיעו למסקנה כי החיסון השלישי לבני 50 ומעלה ולצוותים הרפואיים הוא יעיל ונכון. המבצע לחיסון בני 60 ומעלה היה הצלחה גדולה כעת אנו ממשיכים לשלב הבא. זהו צעד חשוב במאבק נגד מגפת הדלתא. אני קורא לכל מי שמעל גיל 50 - התייצבו כבר מחר בבוקר. צאו להתחסן. מדובר בהצלחת חיים. זה בידינו".
בתוך כך, בנט שוחח אמש עם מנכ"ל פייזר אלברט בורלא וביקש ממנו להאיץ את האישור לחיסון ילדים שגילם מתחת ל-12, אף כי לבורלא כלל אין את הסמכות לכך – אלא למינהל המזון והתרופות האמריקני. מלשכת רה"מ נמסר כי "מנכ"ל פייזר מסר לראש הממשלה כי הוא רואה חשיבות רבה באפשרות לחסן ילדים, וכי הוא פועל ויפעל כמיטב יכולתו להאיץ את התהליך".

לשאלת הרחבת מבצע החיסון השלישי התייחס אתמול בבוקר מנכ"ל משרד הבריאות בריאיון לאולפן ynet, אז אמר כי הוא חושב שצריך לשקול מתן חיסון שלישי גם לבני 40 ויותר. "אנחנו יודעים שירידת היעילות משפיעה על כל הגילאים. אנחנו רואים את ההדבקות, וגם בני 40 ויותר יכולים לחלות קשה", הסביר אש. "אני חושב שצריך לשקול זאת ברצינות".
אש ציין כי הסיבה שבמשרד הבריאות לא ממליצים לחסן את כל האוכלוסייה ולא רק בני 40 ויותר היא הרצון לקיים איזון בין התועלת לבין הסיכונים, שכן מדובר בהליך שלא קיבל את אישור ה-FDA. "זה צעד ראשון שאנחנו עושים בזהירות. בגילאים המבוגרים אנחנו מודעים לכך שהחיסון מציל חיים ותופעות הלוואי לא רבות, ולכן בגילאים המבוגרים, כולל 40 ומעלה, הסיכון קטן יותר והתועלת רבה יותר. כשיורדים לגילאים קטנים יותר, מאחר שהתחלואה הקשה נמוכה יותר, האיזון קצת אחר", הוא אמר.