בישראל התרבו העדויות על כך שסגן ראש הזרוע הצבאית של חמאס וממייסדי ארגון הטרור חוסל בתקיפה של צה"ל במחנה הפליטים נוסייראת בעזה, אולם בארה"ב מאשרים - מרואן עיסא כבר אינו בין החיים. ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, אמר הערב (שני) כי "ישראל עשתה התקדמות משמעותית במרדף אחרי חמאס, חיסלה מספר משמעותי של גדודיו, הרגה פעילי חמאס כולל בכירים, מספר 3 מרואן עיסא חוסל במבצע צבאי לפני שבוע".
גורמים בכירים בישראל אמרו בהתייחסם לקביעה הנחרצת של סאליבן בעניינו של בכיר חמאס: "גם אנחנו חושבים שכן בסבירות גבוהה מאוד, אבל עד שאין לנו מידע של 100% אנחנו לא רוצים להתייחס ומעדיפים להיות זהירים. אבל זה בהחלט נראה טוב".
3 צפייה בגלריה
תיעוד מתקיפת מתחם תת קרקעי של בכירי ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה
תיעוד מתקיפת מתחם תת קרקעי של בכירי ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה
מרואן עיסא והמתחם שהופצץ במחנה הפליטים נוסייראת
עיסא, סגנו של מוחמד דף, נחשב למספר 3 בצמרת חמאס-עזה, אחרי יחיא סינוואר ודף. צה"ל ושב"כ הובילו בין שבת לראשון שעברו מבצע של תקיפות אוויריות במרכז רצועת עזה בניסיון לחסל אותו, בזמן ששהה במנהרה. התקיפות החריגות, שלוו בניתוקי אינטרנט וחשמל, בוצעו במחנה הפליטים נוסייראת - שם לפי הערכות הסתתר "רמטכ"ל חמאס" עיסא.
ההפצצות שנועדו לחסל את עיסא כוונו למתווה תת-קרקעי ברצועה - שבו לא היה ידוע שהוחזקו חטופים. עיסא נודע כאחד ממנהיגי חמאס שידעו ותכננו את מתקפת הפתע ב-7 באוקטובר. אם הוא אכן חוסל, מדובר בחיסול המשמעותי ביותר מאז פרוץ המלחמה. הגורמים הבכירים ביותר בזרוע הצבאית של חמאס שחוסלו מתחילת הלחימה היו פעילים בדרג מח"ט - איימן נופל ואחמד רנדור. מלבדם, חוסל בביירות גם בכיר חמאס סאלח אל-עארורי, שפעל מלבנון ועמד מאחורי שורת פיגועים של חמאס ביהודה ושומרון.
3 צפייה בגלריה
 ראש הממשלה נתניהו ונשיא ארה"ב ביידן
 ראש הממשלה נתניהו ונשיא ארה"ב ביידן
ראש הממשלה נתניהו ונשיא ארה"ב ביידן
(צילום: קובי גדעון לע"מ, AP Photo/Susan Walsh)
במקביל, סאליבן עדכן כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו סיכמו בשיחתם שנערכה מוקדם יותר אחרי נתק של חודש כי משלחת ישראלית תצא לוושינגטון כדי "לדון בסוגיית רפיח". היועץ לביטחון לאומי הוסיף כי הנשיא דיבר באריכות עם נתניהו על הדאגה שלו מהשלכות של פעולה ישראלית ברפיח: "מבצע קרקעי גדול ברפיח יהיה טעות, הוא יוביל ליותר הרג אזרחים, מצב הומניטרי חמור יותר, יעמיק את האנרכיה בעזה ויבודד את ישראל בינלאומית. המטרות יכולות להיות מושגות בדרכים אחרות".
לדברי סאליבן, ביידן ביקש מראש הממשלה נתניהו לשלוח גורמים צבאיים, מודיעיניים ואנשי סיוע הומניטרי לוושינגטון כדי לשמוע על תכנון הפעולה ברפיח ולהציע אלטרנטיבות: "הנשיא הסביר למה הוא כל כך מודאג לגבי מבצע צבאי ברפיח כמו בעזה וחאן יונס. ישראל לא הראתה לנו תוכנית שמבטיחה את שלומם של האזרחים שם. ביידן הדגיש את המחויבות שלו לביטחון ישראל ואת הזכות לתקוף את חמאס, אך הנשיא המשיך להדגיש שצריך שלמבצע צבאי יהיה אופק ארוך טווח. אנחנו שותפים למטרה להביס את חמאס, אבל אנחנו צריכים תוכנית ואסטרטגיה קוהרנטית לגרום לזה לקרות לטווח רחוק".
