במהלך כהונתו רבת הטלטלות של דונלד טראמפ כנשיא ארצות הברית גילו עשרות בעלי תפקידים בממשלו כי מרגע שהם מעיזים להפנות לו את גבו ולמתוח ביקורת עליו, שום הגנה שהעניקו לו במשך השנים אינה נזקפת לזכותם – והם הופכים יעד למתקפות חריפות מצד הנשיא ותומכיו. בימים האחרונים, בצל מהומות הקפיטול, מגלים זאת גם כמה מהגדולים שבנאמניו של טראמפ.

9 צפייה בגלריה
ארה"ב דונלד טראמפ עצרת דרום קרוליינה נגיף קורונה עם סנאטור לינדזי גרהאם
ארה"ב דונלד טראמפ עצרת דרום קרוליינה נגיף קורונה עם סנאטור לינדזי גרהאם
טראמפ וגרהאם. היו שותפים לגולף
(צילום: EPA)
הראשון להידהם השבוע היה כמובן סגן הנשיא מייק פנס: פנס, פוליטיקאי שמרן למדי שנחשב למי שהביא לטראמפ עשרות מיליוני קולות של אוונגליסטים ושסייע בעיני רבים למתן את תדמיתו הפרועה של הנשיא, מצא עצמו תחת מתקפה חריפה – יש שיאמרו גם הסתה – מצד טראמפ, בצל סירובו להתערב ולבטל את הצבעת האלקטורים שבחרו בג'ו ביידן לנשיא.
החוק הפקיד בידי פנס, מתוקף תפקידו כסגן הנשיא, את ניהול הישיבה שבה סופרים את קולות האלקטורים ומאשרים אותם רשמית, וטראמפ דרש מפנס לנצל את התפקיד הזה כדי לדחות את קולות האלקטורים מכמה מדינות מפתח שהצביעו לביידן וכך לבטל את הניצחון הדמוקרטי. אלא שלפנס לא הייתה סמכות לעשות זאת, והחוק התיר לו רק לשמש כמשקיף על ההליך. כשסגן הנשיא הודיע לטראמפ שלא יוכל להיענות לדרישתו – שִלהב הנשיא את ההמונים נגדו. בעצרת שערך השבוע ליד הבית הלבן שעה קלה לפני הפריצה לקפיטול, ושבה קרא להמונים לעלות אל הקונגרס, אמר טראמפ שוב ושוב שפנס צריך "לעשות את הדבר הנכון", ושאם לא יעשה זאת "אתאכזב מאוד".
9 צפייה בגלריה
הצבעה אישור תוצאות בחירות ארה"ב
הצבעה אישור תוצאות בחירות ארה"ב
מייק פנס. העז להיצמד לחוק והתמודד עם קריאות מוות
(צילום: EPA)
9 צפייה בגלריה
ארה"ב מהומות וושינגטון קונגרס קפיטול חבל תלייה בהפגנה בחוץ
ארה"ב מהומות וושינגטון קונגרס קפיטול חבל תלייה בהפגנה בחוץ
עמוד תלייה ליד הקונגרס, השבוע
(צילום: AFP)
כשפנס דבק בעמדתו, תקף אותו הנשיא בטוויטר, כשבמקביל המוני תומכיו כבר פורצים לקפיטול. בסוף השבוע פורסם כי במהלך הפריצה קראו חלק מהמתפרעים לתלות את פנס על עץ ולהוציאו להורג. במחאה מחוץ לקפיטול הוצב חבל תלייה, כאילו מוכן לביצוע של עונש מוות. פנס ומשפחתו שמעו חלק מהקריאות להרוג אותו. לפי דיווחים בארה"ב, פנס היה המום ונזעם מכך שטראמפ השליך אותו אל מתחת לגלגלי האוטובוס אחרי שנים של נאמנות.

"בוגד! בוגד! בוגד!" לרומני במטוס

בסוף השבוע הגיע תורו של הסנאטור מדרום קרוליינה לינדזי גרהאם, אחד מבעלי בריתו הקרובים ביותר של טראמפ בקונגרס, למצוא עצמו תחת מתקפתם של הטראמפיסטים. כשגרהאם עמד להמריא מנמל התעופה רייגן בווירג'יניה התאספו סביבו תומכי הנשיא וקראו לו "בוגד" ו"שקרן" והלכו אחריו. אחת מהם, שלבשה חולצה עם הכיתוב "אני אוהבת את טראמפ ועם האות Q, כנראה סמל לאמונתה בתיאוריית הקונספירציה QAnon, קראה לעברו: "יום אחד לא תוכל ללכת ברחוב. זה היום".

