דונלד טראמפ צפוי להפוך השבוע לנשיא הראשון בתולדות ארצות הברית שבית הנבחרים קובע לא פעם אחת, אלא פעמיים, כי יש להדיחו: הדמוקרטים הודיעו אמש (שבת) רשמית כי סעיף ההדחה שהם גיבשו נגד טראמפ יובא בפני בית הנבחרים ביום שני, ושם הוא צפוי להיות מאושר בהליך בזק, משום שהדמוקרטים נהנים מרוב מוחלט בבית הזה. ההליך צפוי להיבלם על חומות הסנאט, שם אין לדמוקרטים רוב, וככל הנראה הוא אף לא יספיק לעלות לדיון שם לפני תום הכהונה של טראמפ, ב-20 בינואר.

7 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ מסיבת עיתונאים
דונלד טראמפ מסיבת עיתונאים
טראמפ. הראשון בהדחה כפולה, הרביעי שמחרים השבעה
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
וושינגטון ארה"ב
וושינגטון ארה"ב
בחזרה לקונגרס. הסנאט יספיק לפתוח משפט?
(צילום: AFP)
באישום שמתכוונים הדמוקרטים להגיש נגד טראמפ הם מאשימים אותו ישירות באחריות למהומות הקטלניות בקונגרס, שבמהלכן מתו חמישה בני אדם, לפחות שניים מהם כתוצאה ישירה של העימותים: "הנשיא טראמפ סיכן באופן חמור את ביטחון ארה"ב ומוסדות הממשל שלה", קבעו. "הוא איים על יושרת המערכת הדמוקרטית, הפריע לתהליך של העברת השלטון בדרכי שלום, וסיכן זרוע של הממשל". הנשיא הנבחר ג'ו ביידן סירב לומר אם לדעתו יש להדיח את טראמפ, ואמר כי יש להניח לקונגרס להכריע בסוגיה זו.
אם הסנאט בכל זאת יספיק לפתוח במשפט נגד טראמפ וגם ירשיע אותו, הוא יוכל לצרף להרשעה הזו איסור על טראמפ להחזיק אי-פעם בתפקיד ציבורי, ובכך למנוע ממנו לרוץ לנשיאות ב-2024, צעד שטראמפ שוקל ברצינות רבה. עם זאת, הסנאט נמצא בפגרה עד 19 בינואר ויוכל לכאורה להתכנס שוב רק ב-20 בינואר, יום השבעת ביידן, וגם אם תימצא דרך להקדים משפט שכזה – הסיכוי שיימצא רוב של שני שלישים להרשעת טראמפ בסנאט, הרוב הדרוש למהלך כזה שם, כמעט אפסי.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב וושינגטון פריצת תומכי טראמפ ל קונגרס גבעת הקפיטול מדרגות
ארה"ב וושינגטון פריצת תומכי טראמפ ל קונגרס גבעת הקפיטול מדרגות
ההתפרעות ההמונית ביום רביעי, על מדרגות הקפיטול
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
מהומות מפגינים תומכים של טראמפ עם מסכות גז נכנסים ל בית הנבחרים גבעת הקפיטול ארה"ב
מהומות מפגינים תומכים של טראמפ עם מסכות גז נכנסים ל בית הנבחרים גבעת הקפיטול ארה"ב
פורצים תומכי טראמפ בתוך בניין הקונגרס
(צילום: MCT)
העובדה שקשה יהיה למצוא בקרב הרפובליקנים די סנאטורים שיצביעו בעד הרשעת טראמפ אין פירושה שבצמרת המפלגה אין תחושות קשות כלפי הנשיא. אף שרוב בכירי המפלגה לא הביעו תמיכה בהליך הדחה, רובם גם לא השמיעו קול נגדו. יו"ר המיעוט הרפובליקני בבית הנבחרים, קווין מקארתי, היה מהבודדים שיצאו בקול נגד הפתיחה בהליך שכזה, ואמר כי "הדחת הנשיא 12 יום לסיום כהונתו רק תפלג עוד יותר את ארצנו". לצד זה הודיע כי פנה לביידן וכי הוא מתכנן לדון איתו בשאלה כיצד לפעול יחד כדי "להוריד את הטמפרטורות".

"לשרוף את DC עד היסוד"

בצל האירועים האלימים השבוע, שורר כעת בוושינגטון חשש מעימותים סביב אירועי ההשבעה של ביידן בעוד פחות משבועיים. טראמפ הודיע בסוף השבוע כי לא יגיע להשבעה של ביידן, ורשת טוויטר, בהודעה שבה נימקה את החלטתה לחסום לצמיתות את חשבונו של טראמפ אצלה, ציינה כי בקרב תומכיו יש הדנים באפשרות של התקפה נוספת על בניין הקונגרס בוושינגטון ועל בתי מחוקקים של מדינות שונות ברחבי ארה"ב ב-17 בנובמבר.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
חשש מעוד אלימות, תאריך שסומן: 17 בינואר
(צילום: רויטרס)
מומחים הזהירו בסוף השבוע בשיחות עם רשת CNN כי בפורומים של פעילי ימין קיצוני גוברות מאז מהומות הקפיטול הקריאות להשתמש באלימות סביב טקס ההשבעה של ביידן, וכי רבים מהפעילים האלה עדיין משוכנעים שטראמפ הוא זה שיושבע לנשיא ב-20 בינואר. בין השאר ציטטו מגיב בפורום של תומכי טראמפ, שכתב אחרי אירועי הקפיטול: "אסור לנו לתת לקומוניסטים לנצח. גם אם אנחנו צריכים לשרוף את וושינגטון DC עד היסוד. מחר נחזיר לעצמנו את DC, ואחר כך נחזיר לעצמנו את המדינה שלנו!".
אתמול התברר עד כמה היו מהומות הקפיטול עלולות להידרדר עוד יותר: התביעה הפדרלית בוושינגטון חשפה כי במשאית שחנתה קרוב למתחם הקונגרס ביום המתקפה מצאו כוחות הביטחון 11 פצצות מאולתרות, רובה ואקדח. הציוד נמצא ברשותו של גבר מאלבמה, וחבלנים נטרלו את הנשק, כשבכל אותה העת מתנהלות המהומות בקפיטול, שני גושי בניינים משם. נוסף על כך עצרו שוטרים גבר שהגיע לוושינגטון עם רובה ומאות קליעים ואמר למכריו שהוא רוצה לירות ביו"ר בית הנבחרים, הדמוקרטית ננסי פלוסי, או לדרוס אותה.

