7 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
זלנסקי. "לא יכול לסכן את השיפור שהחל ביחסים"
(צילום: AFP)
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי כינס אמש (שישי) מסיבת עיתונאים לציון שנה לפלישה הרוסית לארצו, ואמר כי הוא מצפה שישראל תבחר צד במלחמה. "אני באמת רוצה שהם יהיו יותר ממתווכים. שיבחרו צד - זה האוקראיני", אמר זלנסקי, שנפגש בשבוע שעבר בקייב עם שר החוץ אלי כהן. הנשיא האוקראיני הוסיף כי היחסים עם ישראל נמצאים דווקא במגמת שיפור בימים אלה.
"זה זמן רב במלחמה הזו אני מצפה לתמיכה ישראלית. לא רק מהציבור - אלא גם מהממשלה", אמר זלנסקי. "זה היה לי חשוב. היה קשה לשנות את העמדה שלהם כי ישראל במצב מורכב מול רוסיה, איראן וסוריה". כשנשאל איך ישראל מסייעת לאוקראינה לרסן את הסיוע האיראני לרוסיה, ואם פגיעות ישראליות בתשתיות צבאיות איראניות מסייעות לקייב, השיב נשיא אוקראינה: "יש לי את כל התשובות לשאלה, אבל לצערי לא אוכל לחלוק אותן. אני לא יכול לסכן את השיפור שהחל ביחסי ישראל-אוקראינה".
7 צפייה בגלריה
שר החוץ אלי כהן ונשיא אוקראינה זלנסקי
שר החוץ אלי כהן ונשיא אוקראינה זלנסקי
זלנסקי ושר החוץ אלי כהן בפגישתם בשבוע שעבר
(צילום: שלומי אמסלם )
לאוקראינה הגיעו היום טנקי "לאופרד 2", פחות מחודש אחרי שארצות הברית וגרמניה אישרו להעביר אותם לקייב. המשלוח הגיע מפולין, במסגרת ביקור של ראש הממשלה הפולני מתאוש מורבייצקי. תמיכת המערב באוקראינה לא מוטלת בספק, אולם דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" אמש סימן במובן מסוים כי אירופה מאותתת לנשיא זלנסקי שעליו לשקול את צעדיו להמשך.
לפי הדיווח, גורמים בבריטניה, גרמניה וצרפת רואים בקשרים החזקים בין נאט"ו לאוקראינה דרך לעודד את קייב לפתוח בשיחות שלום עם רוסיה, גם אם היא לא מפנה את השטחים שכבשה מהאוקראינים - תנאי שהציב זלנסקי בעבר. תוכנית שהציג ראש הממשלה הבריטי רישי סונאק, שבבסיסה מתן גישה לנשק מתקדם יותר ברגע שתסתיים המלחמה, כך דווח, זוכה לתמיכה גם בפריז ובברלין - שרואות בה דרך לתת לממשל האוקראיני ביטחון ותמריץ לפתוח בשיחות עם מוסקבה.
7 צפייה בגלריה
ראש ממשלת אוקראינה דניס שמיגל עם ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי ליד טנק לאופרד 2 במיקום לא ידוע באוקראינה
ראש ממשלת אוקראינה דניס שמיגל עם ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי ליד טנק לאופרד 2 במיקום לא ידוע באוקראינה
טנקי הלאופרד שהגיעו מפולין לאוקראינה. אירופה מאותתת לפעול לשלום?
(צילום: רויטרס / Ukrainian Governmental Press Service)
7 צפייה בגלריה
ראש ממשלת אוקראינה דניס שמיגל עם ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי ליד טנק לאופרד 2 במיקום לא ידוע באוקראינה
ראש ממשלת אוקראינה דניס שמיגל עם ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי ליד טנק לאופרד 2 במיקום לא ידוע באוקראינה
(צילום: רויטרס / Ukrainian Governmental Press Service)
הגורמים הבהירו ל"וול סטריט ג'ורנל" שההחלטה לגבי מתי או באילו תנאים יתקיימו שיחות שלום תלויה באוקראינה, אולם לדבריהם, מאחורי הקלעים - בבריטניה, בצרפת ובגרמניה גוברים הספקות לגבי יכולתה של אוקראינה לדחוק את הרוסים ממזרח המדינה ומחצי האי קרים. "אנחנו חוזרים על זה שאסור שרוסיה תנצח, אבל מה זה אומר? אם המלחמה תמשיך זמן ארוך מספיק בעוצמה הזו, האבידות האוקראיניות יהפכו לבלתי נסבלות. אף אחד לא מאמין שהם יצליחו להחזיר את קרים".
