ועדת המשנה של ועדת החוץ והביטחון למדיניות חוץ והסברה, בראשות ח"כ זאב אלקין, קיימה היום (רביעי) דיון פתוח בנושא הסברה בזמן המלחמה. בדיון, בו השתתפו הגורמים הממשלתיים העוסקים בהסברה וכן נציגי ארגוני הסברה אזרחיים התנדבותיים. המשתתפים הזהירו במהלך הדיון כי לארגונים השונים לא יוכלו להמשיך יותר ללא תמיכה ממשלתית, והממשלה הודיעה שתקצה מיד 10 מיליון שקלים לפעילות הסברה התנדבותית.
החברה האזרחית התגייסה למאבק ההסברה במלחמה בהיקפים חסרי תקדים. יוזם הפרויקט "לוחמי הרשת" צבי פרנק הסביר בדיון כי "יש לנו אלפי אנשים שהתגייסו ונמצאים בקבוצות של לוחמי רשת וגם טכנולוגיה יוצאת דופן". לדברי פרנק, "אפשר לנצח במערכה הזו, זה לא מאוחר. במערכה הזו יש לנו חומרים יוצאי דופן וקשים שהאפקטיביות שלהם בלתי מוטלת בספק. אבל אם המדינה לא תיתן לנו את היכולת לפעול - זה לא יקרה".
2 צפייה בגלריה
דבריו של זאב אלקין בעניין ההסברה בזמן המלחמה
דבריו של זאב אלקין בעניין ההסברה בזמן המלחמה
"אפשר לנצח במערכה הזו, זה לא מאוחר". דיון בכנסת בנושא ההסברה במלחמה
( צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
מנכ"ל קבוצת התקשורת השיווקית "גיתם" עידו הר טוב, הצטרף לדבריו של פרנק: "אנשים עובדים בהתנדבות ועכשיו צריכים לחזור לעבודה. עוד מעט ההסברה תיפסק בגלל שאין עוד משאבים". לדבריו, "אנחנו יכולים להיות הזרוע המשמעותית של המדינה בהסברה, אבל אנחנו כמו דוד מול גוליית. הסכומים שמושקעים בצד השני ביכולות ובבוטים זה פי 50, ולפעמים גם פי 100".
את התחושה הזו של חוסר אונים מול יכולות ההסברה של חמאס ביטא בדיון גם ליאור ויינטרוב, מנכ"ל ארגון ההסברה "Voices of Israel". "אנחנו מפסידים את המלחמה כבר שנים, בקהלים, בטכנולוגיה. התמונות הנוראיות יצרו לנו מסד של אהדה. זה נגמר. חמאס דעאש כבר לא עובד. צעירים לא מאמינים שיש ישראלים שנרצחו, לא מאמינים שיש 240 חטופים. כן מאמינים שישראל הפציצה בית חולים", ציין ויינטרוב בתסכול. "נושא ההסברה הוא נושא של ביטחון לאומי, והוא צריך משאבים של ביטחון לאומי. מי שעושה עבודה טובה - צריך להשקיע בו".
גם אלה קינן, שהקימה בעצמה חמ"ל הסברה, הבהירה את הקושי ההסברתי מול חמאס - כשהתכנים של ישראל לא תמיד מצליחים להשפיע על צעירי דור ה-Z. "אנחנו מדינה שנלחמת מול ארגון טרור שעבד במשך 10 שנים כדי למצב את עצמו כארגון לוחמי חופש. הם מיתגו את עצמם כמשהו מגניב שאנשים רוצים להיות חלק ממנו. לנו אין את הכלים להתמודד מול הדבר הזה, אמרה קינן. "הם מעלים תוכן מאוד אותנטי, מדינת ישראל מעלה סרטונים שנראים כמו סרט קולנוע - וזה פחות מתחבר לרגש ולחוש הצדק. למדינה, עם כל המורכבויות שהיא מביאה, אין את הכלים לנהל את המאבק הזה".
למרות הצורך האקוטי, נראה שהמדינה נמצאת בבלאגן לא קטן בכל מה שקשור להסברה בזמן המלחמה. "יש המון גופים אבל אף אחד לא יודע לווסת אותם, ולהגיד באיזה קהל יש להתמקד", ציין ראש מטה מרכז המודיעין האזרחי עומרי רולס. יזם הארגון "ONE MILLION HANDS" נטע ברסלר הוסיף כי "חסרה אסטרטגיית מסרים. בהיעדר מדיניות השפעה ברורה והכוונה – קשה יהיה לשנות את השיח".