המתקפה המילולית על גרהאם באה אחרי שביום חמישי לפנות בוקר, בתום המתקפה על הקפיטול וכשהמחוקקים התכנסו מחדש כדי לאשר את הבחירה בביידן, הכריז גרהאם כי דרכו המשותפת עם הנשיא באה לקצה: "מנקודת מבטי, הוא היה נשיא חשוב. אבל היום, כל שאני יכול להגיד הוא שאני בחוץ. די". בתחילת דרכו הפוליטית של טראמפ היו הוא וגרהאם יריבים מרים, אבל בהמשך הם התקרבו מאוד והיו שותפים קבועים למשחקי גולף, שבהם ניסה גרהאם להשפיע על מדיניות הנשיא. הוא הרבה להגן על טראמפ, ועשה זאת גם בפני השערוריות החריפות ביותר.
9 צפייה בגלריה
המועמד לנשיאות לשעבר מיט רומני. קריאות "בוגד"
המועמד לנשיאות לשעבר מיט רומני. קריאות "בוגד"
המועמד לנשיאות לשעבר מיט רומני. קריאות "בוגד"
(צילום: AFP)
קצת יותר מיממה לפני גרהאם עבר חוויה דומה מיט רומני, מי שרק לפני שמונה שנים וחצי היה מועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארה"ב, ושנחשב כעת לאחד ממבקריו החריפים ביותר של טראמפ בתוך המפלגה. כשרומני היה בדרכו ממדינתו יוטה לישיבת הקונגרס בוושינגטון קראו לעברו תומכי טראמפ במטוס שוב ושוב "בוגד! בוגד! בוגד!". האירוע צולם. בסרטון אחר נראתה תומכת של טראמפ ניגשת אל רומני בעודו יושב בנמל התעופה, תוקפת אותו על שהוא מתכוון לאשר את ניצחון ביידן, ומכנה אותו "בדיחה, בדיחה גמורה, בושה דוחה".

"לא התנערתי מטראמפ, גם לי יש אחריות"

אם לשפוט על סמך ניסיון העבר, לעוד כמה בכירים שנחשבו בעבר למשרתיו הנאמנים של טראמפ אבל בימים האחרונים מתחו עליו ביקורת יש כעת סיבה להיכנס למגננה. אחת מהם היא שגרירת ארה"ב באו"ם לשעבר ניקי היילי, מי שרק בקיץ האחרון התייצבה לנאום בוועידה הרפובליקנית הארצית וקראה להמונים לבחור בנשיא לכהונה שנייה.

מקור רפובליקני אמר לרשת CNN כי ביום שישי לפנות בוקר אמרה היילי לחברים בוועידה הרפובליקנית ש"ההיסטוריה תשפוט בחומרה" את מעשיו של טראמפ מאז הבחירות. יצוין כי לצד זה היילי תקפה הלילה את החלטת טוויטר לחסום לצמיתות את חשבונו של טראמפ. "השתקה של אנשים, ודאי של נשיא ארה"ב, זה מה שעושים בסין, לא במדינה שלנו", כתבה.
בכירים נוספים בממשל טראמפ לשעבר שתקפו בימים האחרונים בחריפות את טראמפ והאשימו אותו באחריות למהומות הקפיטול הם ראש הסגל שלו לשעבר ג'ון קלי והתובע הכללי שלו עד לחודש שעבר וויליאם באר.
אתמול הייתה הסנאטורית מאלסקה ליסה מורקובסקי לרפובליקנית הראשונה בסנאט הקוראת לטראמפ להתפטר מתפקידו מיד, והיא הצהירה כי אם המפלגה לא תתנער ממנו – היא אינה בטוחה שיש לה עתיד במפלגה הזו. "אני רוצה שיתפטר. אני רוצה אותו בחוץ", אמרה. "הוא גרם מספיק נזק". מורקובסקי הדגישה שטראמפ אינו ממוקד בטיפול במשבר הקורונה, וכי במקום זאת הוא מקדיש עצמו לגולף, לכעסים בחדר הסגלגל ולהשלכת כל מי שהיה נאמן לו אל מתחת לגלגלי האוטובוס, "וסגן הנשיא הוא הראשון שבהם".
9 צפייה בגלריה
הסנאטורית מורקובסקי. "שיתפטר, אני רוצה אותו בחוץ"
הסנאטורית מורקובסקי. "שיתפטר, אני רוצה אותו בחוץ"
הסנאטורית מורקובסקי. "שיתפטר, אני רוצה אותו בחוץ"
(צילום: AP)
מורקובסקי הצהירה שרפובליקנים שלא גינו את טראמפ מוקדם יותר – בכלל זה היא עצמה – נושאים באחריות מסוימת למצבם של הקונגרס והאומה: "אם המפלגה הרפובליקנית הפכה למשהו שהוא לא יותר ממפלגת טראמפ, אני באמת ובתמים תוהה אם זו המפלגה עבורי". יצוין כי בעצרת השבוע ליד הבית הלבן שבה טראמפ קרא בזעם לתומכיו לעלות לקפיטול נאם בנו של הנשיא, דונלד טראמפ ג'וניור, וצעק בגאווה שהמפלגה הרפובליקנית אינה עוד המפלגה הרפובליקנית של נציגיה היושבים בקונגרס, אלא "המפלגה הרפובליקנית של טראמפ". הוא והנשיא עצמו איימו שמי מהמחוקקים שלא יתייצב לצדו נגד אישור הצבעת האלקטורים – יסולק בבחירות הבאות.