בדיווח נטען עוד שנשיא צרפת עמנואל מקרון וקנצלר גרמניה אולף שולץ אמרו לזלנסקי שעליו להתחיל לשקול שיחות שלום עם מוסקבה בפגישת השלושה בפריז, מוקדם יותר החודש. לפי גורמים המעורים בפרטי השיחה, מקרון אמר לזלנסקי שגם אויבות כמו צרפת וגרמניה עשו שלום אחרי מלחמת העולם השנייה, וציין בפניו שיהיה עליו לקבל החלטות קשות.
זלנסקי נשאל אמש מה הסיכויים שיסכים לקיים משא ומתן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ובתשובה תהה, כשתיאר מעשים מצד רוסיה, איך אוקראינה יכולה לשבת סביב שולחן עם מוסקבה. "כבדו את זכותנו לחיות על אדמתנו. צאו מהשטח שלנו, תפסיקו להפציץ אותנו. תפסיקו להרוג אזרחים", אמר זלנסקי. "תפסיקו את ההפצצות".
7 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מקבל את פניהם של נשיא צרפת עמנואל מקרון ו קנצלר גרמניה אולף שולץ ו ראש ממשלת איטלה מריו דראגי ב קייב
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מקבל את פניהם של נשיא צרפת עמנואל מקרון ו קנצלר גרמניה אולף שולץ ו ראש ממשלת איטלה מריו דראגי ב קייב
זלנסקי עם שולץ ומקרון. קייב תתפשר?
(צילום: AP )
סין, שהציעה אתמול תוכנית בת 12 נקודות לסיום המלחמה ובה קראה להפסקת אש ולשיחות שלום לצד סיום הסנקציות, זכתה לברכות גם ממוסקבה וגם מקייב. הסינים ציינו כי הריבונות של כל המדינות צריכה להישמר, אך לא ציינו מה המשמעות בנוגע לכך לגבי אוקראינה והשטחים שנכבשו ממנה על ידי רוסיה מאז שסיפחה את חצי האי קרים ב-2014. בהצעה גינתה סין "מנטליות של המלחמה הקרה", ברמיזה ברורה לארה"ב ולנאט"ו.
דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זחרובה אמרה כי מוסקבה מעריכה את התוכנית הסינית לפתרון הסכסוך, וציינה כי רוסיה מוכנה להגיע למטרותיה גם באמצעות דיפלומטיה. "אנחנו חולקים את אותן עמדות של בייג'ינג", אמרה זחרובה, שסייגה כי "זה יצריך הכרה ב'מציאות השטחים החדשה'", בהתייחסה לארבעת המחוזות שסופחו על ידי רוסיה - לצד קרים.
זלנסקי מצידו אמר כי כמה נקודות בתוכנית הסינית לא ברורות, אבל ציין כי "זה דבר מסוים. סין הציגה את עמדותיה ואני מאמין שהעובדה שהיא התחילה לדבר לגבי אוקראינה היא לא רעה. השאלה היא מה יהיה אחרי המילים - מה הצעדים ולאן הם יובילו". במסיבת העיתונאים שכינס ציין זלנסקי כי הוא מתכנן לפגוש את נשיא סין שי ג'ינפינג. "ככל שאני יודע, סין מכבדת שלמות טריטוריאלית היסטורית. סין צריכה לעשות את המיטב כדי לוודא שרוסיה יוצאת מהשטח שלנו, כי זו משמעותה של כבוד לשלמות טריטוריאלית וריבונות".
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ו נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מחוץ ל מנזר כיפת הזהב של מיכאל הקדוש במהלך ביקור הפתע של ביידן ב קייב 20 בפברואר
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ו נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מחוץ ל מנזר כיפת הזהב של מיכאל הקדוש במהלך ביקור הפתע של ביידן ב קייב 20 בפברואר
"לא נשלח מטוסי F-16 לקייב לעת עתה, זלנסקי לא זקוק להם עכשיו". ביידן ונשיא אוקראינה
(צילום: AFP PHOTO / HO / UKRAINIAN PRESIDENTIAL PRESS SERVICE)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לא התלהב מהיוזמה הסינית, ואמר הלילה בריאיון לרשת ABC כי "זה לא רציונלי שבייג'ינג תנהל משא ומתן על תוצאות המלחמה, שהיא לחלוטין לא מוצדקת עבור אוקראינה. לא ראיתי שום דבר בתוכנית השלום הסינית שיהיה מועיל לאף אחד מלבד רוסיה. פוטין משבח את היוזמה, אז איך זה יכול להיות טוב?". עם זאת, לדבריו הוא "לא צופה יוזמה משמעותית מצד סין לספק נשק לרוסיה". הנשיא האמריקני אמר גם כי הוא שולל "לעת עתה" את האפשרות שוושינגטון תשלח מטוסי F-16 לקייב, שכן לדבריו נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי "לא זקוק להם עכשיו".