הכותרת
שיטות של חמאס ומלחמת גרסאות: הקרב הישראלי על ההסברה
20:33
ח"כ עידן רול (יש עתיד), שכיהן כסגן שר החוץ, אמר בדיון כי "אין כרגע פלטפורמה רלוונטית שיכולה להציע לחברה האזרחית מענה. אף גוף לא יודע לקלוט יוזמות ולתת להן כסף. צריך לתת כסף ולא לנהל אותו בצורה בירוקרטית כאילו זה גוף ממשלתי. הסברה זה חמצן מבצעי לצה"ל ולזרועות הביטחון. אין למדינה כלים לעבוד מהר וטוב מספיק. הסטארטאפ ניישן זה מה שיכול לגשר על הפער".
גם סמנכ"ל משרד החוץ עמנואל נחשון הודה בקשיים של משרדו בנושא ההסברה, רובם תקציביים. "אנו ממתינים לכספים שאמורים להגיע ממשרד האוצר למימון הפעילות, המכוונת אך ורק למערכה", ציין נחשון בדיון. "הערך המוסף שלנו הוא היכולת להדהד את המסרים במשרד החוץ דרך השגרירויות. יש לנו ידע מקצועי שאנו חולקים אותו עם כל הגורמים הרלוונטיים, אנחנו זוכים לשיתוף פעולה בכל עניין שאינו תקציבי. בנוסף, אנו מממנים קמפיינים ומהדהדים אותם. כל מי שיבוא אלינו – נעמיד לרשותו את כל הפלטפורמות שלנו".

למרות הכאוס, נראה כי לפחות בנושא התקצוב, הממשלה מתחילה להתעשת. אבי כהן סקלי, מנכ"ל משרד התפוצות שקיבל במלחמה את האחריות על פעילות ההסברה של מדינת ישראל בזירה הבינלאומית, אמר בדיון: "אנו פועלים בשני מהלכים. הראשון זהו קול קורא שיאפשר לגורמי חברה אזרחית לפעול לטובת ההסברה. כל ארגון יכול להגיש, ובמכה הראשונה נקצה 10 מיליון שקלים. גם במהלך השני ייצא קול קורא, וכל ארגון שמעסיק מתנדבים עבור הסברה – יוכל להגיש ולקבל כסף. השגנו תורם ששם נכון לעכשיו חצי מיליון דולר".
בנוסף לתמיכה הכספית בארגונית האזרחיים, משרד התפוצות יוציא תשעה מיליון שקלים נוספים להפצת תוכן ממומן בעולם. משרד החוץ ישקיע באותו נושא חמישה מיליון שקלים - מיליון מתקציבו וארבעה מיליון ממערך ההסברה הלאומי.
2 צפייה בגלריה
דבריו של זאב אלקין בעניין ההסברה בזמן המלחמה
דבריו של זאב אלקין בעניין ההסברה בזמן המלחמה
"ברור שהשעון המדיני תלוי בשעון ההסברתי". ח"כ אלקין בוועדה
( צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
יו"ר הוועדה ח"כ זאב אלקין (המחנה הממלכתי) סיכם את הדיון, ואמר כי "ברור שהשעון המדיני תלוי בשעון ההסברתי, ולכן גם ההצלחה במלחמה תלויה במרכיב הזה. יכולת הגופים האזרחיים שנמצאים כאן ובעולם הרשתות – אין לה תחליף, המדינה לא יודעת לעשות את זה. ייש לארגונים האלו המון אנרגיה שעולה המון כסף בשוק הפרסום, ואנחנו מקבלים את זה בחינם. צריך להשקיע כדי לקבל את זה, זו בעיניי אחת החזיתות הקריטיות כרגע".
שר התפוצות והמאבק באנטישמיות עמיחי שיקלי מסר: "ישראל מתמודדת מול רשת ארגונים פרו-פלסטינים ופרו-חמאסים הפעילים בכל פלטפורמות ההשפעה האפשריות, משלטי חוצות ועד לרשתות החברתיות בגיבוי תקציבי עתק מדינתיים. למול הפעילות הפרו-חמאסית הזו נדרש מאמץ משולב ורחב היקף של מאמצים ממשלתיים לצד ארגוני חברה אזרחית, וזו זכות לתת להם גב"..