השר לביטחון הפנים עמר בר-לב דיבר היום (ראשון) בריאיון לאולפן ynet על הגברת אכיפת הגבלות הקורונה ועל המאבק במפיצי ה"פייק ניוז", על רקע העלייה בתחלואה. "אנחנו חיים במדינה דמוקרטית, אי אפשר להצמיד שוטר לכל אזרח ואנשים יכולים להתבטא בצורה חופשית", אמר בר-לב, שהוסיף כי "היום נאשר אכיפה אלקטרונית על כלל המבודדים". על הפשיעה הגואה ברחבי הארץ אמר: "המצב ברחוב קשה, הדרך להתמודד עם הפשיעה היא דרך הכיס". על העימותים הקשים אתמול בגבול עזה: "אנחנו בהסלמה מול חמאס".
בר-לב התייחס לפרסום היום ב"ידיעות אחרונות" שמתנגדת חיסונים, שמפרסמת בקביעות ברשתות החברתיות פוסטים נגד התחסנות ומכנה את הקורונה "הונאה", אחראית להדבקה המונית בגן לילדים עם צרכים מיוחדים ברעננה. "אי אפשר להצמיד שוטר לכל אזרח, לכן מטרת האכיפה היא להעביר לאזרחים את מה שלא עובר דרך הראש - דרך דו"חות, ולהקפיד על הדברים האלה", אמר. "האכיפה בשבועיים האחרונים עלתה מדרגה. לפני שבועיים היו פחות מ-100 מקרים של אכיפה על עטיית מסכה, היום אנחנו עם יותר מ-3,000. אותו דבר לגבי אכיפת תו ירוק באירועים ואכיפת בידודים".
5 צפייה בגלריה
האמא שנגדה הוגשה התלונה
האמא שנגדה הוגשה התלונה
האמא שנגדה הוגשה התלונה
(מתוך עמוד הפייסבוק )
5 צפייה בגלריה
הפוסט נגד החיסונים שהעלתה
הפוסט נגד החיסונים שהעלתה
הפוסט נגד החיסונים שהעלתה האם שנגדה הוגשה התלונה
(מתוך עמוד הפייסבוק )
- אתה רואה שהציבור מקפיד יותר?
"כן, אני חושב שהיום אנשים עוטים מסכות יותר מאשר לפני שבועיים. אנחנו רואים האטה במספר החולים הקשים, שזה הודות לחיסון הבוסטר ולמודעות האזרחים, שחלק גדול ממנה זה בעקבות האכיפה".
- אתה חושב שהמשטרה צריכה לבצע שינוי חקיקה כדי להתמודד טוב יותר עם המצב?
"בישיבת הממשלה היום המשטרה תקבל עוד סמכויות. היום האכיפה האלקטרונית על פי החוק היא רק למחויבי בידוד שחזרו מחו"ל, והיום אנחנו יודעים שרוב המבודדים הם אנשים שנדבקו בתוך המדינה. לכן היום הממשלה הולכת לאשר אכיפה אלקטרונית שתהיה לכל מחויבי הבידוד ותיעשה באמצעות וידאו. כך אם המשטרה תרצה לבדוק שמישהו אכן נמצא בבידוד, לא יהיה צורך להגיע אליו פיזית אלא לצלצל אליו ולהפעיל את המצלמה של המבודד".
5 צפייה בגלריה
"במדינה דמוקרטית אנשים מתבטאים בצורה חופשית". בר-לב
"במדינה דמוקרטית אנשים מתבטאים בצורה חופשית". בר-לב
"במדינה דמוקרטית אנשים מתבטאים בצורה חופשית". בר-לב
(צילום: הדר יואביאן)
- ומה באשר למפיצי ה"פייק ניוז" שמפיצים שקרים נגד החיסונים?
"אנחנו חיים במדינה דמוקרטית. אנשים יכולים לכתוב בפייסבוק מה שהם רוצים ואי אפשר למנוע את זה, אלא אם מוכיחים פשע, ואז צריך להגיש תלונה ותיערך בדיקה. במדינה דמוקרטית אנשים מתבטאים בצורה חופשית, אי אפשר למנוע את זה וזה לא נכון למנוע את זה".
- נעבור לפשיעה. עושה רושם שאין לכם שליטה על האלימות ברחובות. חיסול רודף חיסול, אקדחים נשלפים בכל מקום. מה אתם עושים?
"המצב ברחוב קשה. היעד המרכזי שהצבתי לעצמי להתמודד איתו הוא הפשיעה ברחוב הערבי. רוב האירועים קשורים לארגוני פשע ברחוב הערבי ולהתחשבנויות כאלה ואחרות בין חמולות. העברנו תקציב שיטפל בבעיה ועכשיו אנחנו מחכים לאישור על ידי הכנסת בעוד חודשיים. במשך שנים אמרו ממשלות ישראל ש'כל עוד הם הורגים אחד את השני - מה אכפת לנו?'. עד שזה שמגיע למרכזי ערים כמו ראשון לציון ולערים משותפות. לכן השינוי במדיניות זה הדבר הראשון שעשיתי. זה לא ייקח יום, לא יומיים ולא חודשיים - זה מאבק עיקש אחרי הזנחה של עשרות שנים בכל מה שקשור לפשיעה ברחוב הערבי".