בתוך כך, הצבא האוקראיני התריע כי רוסיה הכפילה את מספר ספינותיה הפעילות בים השחור, מה שעשוי לבשר על מתקפות טילים קרבות. "צי ספינות המלחמה הרוסי הוכפל מאז הבוקר, וכעת עומד על שמונה ספינות. זה עשוי להעיד על הכנה למתקפת טילים ומל"טים", נמסר מהצבא. לפני שבוע אוקראינה דיווחה כי רוסיה שיגרה ארבעה טילי שיוט מהים השחור, ושניים מהם הופלו.

מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה אתמול על סנקציות חדשות נגד בכירים בממשל הרוסי, בהם שרים, מושלי אזורים ואנשי תקשורת. בנוסף הוטלו מגבלות על יותר מ-1,200 אנשי סגל בצבא הרוסי. כמו כן, הפנטגון הכריז על חבילת סיוע ביטחוני חדשה לטווח ארוך לאוקראינה, לרגל ציון שנה לפלישה הרוסית למדינה. בהצהרה מטעם הפנטגון נמסר כי בחבילה ישנה התחייבות לסיוע של תחמושת בהיקף של שני מיליארד דולרים, הכולל נשק להתמודדות עם הכלים הבלתי מאוישים של רוסיה, כמה סוגי מל"טים וציוד לוחמה אלקטרוני. החבילה כוללת גם כסף עבור מערכות הנשק המתקדמות מסוג HIMARS ומערכות רקטות מונחות לייזר.
דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון קירבי, אמר אתמול כי מוסקבה עלולה לספק לטהרן מטוסי קרב וציוד צבאי נוסף בתמורה לתמיכתה המורחבת של איראן בפלישה הרוסית לאוקראינה. לדבריו, ארה"ב מחזיקה בהוכחות לאספקה איראנית של פגזים לרוסיה בנובמבר, וכי מוסקבה הציעה בתמורה "שיתוף פעולה צבאי חסר תקדים" הכולל טילים, ציוד אלקטרוני ומטוסי קרב. הוא הוסיף כי בכוונת איראן לרכוש מטוסי תקיפה, רדארים ומטוסי אימון.
7 צפייה בגלריה
 נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
 נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
"פוטין משבח את היוזמה הסינית, אז איך זה יכול להיות טוב?". נשיא רוסיה
( צילום: AP)
גם מדינות האיחוד האירופי הסכימו אמש על חבילת סנקציות חדשות נגד רוסיה, לציון יום השנה למלחמה באוקראינה. "יחדיו, מדינות האיחוד הטילו את הסנקציות המקיפות והכוחניות ביותר כדי לסייע לאוקראינה לנצח במלחמה זו. האיחוד עומד לצד אוקראינה והעם האוקראיני. נמשיך לתמוך באוקראינה ככל שנידרש", נמסר.
ארגון שבע המדינות המתועשות (G7) מסר אמש כי הוא נוקט בפעולות נגד מדינות "התומכות חומרית בפלישה הרוסית לאוקראינה". בהצהרה משותפת של מדינות הארגון, שהדגישה את תמיכתן באוקראינה, נכתב: "אנו קוראים למדינות שלישיות או לשחקנים בינלאומיים אחרים שמבקשים לערער על הסנקציות שלנו להפסיק לספק תמיכה חומרית לרוסיה, או לשאת בתוצאות. כדי להרתיע פעילות זו מסביב לעולם, אנו נוקטים בפעולות נגד מדינות שלישיות המספקות תמיכה חומרית לרוסיה".
בתוך כך, עשרות בני אדם נעצרו אתמול ברוסיה עקב פעולות לציון יום השנה הראשון לפלישה לאוקראינה. על פי ארגון זכויות האדם OVD-Info, במוסקבה ובסנט פטרבורג נעצרו יותר מ-18 בני אדם לאחר שהניחו זרי פרחים סמוך לאנדרטאות ופסלים.