סכנה לרפובליקנים בסנאט

אף שמאחורי הקלעים חברי קונגרס רפובליקנים רבים מותחים ביקורת על ההתנהלות של טראמפ, הרוב המוחץ של חברי המפלגה בסנאט ובבית הנבחרים ממשיך להימנע מביקורת פומבית כזו – או משום שהם מאמינים כי הוא אינו אשם או משום שהם חוששים לעתידם הפוליטי. רק חבר רפובליקני אחד בבית הנבחרים – מתוך 211 – הביע עד כה תמיכה בהדחת טראמפ.
9 צפייה בגלריה
ה סנאטור מיץ' מקונל מנהיג ה רפובליקנים ב סנאט ארה"ב
ה סנאטור מיץ' מקונל מנהיג ה רפובליקנים ב סנאט ארה"ב
מיץ' מקונל. לא צפוי למהר לקדם את הליך ההדחה בסנאט
(צילום: רויטרס)
הדמוקרטים, נזכיר, מתכוונים לפתוח ביום שני בהליך הדחה נגד הנשיא בבית הנבחרים בשל מהומות הקפיטול, ושם הם צפויים לאשר בקלות את קידום ההדחה בהליך בזק, משום שיש להם רוב מוחלט בבית. בסנאט, לעומת זאת, נדרש רוב של יותר משני שלישים מהסנאטורים להדחת נשיא. מכיוון שכחצי מהמחוקקים בסנאט רפובליקנים, ולמעט מורקובסקי איש מהם לא קרא לטראמפ לפרוש, לא צפוי רוב כזה.
יתרה מכך, מיץ' מקונל, שכרגע עדיין משמש כמנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, אותת בימים האחרונים כי גם אם הליך ההדחה בבית הנבחרים יסתיים במהרה, הוא אינו מתכוון למהר להביאו לדיון בסנאט. טראמפ מסיים את תפקידו כנשיא כך או כך ב-20 בינואר, ולכן עיכוב ההליך בסנאט פירושו שלא יתנהל נגדו משפט לפני תום כהונתו.
9 צפייה בגלריה
ארה"ב וושינגטון פריצת תומכי טראמפ ל קונגרס גבעת הקפיטול מדרגות
ארה"ב וושינגטון פריצת תומכי טראמפ ל קונגרס גבעת הקפיטול מדרגות
המהומה על מדרגות הקפיטול, השבוע
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
מהומות מפגינים תומכים של טראמפ עם מסכות גז נכנסים ל בית הנבחרים גבעת הקפיטול ארה"ב
מהומות מפגינים תומכים של טראמפ עם מסכות גז נכנסים ל בית הנבחרים גבעת הקפיטול ארה"ב
(צילום: gettyimages)
השבוע, נזכיר, ניצחו שני מועמדים דמוקרטים בבחירות לשני המושבים של ג'ורג'יה בסנאט, וכשהם יושבעו לסנאטורים בקרוב ייווצר בסנאט שוויון 50-50 בין הרפובליקנים לדמוקרטים, וקולה של סגנית הנשיא הדמוקרטית קמלה האריס יהיה הקול המכריע. אם מורקובסקי הרפובליקנית, שרמזה כאמור כי היא שוקלת את המשך דרכה במפלגתה, תהפוך לסנאטורית עצמאית, הדבר עשוי להחליש עוד יותר את הרפובליקנים בסנאט. על כל פנים, מורקובסקי הצהירה כי אין לה כוונה להצטרף לדמוקרטים ולתת להם רוב מוחלט.