בתחילת המלחמה ישראל הסתייגה מכוונתו לבוא לביקור בארץ, אבל חודש אחרי פתיחתה צפוי נשיא אוקראינה, היהודי וולודימיר זלנסקי, לנחות בישראל. זלנסקי צפוי להגיע בשבוע הבא, תאריך סופי עדיין לא נקבע.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ב ניו יורק ארה"ב
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ב ניו יורק ארה"ב
בקרוב בישראל? רה"מ נתניהו ונשיא אוקראינה זלנסקי בניו יורק
(צילום: AFP PHOTO / Ukrainian Presidential Press Service)
לפני שבוע אמר ל-ynet שגריר ישראל באוקראינה מיכאל ברודסקי כי "הועברו מסרים לאוקראינה שהוא מוזמן להגיע לישראל בכל שעה ואני מאמין שהוא יגיע בקרוב. מועד עדיין לא נקבע, אבל הוא אורח רצוי בישראל ואני מאמין שהוא יגיע".
זלנסקי רצה להגיע לביקור הזדהות בישראל כבר שבוע וחצי אחרי פתיחת המלחמה, והתכוון להגיע לארץ יחד עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, אבל בישראל דווקא הסתייגו, ואמרו אז שזה לא הזמן המתאים. טרם ברור אם הגעתו של זלנסקי תהיה חלק ממסע רחב יותר שיכלול ביקור במדינות נוספות, כפי שעושה מאז פלשה רוסיה לאוקראינה בפברואר אשתקד.
בכל מקרה, עיתוי הביקור רגיש מאוד, כאשר ישראל ורוסיה על מסלול התנגשות דיפלומטית, נוכח העובדה שמוסקבה לקחה צד מובהק במלחמה - לצד חמאס - ומנצלת את המצב כדי לתקוף את ארה"ב ולהסיט את תשומת הלב מהמלחמה באוקראינה. על כן, זלנסקי מגיע בזמן קריטי שבו בישראל יש מחשבה על שינוי מדיניות כלפי רוסיה.
בשני האחרון, שגריר אוקראינה בישראל יבגן קורניצ'וק נשאל בריאיון ל-ynet לגבי ביקור של הנשיא, והשיב: "ההחלטה עוד לא התקבלה, אבל אני מקווה שזה יקרה, כי אנחנו מאמינים שהאומות מחוברות עכשיו במיוחד אחרי מה שקרה בישראל". לדבריו, "אתם מבינים את הכאב שלנו בצורה חזקה יותר, והאוקראינים חשים אהדה לישראל".
2 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עם מזכיר המדינה של ארה"ב לויד אוסטין ב מטה נאט"ו ב בריסל בלגיה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עם מזכיר המדינה של ארה"ב לויד אוסטין ב מטה נאט"ו ב בריסל בלגיה
"תראו לישראל שהם לא לבד". זלנסקי למדינות המערב אחרי מתקפת הטרור
(צילום: EPA/OLIVIER MATTHYS / POOL)
קורניצ'וק הוסיף כי "זלנסקי שוחח עם נתניהו, וסידרנו את השיחה בין הנשים הראשונות. כל צוות השגרירות תרם דם. רק בשבוע שעבר ארגנו סיוע הומניטרי לאזורים שנפגעו. אנחנו עושים מה שאנחנו יכולים, וההכנה של הביקור בתהליך. אני לא יודע מתי זה יקרה אבל אני מקווה שזה יקרה, וזה יהיה חשוב לשתי המדינות".
ארבעה ימים לאחר מתקפת הטרור של חמאס, זלנסקי קרא למדינות המערב לתמוך באזרחי ישראל – כפי שתמכו באזרחי אוקראינה אחרי הפלישה הרוסית אשתקד. בביקור שקיים במטה נאט"ו בבריסל, אמר: "תראו להם שהם לא לבד", והדגיש כי העם האוקראיני מבין את עוצמת הטרגדיה בישראל.
זלנסקי הוסיף אז כי "ההמלצה שלי למנהיגים היא ללכת לישראל ולתמוך באנשים. אני לא מדבר על מוסדות, רק על הבעת תמיכה באנשים שעוברים מתקפות טרור".
בספטמבר, זלנסקי נועד עם ראש הממלה בנימין נתניהו במטה עצרת האו"ם בניו יורק - בפגישה הראשונה של ראש ממשלה ישראלי עימו מפרוץ המלחמה עם רוסיה. בתום הפגישה, שהתמקדה בהיבטים הומניטריים אך לא רק, זלנסקי ציין כי היא "הייתה טובה".