- השאלה היא האם יש הרתעה? כי רואים שמצפצפים על המשטרה ולישראלים אין זמן לחכות.
"אין זמן ואין סבלנות, ובצדק. הקמנו שני מפלגי חקירות כלכליות, כי חלק מהדרך להתמודד עם הפשיעה זה דרך הכיס. בחור ערבי צעיר שנוהג על מרצדס של 500 אלף שקלים ובמקביל מקבל דמי אבטלה - הדרך להתמודד איתו היא דרך המרצדס".
- אתמול נפצע לוחם מג"ב באורח אנוש בגבול עזה. אנחנו בדרך להסלמה?
"אני מקווה שלא, זה תלוי הרבה בחמאס. ביום חמישי כבר היינו על סף הסכם של העברת הכסף הקטארי לרצועת עזה באמצעות האו"ם, והחמאס כמו החמאס שוגה בשיקולים שלו. קרה מה שקרה אתמול בהפגנות לאורך הגדר וזה בידיים של חמאס. אם הוא לא רוצה שיגיע כסף לנזקקים ברצועה אז זה בידיים שלו - שלא יגיע הכסף".

5 צפייה בגלריה
בראל חדריה שמואלי, בן 21 מבאר יעקב
בראל חדריה שמואלי, בן 21 מבאר יעקב
מצבו עדיין מוגדר אנוש. סמ"ר בראל חדריה שמואלי
(צילום: דוברות המשטרה )
- אז בעקבות האירועים אתמול מקפיאים את העברת הכסף שוב?
"אנחנו נמצאים בהסלמה, והשאלה עכשיו אם חמאס יבין שמה שחשוב לפלסטינים ברצועה הם באמת אותם 100 דולרים לכל משפחה, או שהוא יחליט להסלים בעקבות התקיפה של חיל האוויר אתמול. זה בידיים שלו האחריות היא עליו".
- אולי טעיתם בניתוח של חמאס?
"הממשלה הנוכחית החליטה להפסיק את העברת הדולרים לידי חמאס, שהיה לוקח את הכסף לבניית כלי נשק והעביר אותו למשפחות שקשורות אליו. מאז שהממשלה נכנסה לתפקיד יש מאמץ לשנות את התהליך, שיהיה מבוקר ושייעשה דרך האו"ם. צריך שניים בשביל טנגו, ואם הצד השני רוצה לפגוע לעצמו בכדור בראש או ברגל זה עניין שלו".

5 צפייה בגלריה
עימותים בין צה"ל לפלסטינים ליד גדר הגבול עם עזה
עימותים בין צה"ל לפלסטינים ליד גדר הגבול עם עזה
עימותים בין צה"ל לפלסטינים ליד גדר הגבול עם עזה
(צילום: AFP)
- מה ההבדל בין הכסף שהממשלה הקודמת העבירה לבין הכסף שעובר עכשיו דרך אמצעים אלקטרוניים? זה עדיין כסף שעובר לרצועה.
"ברור, אבל זה כסף שעבר לאו"ם, והוא מפקח על כך שאותם 100 דולרים יגיעו למשפחות נזקקות ברצועה, ולא לפי חלוקה של מי קרוב לצלחת אצל חמאס. הוא לא יאפשר לחמאס לקחת את הכסף ולהשתמש בו לצרכים אחרים".
- אתה מרוצה מהתגובה של צה"ל בעקבות הפציעה הקשה של הלוחם אתמול?
"אני חושב שזו הייתה תגובה נכונה. אני לא בקיא בפרטים עדיין כי זה קרה הלילה, אבל ברור שאי אפשר לשתוק על התפרעויות קשות לאורך הגדר, ובפרט כשלוחם נפצע קשה. אי אפשר להעביר את זה על סדר היום".