סאליבן אמר כי הנשיא האמריקני וראש הממשלה קבעו כי לא יתקיים מבצע צבאי גדול ברפיח, "עד שינהלו את השיחה הזאת" (בנוגע להגנה על אזרחים וסיוע הומניטרי (ד"א). לדבריו, שני המנהיגים קבעו שהשיחה בנושא תתנהל עד סוף השבוע הקרוב או בתחילת השבוע הבא.
3 צפייה בגלריה
היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן
היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן
היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן
(צילום: REUTERS/Violeta Santos Moura)
"ביידן לא איים, הוא רק הבהיר לנתניהו את עמדתו שישראל צריכה לעשות הכול כדי לטפל במצב ההומניטרי בעזה", אמר סאליבן. "יש לה מחויבות שייעשה יותר כדי לספק אוכל לאנשים שמתים מרעב בעזה. ראינו צעדים קדימה, אנחנו צריכים לראות עוד. אנחנו מסתכלים על מעשים". סאליבן גם מתח ביקורת במרומז על דבריו של נתניהו על כך שארה"ב מתערבת במדיניות פנים, ואמר: "למעשה אנחנו לא עושים זאת קרוב בכלל לאיך שהם מתערבים בשלנו".
סאליבן אמר בהתייחס לחידוש המשא ומתן על עסקת חטופים: "חמאס הניח הצעה על השולחן אחרי שישראל הביעה רצון להתקדם לגבי הפסקת אש של שישה שבועות. חמאס לא הציע שום דבר עד כה. בעוד אנחנו מדברים, בקטאר יש צוותים שעוברים על הפרטים ובימים הקרובים אנחנו מאמינים שעסקה אפשרית ושנוכל להשיג אותה".
הבכיר האמריקני אמר כי ראש הממשלה נתניהו העלה בפני הנשיא ביידן את דאגתו "על מגוון דברים שעלו בתקשורת האמריקנית", בהתייחס לנאומו של מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר, שתקף את ראש הממשלה וקרא לערוך בחירות בישראל. סאליבן אמר כי הנשיא ביידן "השיב לנתניהו שמבחינתו זאת לא שאלה של פוליטיקה והצהרות פומביות, זאת שאלה של מדיניות ואסטרטגיה. זה מה שהוא רצה להתמקד בשיחת הטלפון".

שיחת ביידן-נתניהו, שנערכה כאמור אחרי חודש מהשיחה הקודמת ביניהם, התקיימה ברקע המתיחות הגוברת בין ירושלים לוושינגטון. אחרי השיחה אמר ראש הממשלה: "דיברנו על ההתפתחויות האחרונות במלחמה, לרבות המחויבות של ישראל להשיג את כל מטרות המלחמה - חיסול החמאס, שחרור כל חטופינו והבטחה שעזה לא תהווה יותר איום על ישראל, תוך כדי מתן הסיוע ההומניטרי ההכרחי שמסייע להשיג את המטרות הללו".
לפני השיחה המשיך נתניהו במתקפה נגד הנשיא האמריקני, והדף פעם נוספת את הביקורת שהביע באחרונה נשיא ארה"ב. "קיימת אחדות בעם והסכמה שצריך להשיג ניצחון כפי שתיארתי אותו. זה בהישג יד ואנחנו הולכים לעשות את זה, אמרתי את זה לנשיא ולאנשים שאיתם שוחחתי. הם אומרים כל הזמן שהפוליטיקה המקומית מפריעה לנו. הם אולי צודקים, אך באיזה צד של האוקיינוס?", אמר נתניהו בנאום שנשא בפני חברי הנהלת איפא"ק.
נתניהו הוסיף בנאום ממשרדו בירושלים כי "התמונה שמוצגת בימים ובשבועות האחרונים בארה"ב שונה לחלוטין מזאת שתיארתי". הוא טען בפניהם: "היכנסו לכל מונית או קניון, לכו ברחוב ושוחחו עם האנשים, הרוב הגדול יאמר לכם שהוא תומך במטרות שהציבה הממשלה. מתארים לכם שראש הממשלה מנותק עם כמה קבוצות שוליים קיצוניות והם אלה שמכתיבים את המדיניות - זה אינו נכון, הייתי אומר שקר מכוון. הם יודעים שזה לא נכון, והשקר הזה מופץ והוא שגוי. קיימת אחדות בעם והסכמה שצריך להשיג ניצחון כפי שתיארתי אותו".