ההסתדרות הרפואית פרסמה היום (חמישי) את מסקנות הוועדה העליונה לבחינת מתכונת עבודת הרופאים ואופי התורנויות בבתי החולים של ההסתדרות הרפואית, שפורסמו לראשונה ב-ynet. כעת, כשברקע הניסיונות לגבש תקציב מדינה, צפויים להיכנס הרופאים למשא ומתן עם משרד האוצר סביב ההסכם הקיבוצי החדש של הרופאים, כשהאחרון נחתם ב-2011 - והם עשויים לדרוש תוספת תקנים שתבטיח קיצור תורנויות לפחות בחלק מהמקצועות.
2 צפייה בגלריה
מאבק המתמחים
מאבק המתמחים
מאבק המתמחים
(צילום: יובל חן)
על-פי ההמלצות הוועדה של ההסתדרות הרפואית, "ברוב מקצועות הרפואה, מתוך הבנה כי אין 'חליפה אחת' שמתאימה לכולם, יעברו לתורנויות של 16-18 שעות בלבד, לעומת 26 שעות כיום". ההסתדרות הציעה ארבעה מודלים מעשיים לקיצור התורנויות:
  • מודל 16/2 בימי חול: המשמרת מתחילה בשעה 15:00 ועד השעה 9:00 למחרת, והתורן לא עובד בבוקר יום התורנות.
  • מודל 18/30: שעות התורנות יהיו משעה 15:00 ועד 9:00 למחרת והמנוחה בין התורנויות תהיה בת 30 שעות.
  • מודל ה"תורן המגשר": התורנות תתבצע משעה 21:00 עד 8:00 בבוקר, כשלאחר סיום תורנות הלילה התורן נשאר לעבוד עד 12:00. כפי שצוין, התורן במודל זה לא זכאי ליום מנוחה.
  • המודל הרביעי - מודל העבודה הקיים שבו יוכנסו שינויים, כגון הוספת תורני כוננויות-חצי בכדי לאפשר זמן מנוחה לתורנים המלאים.
מסקנות הוועדה הדרמטיות מגיעות בתום דיונים שנמשכו כשנה, אחרי שנים של גמגום ועמידה מהצד בכל הנוגע למאבק המתמחים.
2 צפייה בגלריה
ההפגנה של המתמחים בכיכר הבימה
ההפגנה של המתמחים בכיכר הבימה
הפגנת המתמחים בכיכר הבימה
(צילום: מוטי קמחי )
חשוב להדגיש כי בשלב זה מדובר בהמלצה בלבד ושהדרך לקיצור בפועל של התורנויות המתישות של המתמחים, שנמשכות לא פחות מ-26 שעות רצופות, עוד ארוכה. עם זאת, ואף על פי שההמלצות אינן מחייבות, מסקנות והצעות הוועדה עשויות לשמש בסיס למשא ומתן העתידי על ההסכם הקיבוצי החדש לרופאים. ההסכם האחרון נחתם ב-2011, אך בהיעדר תקציב מדינה וממשלה נבחרת, המשא ומתן על ההסכם החדש טרם החל.
הוועדה, שהוקמה ביוזמת יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל, פרופ' ציון חגי, ובראשה עומדים פרופ' רן טור כספא ופרופ' יוסף קלאוזנר, הורכבה מרופאים בכירים ותיקים לצד נציגות של המתמחים הצעירים.
היא הוקמה לפני כשנה, לאחר שבין גלי הקורונה המתמחים חידשו את מחאתם והסבירו שהמגפה רק המחישה את העובדה שהם אלו שמחזיקים בפועל את המחלקות למרות שהם נופלים מהרגליים. יש לציין כי הוועדה אמורה הייתה להגיש את מסקנותיה תוך חודשים בודדים, ואולם עד כה לא עשתה זאת. גורמים במערכת הבריאות, ובראשם ארגון "מרשם" שהוביל את המחאה של המתמחים, טען כי הדחייה מצביעה על כך שהוועדה נועדה למעשה "לקבור" את המחאה. עוד יצוין כי חלק מהמודלים המוצעים, ובהם מודל 16/2, כבר הוצגו בעבר על ידי "מרשם".

יו"ר ההסתדרות הרפואית: "שינוי משמעותי"

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, אמר: "הבטחתי מיד עם כניסתי לתפקיד להוביל שינוי משמעותי בשעות העבודה של הרופאים בכלל ושל הרופאים המתמחים בפרט, והיום אנחנו בהחלט אנשי בשורות. מי שישקיע ויקרא 150 עמודים של דו"ח על כל המודלים, הפיילוטים, הלבטים והשיקולים שנבחנו יבין עד כמה רצינית, אחראית וזהירה הייתה העבודה ועד כמה חשיבות הוועדה הזו ייחסה לרווחתם של הרופאות והרופאים ולאיכות הרפואה בישראל".
מנגד, בארגון "מרשם" המייצג מתמחים במערכת הבריאות, הגיבו גם כן למסקנות הוועדה ומסרו: "מאבק המתמחים לקיצור תורנויות לא תם ולא נשלם. אנחנו אמנם שמחים שאחרי 10 שנים של התנגדות אקטיבית לקיצור תורנויות בבתי המשפט, בתקשורת, בכנסת ובממשלה, אפילו בהסתדרות הרפואית הבינו שאי אפשר עוד לעבוד 26 שעות ברצף".
עוד הוסיפו ב"מרשם": "למודי ניסיון שכמונו, אנו מבינים היטב שהעובדה שיש המלצות של ועדה לא מבטיחה דבר; ולכן עד שלא נראה הוספת תקנים וקיצור תורנויות בפועל, מבחינתנו מדובר בעוד צעד לקראת ובטח שלא בסופו של מאבק".