הראשון שמחרים זה יותר מ-150 שנה

בתוך כך נמשכת הסערה סביב החלטת טוויטר לחסום לצמיתות את חשבונו של טראמפ ברשת החברתית. טוויטר הודיעה על החלטתה בלילה שבין שישי לשבת בטענה שטראמפ ממשיך לשגר מסרים העלולים לעודד אלימות: היא חסמה את חשבונו האישי, @realDonaldTrump, וכשניסה לעקוף את החסימה על-ידי ציוץ מסרים מהחשבון הרשמי של נשיא ארה"ב, @POTUS, והאשים אותה שם בקשירת קשר עם "השמאל הרדיקלי", היא מחקה את הציוצים האלה. החשבון @POTUS יועבר על-ידי טוויטר ב-20 בינואר לידי הצוות של ג'ו ביידן.
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם ניקי היילי
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם ניקי היילי
ניקי היילי עם טראמפ. "פה לא משתיקים אנשים"
(צילום: AP)
טוויטר מסרה כי בבואה לשפוט את המסרים העולים מציוציו של טראמפ הביאה בחשבון את העובדה שברשת שלה נצפו משתמשים הדנים מעת לעת בתוכניות לקיים הפגנות נוספות שבהן ישתתפו חמושים, וכי הם העלו לדיון גם את האפשרות של התקפה נוספת על הקונגרס שלושה ימים לפני ההשבעה.
בטוויטר ציינו כי הודעת טראמפ על כך שלא ישתתף בהשבעת ביידן ב-20 בינואר התקבלה על-ידי חלק מתומכיו כעוד ערעור על לגיטימיות הבחירות וכסימן לכך שהאירוע יהיה "מטרה בטוחה" עבור תומכיו שאולי מתכננים מתקפה, משום שהוא עצמו לא יהיה שם ולכן לא יוכל להיפגע. טראמפ, דרך אגב, יהפוך לנשיא הרביעי בלבד בהיסטוריה שמחרים את ההשבעה של מחליפו, ולראשון שעושה זאת זה יותר מ-150 שנה.

הג'וניור נגד טוויטר: "כמו 1984"

לאורך כל השנים האחרונות התמודדה טוויטר עם קריאות הולכות וגוברות להגביל את ציוציו של טראמפ ובהמשך גם לחסום אותו, בשל התמסרותו להפצת דיסאינפורמציה. מנגד, בחוגים שמרניים, וביתר שאת בחוגי ימין קיצוני, האשימו בסוף השבוע את הרשת בסתימת פיות ובהפרה חמורה של חופש הביטוי.
בנו של הנשיא, דונלד טראמפ ג'וניור, שבעצמו נשא השבוע נאום עמוס דברי הסתה בהפגנת הזעם שקדמה להסתערות על הבית הלבן, כתב: "אנחנו חיים ב-1984 של אורוול. זה לחלוטין לא שפוי!". טראמפ ג'וניור הוא דמות פופולרית במיוחד במפלגה הרפובליקנית, והוא מוזכר כמועמד מוביל בפריימריז לנשיאות ב-2024.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב מפגינים למען דונלד טראמפ ליד הבית הלבן לפני הצבעת ה קונגרס אישור תוצאות בחירות
ארה"ב מפגינים למען דונלד טראמפ ליד הבית הלבן לפני הצבעת ה קונגרס אישור תוצאות בחירות
טראמפ ג'וניור משלהב את ההמונים, שעה קלה לפני ההסתערות על הקפיטול
(צילום: רויטרס)
גם שגרירת ארה"ב באו"ם לשעבר ניקי היילי, שלפי דיווח ב-CNN אמרה בסוף השבוע לבכירים רפובליקנים שההיסטוריה "תשפוט בחומרה" את התנהלותו של טראמפ מאז הבחירות, יצאה להגנת הנשיא בעניין הסילוק מטוויטר ותקפה את הנהלת הרשת: "השתקה של אנשים, ודאי של נשיא ארה"ב, זה מה שעושים בסין, לא במדינה שלנו".
במהלך סוף השבוע חסמה טוויטר גם את חשבונותיהם של מקורבו של טראמפ מייקל פלין, שקיבל ממנו חנינה מפוקפקת בפרשת "רוסיה גייט", ושל תומכים בולטים אחרים של הנשיא שקידמו את תיאוריית הקונספירציה QAnon. גם חשבונה של עורכת הדין סידני פאוול, שבשבועות האחרונים ניסתה ללא הצלחה לקדם עתירות של טראמפ נגד תוצאות הבחירות בבתי משפט, נחסם.
פורסם לראשונה: 23:45, 09.01.21